Partner portalu

Strategia transportowa dla Polski

2021 to rok, w którym w dużym stopniu „domykamy” sieć dróg krajowych. Inwestycje infrastrukturalne są u zbiegu dwóch perspektyw unijnego budżetu – finisz starej, początek nowej, siedmioletniej perspektywy. O docelowej roli kolei, transportu drogowego i intermodalu w nowej strategii rozmawiali eksperci na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. 

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk rozpoczął spotkanie od podsumowania realizacji inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat. – Nie ulega wątpliwości, że Polska jest dziś jednym wielkim placem budowy. Nowe inwestycje realizowane są w każdym z regionów naszego kraju. To jest właśnie zrównoważony rozwój – mówił minister Adamczyk. Wśród przykładów wskazał na Via Baltica, międzynarodową drogę łącząca zachód i południe Europy z krajami bałtyckimi. – Do niedawna była to jedna z najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce, szlaków komunikacyjnych, prowadzących z przejścia granicznego z Litwą na wysokości Augustowa w kierunku południa i dalej do Warszawy. Dziś droga ta realizowana jest z pełnym sukcesem. Wkrótce cieszyć się nią będą spedytorzy i wszyscy Ci, którzy układają ciągli logistyczne – ocenił. 

Cele strategii 

Dr hab. Jana Pieriegud, prof. SGH zwróciła uwagę na cele, które zapisane są w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. – Celem jest zwiększenie dostępności transportowej, a jednocześnie zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności systemu transportowego. Musimy zbudować zintegrowany, multimodalny i przyjazny użytkownikom system transportowy – wskazała prof. SGH. Dodała, że mamy wskaźniki na podstawie  których możemy ocenić to, na jakim etapie jesteśmy. Spojrzała na nie z 10-letniej perspektywy. – Najważniejszym wskaźnikiem do monitorowania realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu jest dostępność międzygałęziowa. Chodzi o dostępność czasową do najważniejszych aglomeracji. W ciągu 10 lat mamy poprawę o 25 proc. – podkreśliła. 

Kolejnym wskaźnikiem jest udział transportu intermodalnego w przewozach koleją. – W ostatniej dekadzie niecałe 2 proc. udziałów wzrosły do ponad 10 proc. To bardzo wysoki wzrost. Pytanie czy to zasługa operatorów czy całego systemu, który pozwolił na osiągnięcie takich wyników – zastanawiała się prof. Pieriegud. Na trzecim miejscu jest wskaźnik mówiący o długości dróg ekspresowych i autostrad. Tych pierwszych mamy 4 razy więcej, i dwa razy więcej autostrad. 

To plusy. Dr hab. Jana Pieriegud, prof. SGH zwróciła uwagę również na minusy. Wskazała m.in. na spadek udziału kolei w strukturze przewozów towarowych. – W ciągu 10 lat udział ten spadł z 18 do 10 proc. Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu. Czy idziemy zatem w kierunku zrównoważonego rozwoju? – pytała. 

Kolej towarowa potrzebuje wsparcia

Z punktu widzenia przewoźnika towarowego odpowiedzi udzielił Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska. – Udało nam się w Polsce wybudować wspaniałą sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, co spowodowało, że ciężarówki dzisiaj poruszają się bardzo szybko pomiędzy poszczególnymi centrami przemysłowymi w Polsce. Na skutek tego w 2020 r. wzrost przewozów w transporcie drogowym osiągnął 400 mln ton, a to dla porównania dwa razy więcej niż cały rynek przewozów towarowych wozi w ogóle – zaznaczył prezes Staszek. Zwrócił uwagę, że wynika to z kwestii postawienia pewnych priorytetów. – Inwestujemy dużo w kolej, pozwalamy, aby pociągi pasażerskie jeździły rzeczywiście szybciej. Udało nam się uruchomić także sporo inwestycji portowych, które rzeczywiście przełożą się w przyszłości na poprawę przepustowości polskich portów. Kolej towarowa naprawdę potrzebuje zauważania, stałego miejsca w priorytetach rządowych po to, żeby te deklaracje odnośnie przenoszenia towarów z drogi na kolej mogły być w praktyce realizowane – ocenił. 

Morze nowych torów 

W debacie brał udział także Sławomir Michalewski, wiceprezes ds. finansowych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Wskazał, że Port Gdańsk ma powody do dumy. – Nasz port jest aktualnie największym terminalem kontenerowym na Bałtyku – podkreślił. 

Ostatnio Port Gdańsk realizował głównie inwestycje w torze wodnym, w nabrzeża oraz w tory i drogi. – Do portu zawijają dwa razy w tygodniu największe kontenerowce świata, na których pokładzie znajduje się 24 tys. kontenerów. Podczas jednego zawinięcia wymienianych jest 20 tys. kontenerów. Gdybyśmy ustawili je jeden po drugim, to powstałby pociąg z Katowic do Bielska Białej i z powrotem – to skala tego co dzieje się w porcie na tych nowo oddanych przez nas inwestycjach drogowo-kolejowych – tłumaczył w-ce prezes Michalewski. 

Oprócz tego w porcie prowadzone są ogromne inwestycje PKP PLK, tj. 70 km nowych torów na bezpośrednim zapleczu portów, zmodernizowane 3 stacje kolejowe. Tym samym zdolności wprowadzenia i wyprowadzenia ładunków do portu uległy ogromnemu zwiększeniu. – Jesteśmy dumni z tego ile już udało się dokonać, a jeszcze więcej przed nami – podkreślił w-ce prezes ds. finansowych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close