Rosną opóźnienia na Nowym Jedwabnym Szlaku
Z powodu opóźnień na granicy kazachsko — chińskiej i ograniczeń pracy w chińskich terminalach przepustowość Nowego Jedwabnego Szlaku znacznie spadła. Na przekroczenie granicy w Alashankou czeka w kolejce już 50 pociągów.

Po wykryciu trzech przypadków zakażenia koronawirusem w prowincji Xinjiang zgodnie z chińską polityką „zero tolerancji” wprowadzono lock down w granicznym mieście Alashankou. Spowodowało to ogromne problemy w ruchu pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Problemy występują obecnie na wszystkich głównych terminalach kolejowych w Chinach.
— Operatorzy w większości terminali kolejowych w Chinach borykają się z niedoborami siły roboczej z powodu zasad kwarantanny. Zatłoczenie spowodowało opóźnienie ładunku o około 1-2 tygodnie. Trudności są również w zorganizowaniu odprawy CFS i odbioru załadowanych kontenerów spoza portów — komentuje Geodis.
Ograniczona przepustowość terminali nałożyła się na duży wzrost popytu na kolejowe przewozy na Nowym Jedwabnym Szlaku. W pierwszej połowie 2021 r. przewozy kontenerów z Chin do Europy wzrosły o 52% osiągając 707 tys TEU. Obecnie jednak problemem są spore opóźnienia. Pociągi, które miały wyruszyć w sierpniu zostały przesunięte na wrzesień. Chiński operator New Silk Road Intermodal szacuje, że z tego powodu przepustowość całego szlaku we wrześnie będzie mniejsza o 30%. Opóźnienia wpływają też na pracę polskich spedytorów.
— W transporcie kolejowym z Chin do Europy skumulowały się problemy związane z pandemią, niedawnymi powodziami i nadpodażą ładunków. Obserwujemy coraz większe opóźnienia, których wielkość zależy od miejsca z którego wysyłany jest ładunek. Proces bookowania pociągu jest dość uciążliwy. Rezerwujemy wyjazd z opóźnieniem tego wyjazdu, które sumuje się z opóźnieniami na trasie wynikającymi z kongestii w przejściach granicznych co wydłuża całkowity czas przejazdu — komentuje Paweł Moskała, prezes Real Logistics.
Jednym ze skutków ograniczonej przepustowości Nowego Jedwabnego Szlaku będzie prawdopodobnie wzrost cen przewozu kontenerów. Dla jednostek 40-stopowych, które są najczęściej wykorzystywane na tym szlaku stawka przewozu może we wrześniu wzrosnąć między 600 a 1500 dol. Równolegle nastąpi wzrost stawek frachtu w transporcie oceanicznym.
Po dwóch tygodniach natomiast zakończyły się ograniczenia w ruchu pociągów przez przejście Brześć — Małaszewicze, które było spowodowane pracami modernizacyjnymi na stacji Terespol realizowanymi przez PKP PLK. Mimo tego skutki tego ograniczenia jeszcze przez jakiś czas będą widoczne w ruchu po europejskiej stronie NJS.
O przyszłości kolejowych przejść granicznych będziemy dyskutować podczas konferencji „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu”. Oprócz rozmów z ekspertami i przedstawicielami branży możliwy będzie udział w wizycie studyjnej na terminalach przeładunkowych. Konferencja odbędzie się 20 — 22 października w Janowie Podlaskim / Małaszewiczach. Organizatorami wydarzenia są redakcja IntermodalNews.pl oraz Fundacja ProKolej.
Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:
mail: malaszewicze@kolej365.pl