Rozmowy o rewizji wytycznych Transeuropejskiej Sieci Transportowej
W dniach 22-23 września 2021 r. słoweńskie Brdo było gospodarzem zorganizowanego przez prezydencję słoweńską w Radzie UE nieformalnego spotkania Rady UE ds. transportu i energii.

Podczas obrad rozmawiano o kluczowych wyzwaniach, jakie stoją przed sektorami transportu i energii na drodze do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu – strategii rozwoju, która ma przekształcić Unię Europejską do 2050 r. w obszar neutralny klimatycznie.
Podczas sesji ministrów ds. transportu omówione zostały kluczowe rozwiązania zawarte w projekcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych.
Po nieformalnym spotkaniu ministrów zorganizowana została sesja dotycząca rewizji wytycznych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) z udziałem unijnej komisarz ds. transportu, Adiny Vălean. Podczas tej sesji zostało przedstawione Wspólne Oświadczenie państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) na temat proponowanych przez Komisję Europejską (KE) scenariuszy rozwoju sieci TEN-T, w którym w szczególności podkreślono znaczenie kluczowych projektów transgranicznych łączących państwa V4, czyli Czechy, Polskę, Słowację i Węgry.
W opinii państw V4 rewizja rozporządzenia dotycząca sieci TEN-T powinna koncentrować się w pierwszej kolejności na dostosowaniu map sieci do obecnych priorytetów infrastrukturalnych poszczególnych państw członkowskich.
W celu podkreślenia znaczenia procesu rewizji sieci TEN-T dla rozwoju infrastruktury transportowej ministrowie ds. transportu państw V4 wskazali wspólne projekty, które powinny znaleźć się na mapie sieci TEN-T w wyniku rewizji. Są nimi:
- Via Carpatia – włączenie całości międzynarodowego korytarza drogowego do sieci bazowej TEN-T,
- rozwój linii kolejowych dużych prędkości w regionie państw V4,
- polski Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność”,
- poprawa połączeń wodnych śródlądowych oraz żeglowności na Dunaju, Odrze i Łabie (w tym na rzece Wag).
– Polska realizuje z sukcesem największy w swojej historii program inwestycyjny na sieciach transportowych, wykonując olbrzymi postęp – zarówno w drogach, jak i na kolei. To między innymi odcinki transgraniczne, jak Rail Baltica, Via Baltica czy łączące Polskę z Czechami elementy linii kolejowej E-65. Kolejne inwestycje są w przygotowaniu – powiedział reprezentujący Polskę Tomasz Tomala, szef gabinetu politycznego Ministra Infrastruktury.
W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju UE, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych.
Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE w skali globalnej.
Do końca 2021 r. planowane jest przedstawienie przez KE propozycji aktualizacji rozporządzenia ws. sieci TEN-T.