Wzrost przychodów grupy HHLA w pierwszym półroczu 2021 r.
Grupa Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) zanotowała wzrost przychodów w pierwszej połowie 2021 r. Poprawę wyników operacyjnych wykazały zarówno terminale morskie jak i segment kolejowy.

W pierwszej połowie roku 2021 grupa HHLA osiągnęła wzrost wyniku operacyjnego EBIT o 63,2% (90,5 mln euro) na co złożyły skutki pandemii koronawirusa w branży logistycznej, w tym opóźnienia w transporcie morskim, których efektem były wyższe wpływy z opłat magazynowych w terminalach kontenerowych.
Terminale morskie grupy HHLA przeładowały w tym czasie 3,34 mln TEU co stanowi nieznaczny (0,7%) wzrost w porównaniu z pierwszą połową ubiegłego roku. Trzy terminale w porcie Hamburg przeładowały 3,07 mln TEU. Wzrost przeładunków zapewniły połączenia oceaniczne z portami azjatyckim. Jednocześnie w segmencie feederowym odnotowano niewielki spadek przeładunków na połączeniach z portami bałtyckimi. Terminale w Odessie i Tallinie osiągnęły wzrost przeładunków o 3,4%. W tym czasie przychody grupy z tego sektora wzrosły o 11,4% do poziomu 40,9 mln zł.
Na większe wpływy finansowe z działalności terminali wpłynęły głównie nakładane opłaty za składowanie kontenerów w terminalach, które były skutkiem utrzymującej się od dłuższego czasu kongestii w transporcie morskim. Duży wpływ na tę sytuację miała blokada Kanału Sueskiego w marcu, która spowodowała opóźnienia wielu statków zawijających do portu Hamburg. Wynik EBIT w segmencie terminali wzrósł o 71% w porównaniu z 2020 rokiem.
Większe przewozy kolejowe
Przewozy grupy w segmencie intermodalnym, obejmującym transport lądowy wyniosły w okresie styczeń — czerwiec 2021 832 tys TEU, co oznacza wzrost o 16% rok do roku. Na wzrost ten złożyły się głównie przewozy kolejowe spółki METRANS. Wzrost przewozów był szczególnie widoczny w drugim kwartale. Przychody grupy z tego segmentu były wyższe o 13,3% a EBIT o 33,4%.
— Globalne łańcuchy dostaw zostały zakłócone w wyniku pandemii koronawirusa, a także pojedynczych wydarzeń, takich jak blokada w Kanale Sueskim. Doprowadziło to do ogromnych opóźnień w wysyłce, do których my, operatorzy terminali, musimy się dostosować. Jesteśmy jednak świadomi naszej odpowiedzialności za stałe dostawy dla konsumentów i firm w Niemczech i Europie. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić niezawodną obsługę w naszych obiektach i szybki transport kontenerów. Fakt, że mimo trudnych warunków po raz kolejny osiągnęliśmy pozytywny wynik operacyjny w pierwszym półroczu 2021 roku, jest wyrazem siły HHLA i jego zdolności do skutecznego dostosowywania się do aktualnych wyzwań — skomentowała Angela Titzrath, przewodnicząca rady zarządzającej grupy HHLA.