Partnerzy portalu

Port Rotterdam będzie importować błękitny amoniak dla żeglugi

Zarząd Portu Rotterdam i spółka Horisont Energi zawarły porozumienie ws. transportu błękitnego amoniaku produkowanego w Norwegii. Amoniak będzie wykorzystywany jako wydajny nośnik paliwa wodorowego dla statków.

Horisont Energi
Projekt fabryki Barents Blue, fot. mat. prasowe

Horisont Energi planuje w ramach projektu „Barents Blue” budowę pierwszej w Europie fabryki błękitnego amoniaku w miejscowości Hammerfest w północnej Norwegii. Do produkcji wykorzystany będzie gaz ziemny, a powstały  podczas procesu dwutlenek węgla będzie wychwytywany i składowany, dzięki czemu nie dojdzie do emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Amoniak będzie wykorzystywany nie tylko jako surowiec w przemyśle ale przede wszystkim jako neutralne klimatycznie paliwo dla transportu morskiego. 

Amoniak jest dobrym źródłem wodoru, gdyż rozwiązuje duży problem z wiązany z tym paliwem jaką jest niska gęstość energetyczna tego gazu. Zbiorniki na skompresowany gaz zajmują dużo przestrzeni, przez co nie mogą być wykorzystywane w pojazdach czy na statkach. Amoniak dzięki większej gęstości zmniejsza koszty magazynowania i wykorzystanie powierzchnii w pojazdach. 

Czytaj też: Amoniak daje większe szanse upowszechnienia wodoru jako paliwa

Projekt budowy fabryki amoniaku otrzymał dofinansowanie rządu Norwegii w wysokości 10 mln koron. Ostateczna decyzja ws. inwestycji ma być podjęta w 2022 r. Transport amoniaku do Portu Rotterdam rozpocznie się w 2025 r. Fabryka Barents Blue będzie produkować 3 tys. ton amoniaku dziennie czyli 1 mln ton rocznie. Dwutlenek węgla powstający podczas produkcji będzie składowany w podwodnym zbiorniku Polaris, którego pojemność wynosi 100 mln ton.

— Widzimy znaczne i rosnące zapotrzebowanie na elastyczne i opłacalne składowanie dwutlenku węgla dla wielu projektów wychwytywania CO2 w Skandynawii i reszcie Europy. Cieszymy się, że możemy umożliwić tym inicjatywom wychwytywania CO2 zmniejszenie ogólnego wpływu elektrowni i innych obiektów przemysłowych na klimat — skomentował Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen, prezes Horisont Energi.

Hub energetyczny

Port Rotterdam jest energetycznym hubem zachodniej Europy. Ok 13% europejskiego zapotrzebowania na paliwa jest zaspokajane dzięki importowi przez ten niderlandzki port. Rotterdam chce być zeroemisyjny w 2050 r. Zarząd Portu Rotterdam szacuje, że aby spełnić ten cel będzie potrzebować 20 mln ton wodoru rocznie, co jest odpowiednikiem 100 mln ton amoniaku. Oznacza to konieczność sporych inwestycji w moce produkcyjne. 

— Niebieski wodór odgrywa ważną rolę, jeśli chcemy zrealizować międzynarodowe ambicje klimatyczne. Dzieje się tak dlatego, że zwłaszcza w nadchodzących latach nie będzie wystarczającej ilości zielonego wodoru, aby zaspokoić zapotrzebowanie. Będziemy potrzebować każdego możliwego rozwiązania. Dlatego skupiamy się nie tylko na zielonym, ale także na niebieskim, tak jak nie tylko patrzymy na lokalną produkcję, ale także na import — skomentował zawarcie umowy z Horisont Energi Nico van Dooren, dyrektor działu nowych biznesów Portu Rotterdam.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close