Powstanie nowy most kolejowy w Szczecinie
PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie podpisały umowę z firmą Budimex, wykonawcą nowego mostu kolejowego na Regalicy w Szczecinie. Przedsięwzięcie usprawni przejazd pociągów, a także poprawi bezpieczeństwo powodziowe w regionie. Realizacja inwestycji o wartości ok. 300 mln zł planowana jest do końca 2023 r.

Nowy most o stalowej konstrukcji kratownicowej i żelbetowych podporach powstanie w sąsiedztwie dotychczasowej, jednotorowej przeprawy, która zostanie wyłączona z eksploatacji i częściowo rozebrana. Długa na ok. 300 m przeprawa będzie mieć dwa tory z siecią trakcyjną, co pozwoli na zwiększenie przepustowości mostu na linii kolejowej Wrocław – Szczecin, a także umożliwi zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h i towarowych do 90 km/h. Zapewniona zostanie również lepsza oferta przewozowa i dogodniejsze warunki przewozu towarów koleją. Prace uwzględnią zalecenia konserwatora zabytków, zgodnie z którymi zachowane zostaną elementy mechaniczne urządzeń, znajdujące się od strony Międzyodrza.
Poza zwiększeniem możliwości przewozowych kolei w regionie inwestycja ma strategiczne znacznie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Zwiększy ochronę przeciwpowodziową w stolicy Pomorza Zachodniego oraz zapewni sprawniejszą żeglugę i możliwość skuteczniejszej pracy lodołamaczy. Prace zwiększą prześwit mostu, którego konstrukcja zostanie wyniesiona na ok. 6,2 m nad lustro wody.
– Naszym priorytetem jest zwiększanie bezpieczeństwa obywateli. Z tego właśnie powodu realizowana jest nowa inwestycja przeciwpowodziowa, która poprawi bezpieczeństwo żeglugi i usprawni akcje lodołamania. Dzisiejsze podpisanie umowy jest dowodem na realizację założonych przez nas celów – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
W trakcie prac utrzymany zostanie ruch kolejowy. Po przygotowaniu przez wykonawcę z PLK oraz przewoźnikami szczegółowego harmonogramu robót, ustalona zostanie organizacja przejazdów pociągów.
Projekt „Usprawnienie trwałego połączenia kraju z portem w Szczecinie: budowa mostu kolejowego nad Regalicą” współfinansowany jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Prace zostaną zrealizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisł