Port Gdynia przygotowuje się do budowy pirsu offshorowego
Zarząd Morskiego Portu Gdynia przygotowuje się do realizacji projektu pirsu offshorowego. W sierpniu Rada Ministrów podjęła uchwałę o budowie w Gdyni terminalu instalacyjnego dla polskich farm wiatrowych na Bałtyku. W związku z tym konieczne okazało się wprowadzenie zmian w projekcie Portu Zewnętrznego.
— Docelowa koncepcja obsług polskich farm wiatrowych zakłada wykorzystanie do tego celu pirsu Portu Zewnętrznego jednakże w innej formie, niż zaplanowano to w pierwotnej koncepcji. W projekcie morskich farm wiatrowych zaangażowane będą środki publiczne na budowę terminalu instalacyjnego. Projekt ten jest kluczowy dla polityki energetycznej Polski i obecnie realizujemy zadania, które wyznaczył nam właściciel. Natomiast terminal kontenerowy w Porcie Zewnętrznym budowany będzie w formule partnerstwa publiczno prywatnego. Jesteśmy przekonani, że te dwa ważne projekty są do pogodzenia. Budowa pirsu do obsługi morskich farm wiatrowych nie będzie przeszkadzała w realizacji głębokowodnego terminalu kontenerowego— poinformował Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Czytaj też: Port Gdynia ogłosił przetarg na terminal kontenerowy i instalacyjny dla morskich farm wiatrowych
W związku z zmianami w koncepcji Portu Zewnętrznego konieczne są nowe analizy ekonomiczne dla tego projektu. Przeznaczenie funduszy publicznych na budowę terminalu instalacyjnego prawdopodobnie zmniejszy ryzyko inwestycyjne tego projektu.
— Analizy dla projektu PPP, które wykonaliśmy wcześniej nie obejmowały tej części związanej z obsługą morskich farm wiatrowych w zakresie jaki obecnie jest planowany. Będziemy musieli ponownie dokonać tych obliczeń. W moim przekonaniu projekt offshore będzie mieć pozytywny wpływ ekonomiczny na terminal kontenerowy. Mniejsza będzie natomiast jego powierzchnia, gdyż jedna trzecia nowego pirsu będzie przeznaczona do obsługi farm wiatrowych. Mam głębokie przekonanie, że będzie to ciągle atrakcyjna inwestycja dla naszych partnerów biznesowych — uważa Maciej Bąk.
Dolina logistyczna
Niedawno Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności Doliny Logistycznej. Projekt ten ma zapewnić dalszy rozwój portu i jest odpowiedzią na problem dostępności terenów inwestycyjnych w Gdyni.
— Zagospodarowaliśmy już w zasadzie wszystkie dostępne tereny w Porcie Gdynia. Musimy rozglądać się na inne obszary, na których można dalej inwestować. Jednym z nich będzie Port Zewnętrzny, a drugim Dolina Logistyczna. Projekt ten jest doskonałą okazją do rozwinięcia zaplecza logistycznego i nowych usług dla Portu Gdynia. Mamy szereg pytań od naszych partnerów biznesowych, którzy chcieliby rozwijać swoją działalność również w zakresie energetyki wiatrowych. Dolina Logistyczna to tereny w których będzie można inwestować. Obszar ten zostanie przygotowany dla inwestycji ważnych nie tylko dla Portu ale też dla gmin, które partycypują w tym projekcie — zapewnił wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.