Partnerzy portalu

Kolejny ważny krok do powstania Parku Logistycznego Małaszewicze

O położonych przy granicy z Białorusią Małaszewiczach głośno jest w Polsce z wielu powodów – przede wszystkim dlatego, że przeładowywanych jest tu ok. 90 proc. towarów sprowadzanych koleją z Chin do Europy. Aktualnie dużo mówi się również w kontekście wprowadzonego na granicy stanu wyjątkowego.

fot. CARGOTOR

Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze zarządza spółka CARGOTOR. Jak podkreśla Andrzej Sokolewicz, prezes Spółki, wprowadzenie stanu wyjątkowego na granicy z Białorusią nie wpłynęło na pracę kluczowych dla handlu ze Wschodem Małaszewicz. – Tory i terminale znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie strefy objętej nadzwyczajnymi przepisami, ale nie wchodzą w jej skład. W strefie są mosty na Bugu, ale ruch po nich odbywa się na bieżąco – zaznacza. 

Zaangażowanie i pomoc

Firma robi wszystko, aby to wyjątkowe miejsce na Nowym Jedwabnym Szlaku było równie efektywnie zarządzane w czasie stanu wyjątkowego jak i poza nim. Co istotne, CARGOTOR poprzez członkostwo w Stowarzyszeniu „Łączy Nas Granica”, wspiera rodziny oraz funkcjonariuszy Straży Granicznej. – Stowarzyszenie jest organizacją środowiskową, zrzeszającą funkcjonariuszy, byłych funkcjonariuszy, pracowników i miłośników Straży Granicznej, a także członków ich rodzin, sympatyków. Celem stowarzyszenia jest niesienie pomocy osobom ciężko chorym w zakresie wsparcia psychologicznego oraz ponoszenie kosztów leczenia i rehabilitacji – wskazuje prezes Sokolewicz. 

Współpraca z Technikum Kolejowym 

Spółka CARGOTOR od marca 2019 r. współpracuje także z Technikum Kolejowym wchodzącym w skład Zespołu Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Małaszewiczach. Stypendystami CARGOTOR są uczniowie klas o kierunkach: technik automatyk sterowania ruchem kolejowym oraz technik transportu kolejowego. Pierwszych dwóch najlepszych stypendystów, którzy ukończyli naukę w ur. dołączyło do grona pracowników Spółki z dniem 1 lipca 2020 r. W bieżącym roku firma zatrudniła kolejnych stypendystów i – jak podkreśla jej zarząd – co roku zatrudniani są również absolwenci technikum, którzy nie są stypendystami. W ten sposób od podpisania umowy, pracę w CARGOTOR rozpoczęło już 20 absolwentów Technikum Kolejowego. – Program stypendialny wciąż trwa, a pozyskiwanie kadry tą drogą nadal jest dla Spółki priorytetem, dlatego też rozpoczynamy współpracę z kolejnymi szkołami kształcącymi przyszłych automatyków, którzy po zakończeniu budowy Parku Logistycznego w Małaszewiczach stanowić będą jedną z bardziej liczebnych grup zawodowych wśród pracowników CARGOTOR – komentuje prezes Spółki Andrzej Sokolewicz. 

Wydanie decyzji o pozwolenie na budowę PLM

30 września br. Spółka CARGOTOR otrzymała pozwolenie na budowę Parku Logistycznego Małaszewicze. Pierwszym etapem prac było przygotowanie całej inwestycji w ramach realizowanego przez CARGOTOR projektu 2015-PL-TM-0037-S „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza nr 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią – prace studyjne” przy znacznym wkładzie finansowym Unii Europejskiej (85% wartości netto projektu). Projekt ten uzyskał współfinansowanie przez instrument Unii Europejskiej „Łącząc Europę” w wysokości ponad 2,2 mln euro.

– W poczuciu głębokiej odpowiedzialności za rozwój wschodniej części naszego kraju i wyrównywanie jej szans w rozwoju i modernizacji, z radością przyjmuję decyzję Wojewody Lubelskiego w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Stanowi to kolejny krok w kierunku dalszego umocnienia Państwa Polskiego na terenach stanowiących granicę państwową i granicę zewnętrzną Unii Europejskiej – komentuje Andrzej Sokolewicz. W opinii prezesa CARGOTOR pozwolenie na budowę otwiera Spółce bramę do dalszej realizacji projektu i daje podstawy do wystąpienia do Komisji Europejskiej z wnioskiem o jego dofinansowanie oraz do ogłoszenia przetargu na projekt wykonawczy i na realizację robót budowlanych. Wniosek zakłada, że prace projektowe rozpoczną się w przyszłym roku, a budowlane już na początku roku 2023. Park Logistyczny Małaszewicze  zostanie oddany do użytku na przełomie  2027/2028 roku. – Zdaję sobie sprawę, że zdaniem niektórych to odległy termin realizacji inwestycji, ale prawdziwym wyzwaniem dla nas będzie to, aby Małaszewicze w trakcie realizacji prac budowlanych pracowały bez zakłóceń dla ruchu towarowego na poziomie zbliżonym do dzisiejszego – ocenia prezes Sokolewicz. 

Jednym z wyzwań będzie pozyskanie przez Spółkę pełnego finansowania projektu, tj. wkładu krajowego. Prezes CARGOTOR zapewnia, że domknięcie tej „inżynierii finansowej”, trudnej z kilku powodów, nastąpi jeszcze w tym roku.

– Wydanie pozwolenia na budowę to krok milowy w przygotowaniach do stworzenia Parku Logistycznego w Małaszewiczach. PKP Polskie Linie Kolejowe i spółka CARGOTOR są przygotowane do rozpoczęcia prac w terenie. Jesteśmy zdeterminowani, aby doprowadzić do końca tę niezwykle ważną dla polskiej gospodarki oraz Polski wschodniej inwestycję – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Finansowanie inwestycji PLM

Kosztorys budowy Parku Logistycznego Małaszewicze opiewa na kwotę 3,25 mld zł netto w cenach bieżących. Komisja Europejska ogłosiła już wstępny nabór wniosków o finansowanie. Wniosek musi zostać złożony do MFiPR do 1 grudnia 2021 r. a następnie przekazany Komisji Europejskiej do 19 stycznia 2022 r.  – Opracowaliśmy już wniosek przy pomocy jednej z największych światowych firm doradczych – zaznacza Andrzej Sokolewicz. We wniosku potrzebne jest wskazanie źródeł finansowania pozostałej części inwestycji. Środki te mają pochodzić z polskiego budżetu. Stosowny program wieloletniego finansowania wymaga uchwały Rady Ministrów, która miejmy nadzieję wkrótce zostanie podjęta.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close