Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rosną opóźnienia na Nowym Jedwabnym Szlaku

Z powodu opóźnień na granicy kazachsko — chińskiej i ograniczeń pracy w chińskich terminalach przepustowość Nowego Jedwabnego Szlaku znacznie spadła.  Na przekroczenie granicy w Alashankou czeka w kolejce już 50 pociągów. 

Xinjiang
fot. UTLC ERA

Po wykryciu trzech przypadków zakażenia koronawirusem w prowincji Xinjiang zgodnie z chińską polityką „zero tolerancji” wprowadzono lock down w granicznym mieście Alashankou. Spowodowało to ogromne problemy w ruchu pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Problemy występują obecnie na wszystkich głównych terminalach kolejowych w Chinach. 

— Operatorzy w większości terminali kolejowych w Chinach borykają się z niedoborami siły roboczej z powodu zasad kwarantanny. Zatłoczenie spowodowało opóźnienie ładunku o około 1-2 tygodnie. Trudności są również w zorganizowaniu odprawy CFS i odbioru załadowanych kontenerów spoza portów — komentuje Geodis. 

Ograniczona przepustowość terminali nałożyła się na duży wzrost popytu na kolejowe przewozy na Nowym Jedwabnym Szlaku. W pierwszej połowie 2021 r. przewozy kontenerów z Chin do Europy wzrosły o 52% osiągając 707 tys TEU. Obecnie jednak problemem są spore opóźnienia. Pociągi, które miały wyruszyć w sierpniu zostały przesunięte na wrzesień. Chiński operator  New Silk Road Intermodal szacuje, że z tego powodu przepustowość całego szlaku we wrześnie będzie mniejsza o 30%. Opóźnienia wpływają też na pracę polskich spedytorów.

— W transporcie kolejowym z Chin do Europy skumulowały się problemy związane z pandemią, niedawnymi powodziami i nadpodażą ładunków. Obserwujemy coraz większe opóźnienia, których wielkość zależy od miejsca z którego wysyłany jest ładunek. Proces bookowania pociągu jest dość uciążliwy. Rezerwujemy wyjazd z opóźnieniem tego wyjazdu, które sumuje się z opóźnieniami na trasie wynikającymi z kongestii w przejściach granicznych co wydłuża całkowity czas przejazdu — komentuje Paweł Moskała, prezes Real Logistics.

Jednym ze skutków ograniczonej przepustowości Nowego Jedwabnego Szlaku będzie prawdopodobnie wzrost cen przewozu kontenerów. Dla jednostek 40-stopowych, które są najczęściej wykorzystywane na tym szlaku stawka przewozu może we wrześniu wzrosnąć między 600 a 1500 dol. Równolegle nastąpi wzrost stawek frachtu w transporcie oceanicznym. 

Po dwóch tygodniach natomiast zakończyły się ograniczenia w ruchu pociągów przez przejście Brześć — Małaszewicze, które było spowodowane pracami modernizacyjnymi na stacji Terespol realizowanymi przez PKP PLK. Mimo tego skutki tego ograniczenia jeszcze przez jakiś czas będą widoczne w ruchu po europejskiej stronie NJS.

O przyszłości kolejowych przejść granicznych będziemy dyskutować podczas konferencji „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu”. Oprócz rozmów z ekspertami i przedstawicielami branży możliwy będzie udział w wizycie studyjnej na terminalach przeładunkowych. Konferencja odbędzie się 20 — 22 października w Janowie Podlaskim / Małaszewiczach. Organizatorami wydarzenia są redakcja IntermodalNews.pl oraz Fundacja ProKolej.

Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:

mail: malaszewicze@kolej365.pl

https://kolej365.pl/kolejowe-przejscia-graniczne/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close