Partner portalu

Polskie porty są gotowe do inwestowania za granicą

Polskie porty morskie przekroczyły w 2020 r. poziom 100 mln ton przeładunków. Zdaniem wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, to czas aby przygotować się do inwestycji zagranicznych. O rozwoju polskich portów dyskutują uczestnicy 8. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie.

fot. ZMPSiŚ

— W czasie epidemii polskie porty przyniosły ponad 30 mld zł wpływów do budżetu państwa z ceł i podatków. To znak, że czas rozpocząć dyskusję o akwizycjach. Przygotowujemy rozwiązania prawne które umożliwią zarządom polskich portów zaangażowanie kapitałowe za granicą. Chodzi o to aby nie zatrzymać się na wynikach, które teraz osiągami. Dziś zaczynamy dyskusję o inwestycjach i wskazywaniu miejsc, gdzie porty będą szukały partnerów biznesowych. Akty prawne, które przygotowujemy zachęcą zarządy portów do inwestycji zagranicznych — powiedział Marek Gróbarczyk.

Polskie porty są jednym z elementów kluczowych  inicjatywy Trójmorza, która kładzie duży nacisk na współpracę państw regionu Europy Środkowo — Wschodniej w zakresie transportu. Dzięki planowanym terminalom głębokowodnym w Gdyni i Świnoujściu porty te będą mogły przejąć ruch towarów nie tylko do Polski, ale też do naszych południowych sąsiadów i inny krajów regionu. Istotne w tym zakresie są inwestycje w infrstrukturę transportową na osi północ — południe.

— Geopolityka wiąże się z tematem Trójmorza, Polska jest największym krajem tranzytowym regionu i dobrze, że w inicjatywie Trójmorza uwzględniono infrastrukturę portową i zwrócono uwagę na połączenia południkowe — powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Dzięki inwestycjom, które obecnie realizowane są w polskich portach nowe możliwości otwierają się dla transportu intermodalnego i przewozów ro-ro. W portach Gdynia i Szczecin wkrótce zaczną pracę nowe obiekty obsługujące te przewozy. — Terminal promowy w Gdyni jest bliski otwarcia. Wierzymy, że będzie się rozwijał rynek promowy i ro-ro, a to wpłynie na dalszą konteneryzację i rozwój transportu intermodalnego. W naszej stretegi wpisany jest rozwój tego transportu, a jednym z elementów jest elektryfikacji linii kolejowej prowadzącej do BCT. Kibicujemy modernizacji linii 201, gdyż to będzie alternatywa dla wywozu kontenerów Porcie Gdynia — powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close