Partnerzy portalu

Błędne koło logistyki przyspieszyło w sierpniu

Jeszcze dwa lata temu obserwując przybijające do portów kontenerowce największych przewoźników niemal można było regulować zegarki. Od wielu miesięcy to tylko wspomnienie. Najnowsze dane Sea-Intelligence pokazują, że tak źle z punktualnością statków oceanicznych nie było od 10 lat, tj. odkąd analizowane są te dane. 

fot. Michela Canale

Skutkiem bezpośrednim tego pogorszenia jest utrzymująca się nierównowaga między podażą mocy przewozowych a popytem na transport. Natomiast skutkiem pośrednim – wywindowane stawki frachtu w umowach spot, rzutujące też na ustalenia stawek długoterminowych.

Wskaźnik

Raport Sea-Intelligence (Global Liner Performance) poświęcony jest ocenie niezawodności dotrzymania harmonogramu stałych połączeń kontenerowych na 34 różnych szlakach handlowych. Dane te zbierane są od ponad 60 przewoźników. 

O ile przez większą część tego roku wskaźnik niezawodności harmonogramów wahał się między 35 a 40 proc., czyli był „tragicznie niski” w porównaniu z wcześniejszymi latami (np. w 2019 r. między 75 a 85 proc.), to w sierpniu br. spadł do 33,6 proc. Poziom ten było 30,1 pp niższy niż w sierpniu 2020 r., który był drugim miesiącem w roku załamania się dotrzymania harmonogramów rejsów. Średnie opóźnienie w przypadku późnego przybycia statków wzrosło w sierpniu br. w porównaniu z lipcem o 0,58 dnia (o ok. 14 godzin) – do 7,57 dnia. W sierpniu 2019 r. wskaźnik ten tylko nieco przekraczał średnio 4 dni.

W raporcie nie wyjaśnia się powodów opóźnień, bo to było przedmiotem wcześniejszych ustaleń, także Sea-Intelligence. Składają się na to głównie długie czasy oczekiwania statków na wejście do wielu portów świata, w tym szczególnie w USA i w Chinach oraz wydłużona obsługa statków w portach.

Kto się mniej spóźnia?

Duńska spółka Maersk Line była w sierpniu, po raz kolejny, najbardziej niezawodna w gronie Top-14 największych przewoźników, ze wskaźnikiem niezawodności 45,6 proc., wyprzedzając niemieski Hamburg Süd – 38 proc. Wskaźnik ten dla kolejnych trzech przewoźników (MSC, Hapag-Lloyd, CMA CMG, wszyscy z Europy) mieścił się między 30 a 40 proc., a dla dalszych trzech (ZIM, HMM, ONE) wynosił od 20 do 25 proc.

Aż sześciu przewoźników, z grona 14-tu największych, zanotowało wskaźnik niezawodności harmonogramu poniżej 20 proc., w tym najniższy poziom miał tajwański Evergreen, zaledwie 11,5 proc. W porównaniach rdr w sierpniu omawiany wskaźnik nieco poprawiła tylko południowo-koreańska spółka HMM (o 1,6 pp), natomiast wszyscy pozostali przewoźnicy jego spadek. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close