Logistyka ma nowe kłopoty, stare mogą się powiększać
Nagłówki na temat problemów w portach Chin nadal dominują w wielu wiadomościach, ale uzupełniane są o złe informacje z innych krajów azjatyckich. A ponieważ nie zmniejszają się złe inne tendencje, wskazują to na jedno: logistyka ma kłopoty, które mogą się powiększać.

Nadal utrzymują się zatory także w portach zachodnich, nadal rosną stawki frachtu, a jakość usług linii żeglugowych – dalej się pogarsza. Dla firm logistycznych fałszywe już jest zdanie: jakie mogę podjąć kroki naprawcze. Bardziej zasadne staje się pytanie: jak mogę zmniejszyć ryzyko większych problemów w dostawach towarów i materiałów w nadchodzącym roku?
Jak pracują „fabryki świata”?
W sierpniu wzrost aktywności fabryk w Chinach prawdopodobnie jeszcze bardziej się ochłodził, niż w lipcu, wskazują wyniki sondażu agencji Reutersa. Gospodarka traci impet, ponieważ są ograniczenia i blokady związane z epidemią covid-19 (odmiana delta), a ceny surowców rosną.
Zgodnie z medianą ocen 33 ekonomistów ankietowanych przez Reuters, oficjalny indeks PMI (Purchasing Manager’s Index) dla przemysłu spadnie w sierpniu do 50,2 pkt., z poziomu 50,4 pkt. w lipcu – który był piątym miesiącem wolniejszego wzrostu. Poziom ponad 50 pkt. wskazuje na wzrost.
Aby wzmocnić gospodarkę, Ludowy Bank Chin (LBCh) w połowie lipca zmniejszył ilość gotówki, którą banki muszą trzymać jako rezerwy, uwalniając około 1 biliona juanów (6,47 biliona dolarów) w długoterminowej płynności.
W ocenie analityków zachodnich, koronowirus został w dużej mierze opanowany – np. 29 sierpnia nie ogłoszono żadnych nowych lokalnych przypadków. Ale pobudziło to władze w całym kraju do nałożenia środków przeciwepidemicznych, w tym masowych testów dla milionów ludzi, a także ograniczeń w podróżach w różnym stopniu i zamknięcia portów.
Właśnie wznowił działalność, po dwutygodniowej przerwie, terminal Meishan w porcie Ningbo. Jego zamknięcie spowodowało zalanie ładunkami sąsiednich portów i dalsze problemy w globalnych łańcuchów dostaw, także z powodu niedoboru kontenerowców.
Według oficjalnych danych, w I połowie br. porty w Chinach przeładowały 8,9 mld ton ładunków, o 11.3 proc. więcej rdr, w tym towarów kontenerach przeładowały 161,9 mln TEU, tj. o 12,4 proc. więcej rdr.
Wietnam walczy z pandemią…
Na początku sierpnia Wietnamskie Stowarzyszenie Tekstyliów i Odzieży (Vitas) poinformowało, że działa tylko 30-35 proc. krajowych fabryk tekstylnych i odzieżowych i ostrzegło, że „90 proc. łańcuchów dostaw branży zostało porwane”. Blokada kraju, w tym przedłużenie jej w mieście Ho Chi Minh do 15 września, miała jednak niewielki wpływ na powstrzymanie wirusa.
Według Johns Hopkins Coronavirus Resource Centre, w połowie sierpnia kraj ten ogłosił rekordowo wysokie wskaźniki zakażeń. Zarazem zaszczepiło się tylko 2 procent – z 98 milionów mieszkańców.
Amerykańskie Stowarzyszenie Odzieży i Obuwia (AAFA) oraz dwa inne stowarzyszenia wysłały listy do premiera Pham Minh Chinh, by szczepieniu pracowników w sektorach produkcji odzieży, obuwia i artykułów turystycznych nadał „najwyższy priorytet”. Wcześniej podczas spotkania z nim wiceprezydent USA Kamala Harris poinformowała o przekazaniu 1 mln szczepionek (wcześniej wysłały 5 mln). Globalne firmy logistyczne oceniają, że problemy z pandemią ograniczą do początku września przepustowość portów wietnamskich o 30 proc.
…Bagladesz po prostu pracuje
Podobnej skali problemy występują w Bangladeszu. Wbrew zaleceniom urzędników służby zdrowia, 4 500 fabryk odzieżowych (pracujących głównie na potrzeby Ameryki Północnej i Europy) zostało ponownie otwartych 1 sierpnia, choć szaleje czwarta fala koronawirusa. Np. dzienny wskaźnik zakażeń podczas wykonywanych testów według stanu z 24 sierpnia wynosił 15,12 procent. Jednak bez względu na to, ile te fabryki produkują, ryzykując życiem pracowników, przepływ produktów spowolnił.
„Kontynuacja zamykania portów i terminali dodatkowo osłabia i tak już kruchy globalny łańcuch dostaw wchodzący w szczyt sezonu świątecznych zakupów” – powiedział Brian Alster, dyrektor generalny ds. ryzyka w firmie Dun and Bradstreet.
Koszty transportu nadal rosną
Złożony indeks frachtu kontenerowego Drewry, oparty o notowania ośmiu głównych tras morskich Wschód-Zachód, wzrósł w minionym tygodniu o 2,1 proc. (o 204 USD), do poziomu 9 817 USD/FEU. Różne inne źródła podkreślają, że rzeczywista cena płacona przez spedytorów, uwzględniając dopłaty, jest obecnie znacznie wyższa.
Niemniej jednak tendencja wzrostu stawek frachtu pozostaje wyraźna. Drewry podkreślił, że był to 19-ty z rzędu tydzień wzrostów, zwiększając ogólną średnią cenę do ponad czterech i pół razy (+351 proc.).
Stawki frachtu w Szanghaju do Rotterdamu zyskały w minionym tygodniu 89 USD, osiągając 13 787 USD/FEU. Stabilne pozostały stawki frachtu z Rotterdamu do Nowego Jorku i z Rotterdamu do Szanghaju.
Byle jaka usługa
W lipcu, kolejny miesiąc, pogorszyła się niezawodność realizacji stałych połączeń morskich 60 głównych linii żeglugowych. Wskaźnik punktualnego przybycia zmalał o 3,8 pp, do 35,6 proc.
„Średnie opóźnienie przybycia statków zwiększyło się o 0,35 dnia w porównaniach miesiąc do miesiąca i wynosiło w lipcu 6,88 dnia. Poziom opóźnień w 2021 r. był najwyższy w każdym miesiącu w porównaniu z poprzednimi latami” – powiedział Alan Murphy, dyrektor generalny Sea-Intelligence.
W lipcu żaden z przewoźników nie odnotował poprawy niezawodności miesiąc/miesiąca. Najbardziej punktualnym przewoźnikiem w grupie Too-14 był Maersk (47,3 proc.) przed Hamburg Sud (40 proc.). Najniższy wskaźnik niezawodności w tej grupie zanotował Evergreen (16,2 proc.).
Statki tracą czas
W końcu sierpniaporty w Los Angeles i Long Beach w Kalifornii zgłosiły rekordowe liczby statków kotwiczących na morzu w oczekiwaniu na pozwolenie zawinięcia do nich – łącznie 39. W Los Angeles w sierpniu statki czekały średnio na kotwicy 7,6 dnia, wynika z danych Platts.
Opóźnienia w obsłudze statków nasiliły się z powodu zamknięcia portów w Chinach i problemów z transportem intermodalnym w USA, w warunkach nie malejącego popytu na transport towarów. Platts zanotował też rosnące opóźnienia w Rotterdamie, gdzie w ub. tygodniu na kotwicy stało 12 kontenerowców.