Partner portalu

Zachwiane łańcuchy logistyczne przynoszą nowe rodzaje ryzyka dla branży TSL

Tagi: Marsh Polska,

Pandemia COVID-19 i związane z nią konsekwencje dla biznesu sprawiły, że niemal każda organizacja stanęła w obliczu wyjątkowych wyzwań – wskazuje Michał Tatarski, Dyrektor Pionu Strategicznych Klientów w Marsh Sp. z o.o. 

Marsh jest światowym liderem w zakresie ubezpieczeń i innowacyjnych rozwiązań w obszarze zarządzania ryzykiem. Jak na tle różnych branż w zakresie zarządzania ryzykiem wypadają firmy z sektora TSL?

Zarządzanie ryzykiem w każdej branży, nie tylko branży TSL wymaga podjęcia odpowiednich kroków i decyzji. Coraz więcej firm analizuje i identyfikuje ryzyka w prowadzonej działalności, co w znaczny sposób ułatwia zaplanowanie strategii zarządzania ryzykiem w organizacji. 

Branża TSL mierzy się obecnie z różnymi wyzwaniami – m.in. zachwianym łańcuchem dostaw, restrykcjami związanymi z transportem towarów, czy też trudnościami z uzyskaniem dobrze dopasowanej ochrony ubezpieczeniowej w przypadku podmiotów działających w sektorze transportów intermodalnych. 

Jesteście firmą kierującą się zasadami odpowiedzialności biznesu i wspieracie społeczności lokalne za pomocą szeregu realizowanych przez wasz zespół projektów oraz działań CSR. Podstawowymi elementami programu społecznej odpowiedzialności biznesu w Marsh są: działalność dobroczynna, wolontariat pracowniczy oraz zrównoważony rozwój. Na czym polegają te działania? 

Marsh, jak i cała Grupa Marsh McLennan, współpracuje i wspiera lokalne społeczności. Celem prowadzonych przez nas zarówno globalnie, jak i lokalnie projektów jest „Pomoc potrzebującym ludziom i społecznościom”. 

W prowadzone inicjatywy angażujemy naszych pracowników – to oni zgłaszają i przedstawiają pomysły w jaki sposób możemy wesprzeć czy pomóc danej organizacji. 

W ramach działań CSR Marsh wspiera wiele organizacji charytatywnych oraz non-profit. Organizujemy zbiórki, przekazujemy darowizny, współpracujemy przy kampaniach społecznych – promujemy wolontariat pracowniczy. Staramy się również prowadzić działania, które minimalizują negatywny wpływ przedsiębiorstwa na środowisko.

Jakie kroki powinna wdrożyć firma, aby zbudować odporność organizacji?

Firmy, które chcą zwiększać swoją odporność na ryzyko powinny rozważyć wdrożenie następujących działań:

  • Przewidywanie konsekwencji zagrożeń.
  • Dostosowywanie strategii biznesowej do pojawiających się ryzyk.
  • Unikanie luk w postrzeganiu gotowości organizacji na zagrożenia.
  • Przeprowadzanie istotnych pomiarów.

Wskazane obszary pozwolą usprawnić proces zarządzania ryzykiem oraz zwiększyć odporność biznesową organizacji.

Jakie są rodzaje zagrożeń pojawiające się w obszarach działalności biznesowej? 

Przedsiębiorstwa, także te działające w branży TSL mierzą się z szeregiem różnych ryzyk – majątkowych, finansowych czy operacyjnych. Skala, złożoność i różnorodność ryzyk w dużej mierze zależy od wielkości firmy, jej branży czy też rodzaju prowadzonej działalności biznesowej. 

Coroczny raport „Global Risks Report”, którego jesteśmy Partnerem definiuje zagrożenia dla biznesu według pięciu kluczowych obszarów, tj.: ekonomiczne, środowiskowe, geopolityczne, społeczne oraz technologiczne. W ramach każdej z tych kategorii wyróżnia konkretne zagrożenia i ocenia je pod względem prawdopodobieństwa wystąpienia oraz konsekwencji dla organizacji. 

Warto podkreślić, że w tym roku wśród kluczowych ryzyk dla prowadzenia biznesu wskazano: 

  • W perspektywie do 2 lat: choroby zakaźne, kryzys zatrudnienia, wykluczenie cyfrowe oraz rozczarowanie młodego pokolenia. 
  • W perspektywie średnioterminowej (3-5 lat): pęknięcie bańki cenowej na rynku aktywów, awaria infrastruktury IT, niestabilność cen i kryzys zadłużenia. 
  • Zagrożenia egzystencjalne (5-10 lat): broń masowego rażenia, upadek państwa, utrata bioróżnorodności oraz negatywne skutki postępu technicznego, dominują zaś wśród ryzyk długoterminowych.

Eksperci podkreślili jak ważne jest zarządzanie ryzykiem w perspektywie długoterminowej –  wskazując m.in. na katastrofalne skutki lekceważenia takich zagrożeń, jak pandemie i wskazując, że wpływ pandemii COVID-19 będzie widoczny jeszcze przez następne 3 do 5 lat.

Jaki mogą mieć wpływ na organizacje?

Konsekwencje wystąpienia jakiegoś zdarzenia mogą być różne – m.in. finansowe (np. koszty związane z naprawą maszyn, urządzeń, czy floty pojazdów,  usunięcie skutków szkody zalaniowej czy pożarowej, itp.), ale też operacyjne (np. przywrócenie procesów dla zachowania ciągłości działania firmy). Skutki mogą być widoczne natychmiast po wystąpieniu szkody, lub wpłynąć na działalność przedsiębiorstwa w dłuższej perspektywie. 

Obserwujemy, że świadomość firm w zakresie zarządzania ryzykiem wzrasta –  przedsiębiorstwa znają potencjalne konsekwencje wystąpienia poszczególnych zagrożeń, często jednak uznają, że część z nich bezpośrednio nie dotyczy ich działalności lub – w ramach poszukiwania oszczędności, akceptują pewne ryzyka – licząc, że nie wystąpią w prowadzonych przez firmę aktywnościach. 

Kluczowym elementem strategii będzie uporządkowanie podejścia organizacji do procesu zarzadzania ryzykiem – w taki sposób, by zoptymalizować skutki jego wystąpienia. Wyzwaniem dla wielu organizacji jest również odpowiednie oszacowanie prawdopodobieństwa oraz skutków wystąpienia konkretnego ryzyka. 

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close