PLK modernizują mosty na Nadorzance
Odnowiony kolejowy most nad Odrą w Nietkowicach na linii Wrocław – Szczecin zapewni sprawne podróże i lepsze warunki przewozu towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na poprawę ważnej przeprawy ponad 46 mln zł. We wrześniu zamontowano najdłuższe przęsło kolejowego mostu. Nową przeprawą pociągi maja pojechać jeszcze w tym roku. Tylko w 2020 r., by usprawnić przewozy, PLK przebudowały 130 mostów.

We wrześniu na przebudowywanym wschodnim moście kolejowym nad Odrą w Nietkowicach nasunięte zostało najdłuższe – 75 m przęsło. Do montażu niemal 420 tonowego elementu wykorzystano hydrauliczne siłowniki i tymczasowe podpory w nurcie rzeki. Nasunięcie przęsła wykonano w ok. 34 godziny.
Kolejowa przeprawa nad Odrą ma już 7 z 10 nowych przęseł. Nowe stalowe elementy zostały wykonane w wytwórni i przetransportowane na placu budowy. Konstrukcje osadzane są na wyremontowanych – wzmocnionych podporach. Dodatkowo zastosowano mikropale – czyli specjalne konstrukcje, służące do wzmocnienia obiektu, wykonane wokół podpór na terenach zalewowych.
Po umieszczeniu wszystkich przęseł, montowany będzie nowy tor i sieć trakcyjna. Zakończenie prac przewidziano w 2023 r. Roboty nie ograniczają kursowania pociągów. Sąsiednią konstrukcją mostu codziennie przejeżdża ok. 55 pociągów pasażerskich i towarowych.
Większe możliwości przewozów w województwie lubuskim
Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów kursujących nad Odrą wzrośnie do 120 km/h. Poprawi się przepustowość odcinka „mostowego”, z którego będzie mogło korzystać więcej składów – możliwe będzie przygotowanie korzystniejszej oferty połączeń i zapewnienie lepszych warunków dla ekologicznego transportu kolejowego.