Partnerzy portalu

W Primorsku powstanie regionalny klaster transportu multimodalnego

Tagi: Primorsk,

Moskwa zapaliła zielone światło dla rozwoju portu w Primorsku, w tym budowy w nim głębokowodnego terminala kontenerowego. Jeżeli ta inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z założeniami, może mieć wpływ na logistykę morską w rejonie Morza Bałtyckiego. Prawdopodobnie głównie rosyjską, ale mogą zmniejszyć się przeładunki towarów rosyjskich w transhipmencie takich portów z terminali kontenerowymi, jak Hamburg i Gdańsk.

fot. Tara17 tara17  Wikimedia Commons

Projekt zakłada, że port Primorsk – obecnie największy bałtycki port naftowy w Rosji, z systemem rurociągów – zostanie przekształcony w wielofunkcyjny obiekt. Plan taki zgłosiła już w 2018 roku władzom federacji spółka Primorsk Universal Port Complex (PUPC). Został on właśnie niedawno zaakceptowany, jak wynika z informacji medialnych.

PUPC zakłada zagospodarowanie 760 hektarów, leżących około 1,5 kilometra na południowy wschód od istniejącego portu naftowego. Nowy port będzie miał kilka dedykowanych terminali, w tym nabrzeża do obsługi kontenerowców. Początkowo terminal kontenerowy będzie miał zdolności obsługi 1 mln TEU, a docelowo (ok. 2030 r.) – 3 mln TEU.

Ponieważ terminal powstanie częściowo na otwartym morzu, jego baseny będą miały głębokość 18 metrów, czyli będą w stanie przyjmować kontenerowce klasy Baltimax, tj. największe, jakie mogą pokonać bez przeszkód cieśniny duńskie, wpływając na Bałtyk.

„Nasz terminal kontenerowy będzie jedynym rosyjskim obiektem zdolnym do obsługi kontenerowców 20 000 TEU, jakie użytkują największe linie oceaniczne. Pozwoli to zaoszczędzić zasoby przewoźników towarowych, obecnie wydawane na serwisy feederowe” – powiedział Andriej Sizow, dyrektor generalny PUPC.

Według niego, nowy port będzie miał również dobrze rozwiniętą infrastrukturę transportu lądowego, obejmującą zarówno kolejowe linie dojazdowe (o rocznej przepustowości 34 mln ton), jak i czteropasmową autostradę o długości 42 km łączącą Primorsk z Międzynarodową Autostradą do Skandynawii. 

Strefa wolnocłowa

W celu konsolidacji i dystrybucji kontenerów planowana jest budowa dedykowanego centrum logistyki magazynowej (WLC) o łącznej powierzchni 100 ha. Centrum magazynowe zapewni urządzenia do przechowywania ładunków na zewnątrz, wewnątrz i w niskich temperaturach, a także różne usługi dodatkowe, np. naprawa pustych kontenerów, składowanie ładunków  ponadgabarytowych, ro-ro.

Nowy terminal ma mieć 40 hektarowy plac do składowania kontenerów, magazyn na 60 000 TEU i obszar obsługi chłodni z 3000 gniazdami elektrycznymi. Łącznie istniejące warunki naturalne i infrastruktura, w połączeniu z nowymi inwestycjami, mają uczynić z portu w Primorsku regionalny klaster transportu multimodalnego. 

Zakończenie budowy obiektów portowych planowane jest na grudzień 2024 r., a docelowe wolumeny przeładunkowe mają być osiągnięte do końca dekady. Szacowany okres zwrotu nakładów z projektowanej inwestycji (ok. 2,5 mld USD) wynosić ma 12 lat. Inwestycja ma zostać sfinansowana z własnych kapitałów spółki PUPC i pożyczonych, z „częściowym udziałem” środków publicznych.

Zgoda programowa

Aby przyciągnąć nowych inwestorów oraz towary, główni akcjonariusze PUPC, petersburscy biznesmeni Ilia Traber i Ramis Deberdiejew, lobbują za utworzeniem specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) w porcie Primorsk.

 „SSE oferowałaby korzystne systemy podatkowe i celne, zachęcając operatorów do wytwarzania towarów o wysokiej wartości dodanej. Linie montażowe wymagałyby importowanych części, a tym samym zwiększyłyby ruch kontenerowy przez terminal” – powiedział dyrektor generalny PUPC.

Traber i Deberdiejew forsowali plan nowego portu od co najmniej 2018 r., ale dopiero teraz otrzymał on wszystkie niezbędne zgody rządowe. W połowie września Moskwa wymieniła PULC jako kluczowy element federalnego projektu „Rozwój portów morskich”, który jest częścią transportową „Ogólnego planu modernizacji i rozbudowy infrastruktury magistralnej do 2024 roku”.

Ten federalny projekt ma na celu zwiększenie do 2024 r. łącznej wielkości przeładunków wszystkich rosyjskich portów o 246 mln ton – do 1,3 mld ton. Pociąga to w latach 2020-2024 koszty finansowe w wysokości ok. 8,5 mld USD, w tym 1 mld USD z budżetu federalnego i 7,5 mld USD prywatnych inwestorów. 

Oceny inwestycji 

Przypomnijmy, że rozbudowa portu Primorsk i innych wpisuje się w realizowaną przez Kreml od kilku lat strategiczną politykę przekierowywania rosyjskich towarów w handlu zagranicznym do obsługi przez porty krajowe. Dotychczas „ofiarą” tej polityki są głównie porty i koleje państw bałtyckich. 

Ale ponadto port głębokowodny z terminalem kontenerowym w Primorsku jest postrzegany jako możliwa relokacja dla portów kontenerowych w Petersburgu, które praktycznie wyczerpały potencjał dalszego wzrostu. Zarazem niektórzy rosyjscy analitycy wskazują na możliwą nadpodaż obiektów przeładunkowych kontenerów w regionie Bałtyku. Rosyjskie bałtyckie terminale kontenerowe obsługują obecnie około 2,5 mln TEU, przy rocznym potencjale przeładunkowym ok. 5 mln TEU.

Dlatego planowana budowa jeszcze jednego terminalu kontenerowego mogłaby doprowadzić do eskalacji i tak już ostrej konkurencji między lokalnymi operatorami portowymi. Należy jednak podkreślić, że terminal w Primorsku miały inny charakter, będzie głębokowodny, a nie wyłącznie do obsługi serwisów feederowych, jak inne bałtyckie terminale rosyjskie.

W tle – wątek kryminalny

Według portalu Putin’sList, rosyjski bieznesnem Ilia Ilicz Traber (znany również jako Antykwariusz) jest zarówno szefem mafii, jak i starym przyjacielem Władimira Putina. Ten były oficer marynarki wojennej pod koniec 1980 r. zajął się handlem antykami. Decyzją Komitetu Wykonawczego Rady Miejskiej Leningradu, w grudniu 1991 r. zaczął kierowa  centrum handlowym antyków „Antykwariusz”, uzyskując praktycznie monopol na handel antykami. Podobno to on przedstawił w tym czasie Putina Anatolijowi Sobczakowi, przewodniczącemu Rady Miejskiej Leningradu, a później merowi Petersburga. 

Handel antykami przyniósł Traberowi wystarczająco dużo pieniędzy, aby zainwestować w przemysł paliwowy i morski. Był jednym z założycieli Petersburskiej Kompanii Paliwowej, Petersburskiego Terminalu Naftowego i kilku innych spółek. On i filie jego spółek nadal mają znaczne aktywa w północno-zachodniej Rosji.

Cytowany portal wskazuje, że w ostatniej dekadzie XX wieku port morski w Petersburgu był polem bitwy między grupami przestępczymi. Portal sugeruje jednoznacznie, że jego prywatyzacja przez Trabera musiała się odbyć z ugodą z grupą przestępczą Tambowa (jest on powiązany z podpaleniem hotelu Leningradskaja i zabójstwem w 1997 r. Michaiła Manewicza, szefa Komitetu Zarządzania Nieruchomościami Miasta Petersburga) i Małyszewa.

Poszukiwany listem gończym

W 2016 r. hiszpański sąd umieścił Trabera na międzynarodowej liście osób poszukiwanych pod zarzutem prania pieniędzy i udziału w przestępczości zorganizowanej. Jak wynikało z hiszpańskiego śledztwa Traber, wraz z innymi przywódcami zorganizowanej grupy przestępczej Tambow-Małyszew, osiedliwszy się w Hiszpanii w połowie lat 1990-tych stworzył sieć setek firm, które rejestrowały nieruchomości, a następnie wielokrotnie odsprzedawały je po rosnącej cenie za pośrednictwem firm fasadowych, kontrolowanych przez tych samych ludzi. Oznacza to, że sami sprzedawali je w celu prania pieniędzy. 

Hiszpańskie organy śledcze uważały, że w ten sposób prały pieniądze z przemytu narkotyków, handlu bronią i „handlu komunikacją”.  Uciekając przed śledztwem w Europie Zachodniej, gdzie posiadał wiele luksusowych nieruchomości, Traber wrócił do Rosji. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close