Polskie porty są gotowe do inwestowania za granicą
Polskie porty morskie przekroczyły w 2020 r. poziom 100 mln ton przeładunków. Zdaniem wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, to czas aby przygotować się do inwestycji zagranicznych. O rozwoju polskich portów dyskutują uczestnicy 8. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie.

— W czasie epidemii polskie porty przyniosły ponad 30 mld zł wpływów do budżetu państwa z ceł i podatków. To znak, że czas rozpocząć dyskusję o akwizycjach. Przygotowujemy rozwiązania prawne które umożliwią zarządom polskich portów zaangażowanie kapitałowe za granicą. Chodzi o to aby nie zatrzymać się na wynikach, które teraz osiągami. Dziś zaczynamy dyskusję o inwestycjach i wskazywaniu miejsc, gdzie porty będą szukały partnerów biznesowych. Akty prawne, które przygotowujemy zachęcą zarządy portów do inwestycji zagranicznych — powiedział Marek Gróbarczyk.
Polskie porty są jednym z elementów kluczowych inicjatywy Trójmorza, która kładzie duży nacisk na współpracę państw regionu Europy Środkowo — Wschodniej w zakresie transportu. Dzięki planowanym terminalom głębokowodnym w Gdyni i Świnoujściu porty te będą mogły przejąć ruch towarów nie tylko do Polski, ale też do naszych południowych sąsiadów i inny krajów regionu. Istotne w tym zakresie są inwestycje w infrstrukturę transportową na osi północ — południe.
— Geopolityka wiąże się z tematem Trójmorza, Polska jest największym krajem tranzytowym regionu i dobrze, że w inicjatywie Trójmorza uwzględniono infrastrukturę portową i zwrócono uwagę na połączenia południkowe — powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Dzięki inwestycjom, które obecnie realizowane są w polskich portach nowe możliwości otwierają się dla transportu intermodalnego i przewozów ro-ro. W portach Gdynia i Szczecin wkrótce zaczną pracę nowe obiekty obsługujące te przewozy. — Terminal promowy w Gdyni jest bliski otwarcia. Wierzymy, że będzie się rozwijał rynek promowy i ro-ro, a to wpłynie na dalszą konteneryzację i rozwój transportu intermodalnego. W naszej stretegi wpisany jest rozwój tego transportu, a jednym z elementów jest elektryfikacji linii kolejowej prowadzącej do BCT. Kibicujemy modernizacji linii 201, gdyż to będzie alternatywa dla wywozu kontenerów Porcie Gdynia — powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.