Partner portalu

Radar – sięga tam, gdzie wzrok nie sięga. Technologia, która daje lepsze możliwości bezpiecznego transportu

Autor: Kinga Nowocińska-Doroz, Sales & Marketing Coordinator w Groeneveld-BEKA Polska

Obecnie usługi przeładunkowe notują rekord za rekordem. Wyśrubowane wyniki transportu kolejowego, zwiększona intensywność korzystania z największych statków typu Megamax do przewozu towaru, utrudniona dostępność do kontenerów… Olbrzymie inwestycje skierowane w rozbudowę infrastruktury terminali przeładunkowych i poprawę sieci połączeń intermodalnych. To wszystko dzieje się tu i teraz. Operatorzy czynią wszystko, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo realizowanych zadań i optymalizować czas transportu ładunków. Nie jest to proste zadanie. Szczególnie w dzisiejszej rzeczywistości. 

fot. mat. prasowe

W globalnym łańcuchu dostaw gwarancja zachowania płynności jest kluczowa 

Terminale zawsze tętniły życiem. A dziś jest tam bardziej „gorąco”, niż kiedykolwiek. Nieustannie działające suwnice, dźwigi, przemieszczające się wózki transportowe, reach stackery, zewnętrzne pojazdy przewoźników. Przypływające kontenerowce czy przyjeżdzające pociągi z dziesiątkami wagonów do rozładowania. Na terenie terminali i placów manipulacyjno-składowych dzieje się naprawdę sporo niemal przez całą dobę. Przy takim natężeniu ruchu i intensywności procesów obsługowych, nawet najlepiej zaprojektowany układ drogowy czy restrykcyjne zasady bezpieczeństwa, organizacji załadunków i rozładunków, mogą okazać się niewystarczające, aby zapewnić bezkolizyjne oraz sprawne procesy logistyczne. A przecież w sytuacji wzmożonego ruchu nietrudno jest o kolizję urządzeń przeładunkowych lub uszkodzenie samego towaru. Nie trzeba przy tym rozwijać dużych prędkości – niekiedy wystarczy zmiana kierunku jazdy, pasa ruchu czy niedostateczna koncentracja kierującego.

Lepsza widoczność zapewnia większe bezpieczeństwo 

Oprócz maksymalnej koncentracji osoby prowadzącej pojazd niebagatelną kwestią jest również dobra widoczność otoczenia pojazdu z perspektywy kierującego. Od niej uzależniony jest komfort prowadzenia, bezpieczeństwo kierowcy oraz wszystkich obiektów znajdujących się dookoła pojazdu, w tym także ładunków. Nawet prawidłowo ustawione lusterka i czyste szyby nie zawsze gwarantują pełną i dobrą widoczność. Gabaryt urządzenia służącego do przewozu lub przeładunku także ma znaczenie. Im większy pojazd czy maszyna, tym większe ryzyko kolizji czy potrącenia uczestnika ruchu. Dlaczego? Wraz ze zwiększającymi się wymiarami pojazdu czy maszyny, tzw. martwa strefa powiększa się automatycznie. Dotyczy to w szczególności pojazdów, m.in. samochodów ciężarowych lub ciągników, wykorzystywanych do przemieszczania kontenerów w obrębie stacji przeładunkowej. Martwa strefa to obszar, którego wzrok siedzącego za kółkiem kierowcy tak naprawdę nie obejmuje. Nie można wtedy dostrzec ani ludzi, ani innych obiektów znajdujących się w tej strefie. A jak nie widzimy, to niestety nie jesteśmy w stanie odpowiednio szybko i właściwie zareagować. Takie są fakty.

Kamera boczna CMOS na podczerwień z możliwością montażu w dowolnej pozycji fot. Groeneveld-BEKA

Monitorowanie stref zagrożenia z użyciem technologii radarowej 

Zjawisko tzw. martwego pola można jednak wykluczyć. Z pomocą przychodzi zaawansowana technologia radarowa. Bardziej czuła, mniej zależna od temperatury otoczenia, nadająca się nawet dla najbardziej wymagających środowisk. Przetestowana i wykorzystywana od wielu dekad m.in. w lotnictwie czy systemach obronnych. Z taką rekomendacją, unikatowymi cechami i zaletami technologia radarowa jest przy tym obecnie bardzo przyjazna dla użytkownika. Inżynierowie z firmy Groeneveld-BEKA wykorzystali wszystkie jej zalety, w tym przede wszystkim precyzję dokładności wyznaczania obiektów w przestrzeni, konstruując radarowy system wykrywania przeszkód Greensight i dopasowując go potrzeb pojazdów oraz maszyn mobilnych o większych gabarytach. 

Czujnik radarowy fot. Groeneveld-BEKA

Rozwiązanie Greensight w nowej odsłonie  

Idea radarów znana jest od wielu dziesięcioleci, ale z różnych przyczyn nie była dostępna szerszej grupie odbiorców. Teraz się to zmieniło. „Idąc z duchem czasu chcieliśmy zaprezentować alternatywę dla solidnego rozwiązania Greensight, które mamy już w ofercie, a które oparte jest na technologii ultradźwiękowej często używanej przez wojsko.” – przekonuje Jerzy Saleta, Szef Techniczny w Groeneveld-BEKA Polska. 

„Rozwiązanie radarowe Greensight ma jednak tę przewagę, iż daje szersze spektrum możliwości zastosowania tej technologii w różnych gałęziach przemysłu (niewrażliwość na zabrudzenia czy ruchy powietrza, np. wiatr), pozwalając maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo ludzi, pojazdów oraz przewożonych ładunków. Jest to realne wzmocnienie bezpieczeństwa w branżach, w których wykorzystuje się różnego rodzaju pojazdy w celach transportowo-przeładunkowych i gdzie ryzyko kolizji jest znacznie podwyższone.” – dodaje pan Jerzy Saleta. Potencjalne koszty związane z ewentualnymi roszczeniami finansowymi z tytułu uszkodzenia mienia, utraty wartości handlowej towaru czy wypadków z udziałem człowieka mogą mieć negatywny wpływ na sytuację i wyniki finansowe, a w konsekwencji wizerunek firmy. Greensight radarowy pomaga ustrzec się przed takim scenariuszem zdarzeń. A jak to robi?

Radarowy Greensight na wózku wysokiego składowania

„Greensight radarowy, eliminując martwe pola wokół pojazdu, wykorzystuje czujniki, monitory o różnych właściwościach technicznych, system kamer lub korzysta z tych wszystkich elementów jednocześnie.” – wyjaśnia pan Jerzy Saleta. Dzięki technologii radarowej Greensight ma duży zasięg wykrywania. W zależności od rodzaju zastosowanego czujnika jest to do 20  lub do 40 metrów. Nawet przy takich odległościach czujniki radarowe wykrywają najmniejszy ruch. Umożliwiają dokonanie oceny kierunku czy prędkości obiektu. 

W przypadku terminali przeładunkowych ma to ogromne znaczenie. Gęsta sieć ścieżek komunikacyjnych tworzona zarówno przez zewnętrzne drogi dojazdowe, jak i wewnętrzne drogi komunikacyjne, obszary składowania wraz z parkingami zewnętrznymi dla pojazdów samochodowych, ponadto olbrzymia ilość operacji przeładunkowych dokonywanych codziennie różnymi sprzętami oraz zmieniającym się personelem powoduje, iż bezpieczne przemieszczanie się z ładunkiem, czy nawet bez niego bywa bardzo utrudnione. „Dodatkowa para oczu” obejmująca swym zasięgiem tylne, boczne i przednie martwe pola wokół pojazdu jest w takim przypadku niezastąpiona.

Lepsze możliwości, większa funkcjonalność 

Czujniki radaru są oparte na technologii fal milimetrowych i doskonale działają niezależnie od warunków pogodowych. Są  wodoodporne (IP66 dla skrzynki sterowania, IP69K dla czujnika). Wszystkie czujniki radaru można wykorzystywać samodzielnie lub w połączeniu z kamerą i monitorem. Wysokiej rozdzielczości monitory są dostępne w wersjach: 7’’, 9’’ i 10.1’’. Mogą obsługiwać od jednej do nawet 4 kamer i wyświetlić jednocześnie widok np. ze wszystkich czterech źródeł. Same kamery mogą mieć również różne kąty obiektywu: 110°, 130° lub 150°. Co ważne dostępna jest wersja kamery wykrywająca pieszych z obiektywem 52° lub 140°. System detekcji można rozbudować o wysokiej klasy rejestrator cyfrowy.

Poziom automatyzacji procesów intermodalnych jest coraz wyższy i wymaga od pojazdów i maszyn posiadania zdolności obserwacji otoczenia oraz wykrywania obiektów i ludzi. Greensight to umożliwia. Jest to przyjazne dla użytkownika rozwiązanie radarowe zdolne do pracy w różnych warunkach atmosferycznych i  o każdej porze dnia i nocy. Gwarantuje bezkolizyjną i sprawną obsługę przeładunku oraz transportu. Korzystnie wpływa na optymalizację intermodalnych procesów obsługowych oraz wspomaga zachowanie ich płynności, zapewniając przy tym większą konkurencyjność transportu intermodalnego.

Kamera do wykrywania pieszych fot. Groeneveld-BEKA

Groeneveld-BEKA jest częścią The Timken Company. W swojej ofercie posiada również rozwiązania z zakresu zarządzania olejem oraz automatyczne systemy smarowania dla każdego rodzaju aplikacji. Groeneveld-BEKA nieustannie dąży do opracowywania i wytwarzania wszystkich produktów we własnym zakresie zgodnie z zasadami produkcji na światowym poziomie. 

Więcej informacji: Radarowy system wykrywania przeszkód Greensigh

Zobacz także profil o Groeneveld-BEKA na LinkedIn

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close