Kolejowe przewozy towarów przez Alpy osiągnęły rekorodowy poziom
Prawie trzy czwarte ładunków, przetransportowanych przez Alpy Szwajcarskie w pierwszej połowie 2021 r., przewieziono pociągami. To rekordowy udział sektora kolejowego w ciągu ostatnich 25 lat. Oczekuje się, że liczba ta wzrośnie wraz z ukończeniem drugiej rury tunelu bazowego Lötschberg, które zaplanowano na koniec 2028 r.
Ruch towarowy w Alpach wreszcie się ożywił po kryzysie koronowym. Taki wniosek został wydany przez Szwajcarski Federalny Urząd Transportu (FOT). Według urzędu przez Alpy Szwajcarskie przewieziono o 15,2 proc. więcej towarów niż w pierwszej połowie 2020 roku, a także więcej niż w pierwszej połowie 2019 roku.
Jeśli chodzi o środek transportu, coraz więcej spedytorów woli korzystać z pociągów do poruszania się po terenach górskich zamiast ciężarówek. Spowodowało to wzrost o 3 proc. udziału kolei w rynku. W pierwszej połowie bieżącego roku pociągami przewieziono 74,4 proc. masy towarowej przez Alpy Szwajcarskie. Jest to najwyższa liczba w ostatnim ćwierćwieczu.
Nowe połączenie kolejowe przez Alpy
Wspomniany historyczny kamień milowy jest wynikiem ogromnych inwestycji Szwajcarii w rozwój infrastruktury kolejowej, zwłaszcza tuneli. W ciągu ostatnich dwóch dekad zbudowano nowe połączenie kolejowe przez Alpy (NEAT). Obejmuje trzy główne tunele, które skracają czas tranzytu zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Początkowo jednotorowy tunel bazowy Lötschberg został otwarty dla regularnego ruchu w czerwcu 2007 roku.
Następnie oddano do użytku dwa dwutorowe tunele: Św Gotharda w grudniu 2016 r. oraz Ceneri we wrześniu 2020 r. Istnieje możliwość dalszego zwiększenia udziału w rynku kolejowych przewozów towarowych. Chodzi o drugą nitkę tunelu bazowego Lötschberg. Jego budowa mogłaby rozpocząć się jeszcze w tym roku, a jej zakończenie zaplanowano na 2028 rok.