Poprawa wyników finansowych Grupy OTL w pierwszym półroczu
Grupa OTL w okresie I-VI 2021 r. poprawiła wyniki finansowe na wszystkich poziomach. Przychody ze sprzedaży wyniosły w tym okresie 460,5 mln zł (wzrost o 9,3%. r/r). Wynik netto sięgnął 58,2 mln zł wobec straty na poziomie 58,2 mln zł w tym samym okresie przed rokiem. EBITDA wyniosła w pierwszym półroczu 2021 r. 63,1 mln zł i była wyższa o 86,3% r/r. Bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych, Grupa OTL zwiększyła EBITDA znormalizowaną (bez uwzględnienia pozostałej działalności operacyjnej) o ponad 31% r/r do 49,61 mln zł.

Wpływ na wyniki miało też otoczenie rynkowe, w tym zwłaszcza wzrost stawek frachtowych, realizacja większej liczby przeładunków towarów drobnicowych oraz masowych związanych z przemysłem stalowym.
W pierwszym półroczu 2021 r. znacznie zmniejszyły się koszty zarządu i sprzedaży do 30 mln zł z 58,7 mln zł. Redukcja kosztów była możliwa dzięki redukcji kadry menedżerskiej, likwidacji centrum usług wspólnych, zaniechanie kontynuacji nieuzasadnionych ekonomicznie projektów inwestycyjnych. Oprócz działań restrukturyzacyjnych objęło to wyłączenie z konsolidacji kosztów Luka Rijeka.
Największą część przychodów Grupy OTL w pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wygenerowała działalność związana ze spedycją poza operacjami portowymi, która wypracowała 256,6 mln zł i była wyższa o 80,3% r/r. Ponad standardowo wysoki wzrost odnotowała przede wszystkim spedycja kontenerowa która odpowiada za 226,5 mln zł. W pierwszym półroczu 2021 r. wzrosły także usługi portowe, zarówno w kategorii towary masowe (84,7 mln zł, wzrost o 2,6% r/r), jak i towary drobnicowe (99,2 mln zł, wzrost o 13,6%). Nieznaczny spadek Grupa OT Logistics odnotowała w działalności związanej z usługami kolejowymi, które wyniosły 18,7 mln zł i były niższe o 0,7% r/r., co wynikało jednak z konsolidacji do końca I półrocza spółki STK w sanacji.
Zadłużenie spółki na koniec pierwszego półrocza 2021 r. wyniosło ponad 156 mln zł wobec ponad 180 mln zł przed rokiem. Grupa OTL zakłada, że na koniec 2021 r. zadłużenie od instytucji finansowych obniży się do około 55,7 mln zł. Na spłatę zobowiązań Grupy OTL złożyło się kilka czynników, m.in. sprzedaż nieruchomości, udziałów w zależnej Deutsche Binnenreederei.
Grupa będzie umacniać pozycję rynkową w obsłudze portowej i wśród klientów korzystających z drogi morskiej. Zamierza także skorzystać na wzroście w branży przeładunków wysokomarżowych oraz w towarach drobnicowych.
Rozwijane będą także pozostałe usługi: kolejowe (spółka Kolej Bałtycka), działalność spedycyjna (Rentrans Cargo) oraz hydrotechniczna (integracja części OTL i Port Żeglugi Szczecińskiej).