Partner portalu

Giganci eksportowi silniejsi niż pandemia

Budowanie swojej pozycji jako partnera w zakresie handlu międzynarodowego, to proces długi i wymagający wiedzy i wielu umiejętności. Niemniej jednak im wcześniej firmy rozpoczną myślenie w zakresie ,,go global”, tym szybciej mogą osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej. 

Polska podbija świat nie tylko owocami i warzywami. Jesteśmy liderem w eksporcie okien, srebra, a nawet kawy i herbaty. Kraj nad Wisłą jest także czwartym eksporterem mebli na świecie. Jakimi dobrymi praktykami mogą pochwalić się polscy giganci eksportowi? Czego firmy, które dopiero zaczynają myśleć o transporcie mogą się od nich nauczyć? 

Korzyści skali 

– Nie wszystkie biznesy nadają się do eksportu. Jeśli chcemy porozmawiać o eksporcie musimy zadać sobie pytanie, jak duże korzyści skali są w naszej branży. Jeżeli te korzyści są niewielkie, to nie ma sensu pchać się za granicę – stwierdza Ryszard Florek, prezes zarządu FAKRO Sp. z o.o. Na XXX Forum Ekonomicznym w Karpaczu podkreślił, że każdy moment do wyjścia z produktem za granicę jest dobry, jeśli tylko posiadamy odpowiednie środki do inwestycji. – Na obcym boisku drużyna jest słabsza, ale jeśli odniosłeś sukces na rynku krajowym, masz produkt i zasoby, to jest to dobry moment – mówił prezes Florek.

Jego zdaniem nie ma na co czekać, bo surowce już podrożały, a rosną także koszty specjalistów, zarówno tych, którzy mają doskonałą znajomość rynku polskiego, jak i rynków zagranicznych. 

Tendencja wzrostowa

Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk wskazuje, iż w ciągu ostatnich 5 lat w Porcie Gdańsk wyraźnie widać tendencję wzrostową eksportu towarów.

–  To, co nas cieszy, to przede wszystkim wzrost eksportu w branży spożywczej. Widzimy ten wzrost po ilości kontenerów chłodniczych w naszym porcie. W 2020 roku wyróżniliśmy się także eksportem polskiego zboża. Przez nasze nabrzeża przeszło 1,34 mln ton ziarna, przy czym w latach wcześniejszych było to średnio około 600 tys. ton rocznie. Chcemy, aby Port Gdańsk był oknem na świat dla polskich przedsiębiorców, dla towarów 590. Dlatego też naszym zadaniem jest stwarzać możliwości. Staramy się poznać naszych kontrahentów i ich potrzeby, aby wspólnie realizować nasze cele – mówił w Karpaczu prezes Greinke. 

Dodał, że Port Gdańsk modernizuje infrastrukturę portową, aby inwestowanie w porcie opłacało się, by wysyłanie towarów w świat było jak najbardziej uzasadnione ekonomicznie. – Wierzymy, że jeżeli gestorzy ładunków będą mieli pewność, że mamy nowoczesną infrastrukturę, która umożliwi im przeładowywanie towarów, to Gdańsk stanie się portem pierwszego wyboru – podkreślił. Jako przykład dobrej inwestycji podał Krajową Spółkę Cukrową, która wybudowała w porcie najnowocześniejszy w Europie terminal cukrowy. A inwestycji przybędzie. Prezes Łukasz Greinke wspomniał chociażby o firmie Cedrob, która planuje wybudowanie automatycznej mroźni wysokiego składowania, czy firmie Anwil i jej planach na budowę morskiego terminalu przeładunkowego.

Nasilający się protekcjonizm 

Pandemia pokazała, że poszczególne kraje mocno zabiegają o ochronę lokalnych biznesów. Nasilający się protekcjonizm może być barierą dla firm, które dopiero rozpoczynają przygodę z eksportem. 

– Nie ma kwartału, aby nie było inicjatywy protekcjonistycznej w kraju X czy Y. Mieliśmy zarezerwowaną pojemność półek w Czechach, to się nie udało. Aktualnie nie możemy promować krajowych artykułów spożywczych w gazetkach promocyjnych w Słowacji. Mamy zapowiedź tego typu działań w Rumunii. W Niemczech prawdopodobnie mięso wieprzowe będzie sprzedawane tylko z niemieckiego hodu. Sprzedawanie obecnie czegokolwiek z branży spożywczej w marketach we Francji jest trudne, jeśli nie niemożliwe – wylicza Krzysztof Pawiński, prezes zarządu Maspex. 

W jego ocenie potrzebny jest umiejętny sposób rozprawiania, gdzie gigantyczna rola leży po stronie państwa, które w imię wolności podstawowych unijnych praw, musi umieć budować takie koalicje, które przeciwstawiają się tego typu praktykom. – Jesteśmy beneficjentem otwartego rynku. Nie budujmy przekonania, że rynek UE jest rynkiem skrajnie protekcjonistycznym. Praktyki protekcjonistyczne występują, natomiast musimy robić wszystko, aby były tylko epizodami – podkreślił prezes zarządu Maspex.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close