Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Logistyka ma nowe kłopoty, stare mogą się powiększać

Nagłówki na temat problemów w portach Chin nadal dominują w wielu wiadomościach, ale uzupełniane są o złe informacje z innych krajów azjatyckich. A ponieważ nie zmniejszają się złe inne tendencje, wskazują to na jedno: logistyka ma kłopoty, które mogą się powiększać.

Logistyka ma nowe kłopoty, stare mogą się powiększać
fot. Pixabay

Nadal utrzymują się zatory także w portach zachodnich, nadal rosną stawki frachtu, a jakość usług linii żeglugowych – dalej się pogarsza. Dla firm logistycznych fałszywe już jest zdanie: jakie mogę podjąć kroki naprawcze. Bardziej zasadne staje się pytanie: jak mogę zmniejszyć ryzyko większych problemów w dostawach towarów i materiałów w nadchodzącym roku?

Jak pracują „fabryki świata”?

W sierpniu wzrost aktywności fabryk w Chinach prawdopodobnie jeszcze bardziej się ochłodził, niż w lipcu, wskazują wyniki sondażu agencji Reutersa. Gospodarka traci impet, ponieważ są ograniczenia i blokady związane z epidemią covid-19 (odmiana delta), a ceny surowców rosną.

Zgodnie z medianą ocen 33 ekonomistów ankietowanych przez Reuters, oficjalny indeks PMI (Purchasing Manager’s Index) dla przemysłu spadnie w sierpniu do 50,2 pkt., z poziomu 50,4 pkt. w lipcu – który był piątym miesiącem wolniejszego wzrostu. Poziom ponad 50 pkt. wskazuje na wzrost. 

Aby wzmocnić gospodarkę, Ludowy Bank Chin (LBCh) w połowie lipca zmniejszył ilość gotówki, którą banki muszą trzymać jako rezerwy, uwalniając około 1 biliona juanów (6,47 biliona dolarów) w długoterminowej płynności. 

W ocenie analityków zachodnich, koronowirus został w dużej mierze opanowany – np. 29 sierpnia nie ogłoszono żadnych nowych lokalnych przypadków. Ale pobudziło to władze w całym kraju do nałożenia środków przeciwepidemicznych, w tym masowych testów dla milionów ludzi, a także ograniczeń w podróżach w różnym stopniu i zamknięcia portów. 

Właśnie wznowił działalność, po dwutygodniowej przerwie, terminal Meishan w porcie Ningbo. Jego zamknięcie spowodowało zalanie ładunkami sąsiednich portów i dalsze problemy w globalnych łańcuchów dostaw, także z powodu niedoboru kontenerowców. 

Według oficjalnych danych, w I połowie br. porty w Chinach przeładowały 8,9 mld ton ładunków, o 11.3 proc. więcej rdr, w tym towarów kontenerach przeładowały 161,9 mln TEU, tj. o 12,4 proc. więcej rdr. 

Wietnam walczy z pandemią…

Na początku sierpnia Wietnamskie Stowarzyszenie Tekstyliów i Odzieży (Vitas) poinformowało, że działa tylko 30-35 proc. krajowych fabryk tekstylnych i odzieżowych i ostrzegło, że „90 proc. łańcuchów dostaw branży zostało porwane”. Blokada kraju, w tym przedłużenie jej w mieście Ho Chi Minh do 15 września, miała jednak niewielki wpływ na powstrzymanie wirusa. 

Według Johns Hopkins Coronavirus Resource Centre, w połowie sierpnia kraj ten ogłosił rekordowo wysokie wskaźniki zakażeń. Zarazem zaszczepiło się tylko 2 procent – z 98 milionów mieszkańców.

Amerykańskie Stowarzyszenie Odzieży i Obuwia (AAFA) oraz dwa inne stowarzyszenia wysłały listy do premiera Pham Minh Chinh, by szczepieniu pracowników w sektorach produkcji odzieży, obuwia i artykułów turystycznych nadał „najwyższy priorytet”. Wcześniej podczas spotkania z nim wiceprezydent USA Kamala Harris poinformowała o przekazaniu 1 mln szczepionek (wcześniej wysłały 5 mln). Globalne firmy logistyczne oceniają, że problemy z pandemią ograniczą do początku września przepustowość portów wietnamskich o 30 proc.

…Bagladesz po prostu pracuje

Podobnej skali problemy występują w Bangladeszu. Wbrew zaleceniom urzędników służby zdrowia, 4 500 fabryk odzieżowych (pracujących głównie na potrzeby Ameryki Północnej i Europy) zostało ponownie otwartych 1 sierpnia, choć szaleje czwarta fala koronawirusa. Np. dzienny wskaźnik zakażeń podczas wykonywanych testów według stanu z 24 sierpnia wynosił 15,12 procent. Jednak bez względu na to, ile te fabryki produkują, ryzykując życiem pracowników, przepływ produktów spowolnił. 

„Kontynuacja zamykania portów i terminali dodatkowo osłabia i tak już kruchy globalny łańcuch dostaw wchodzący w szczyt sezonu świątecznych zakupów” – powiedział Brian Alster, dyrektor generalny ds. ryzyka w firmie Dun and Bradstreet.

Koszty transportu nadal rosną

Złożony indeks frachtu kontenerowego Drewry, oparty o notowania ośmiu głównych tras morskich Wschód-Zachód, wzrósł w minionym tygodniu o 2,1 proc. (o 204 USD), do poziomu 9 817 USD/FEU. Różne inne źródła podkreślają, że rzeczywista cena płacona przez spedytorów, uwzględniając dopłaty, jest obecnie znacznie wyższa.

Niemniej jednak tendencja wzrostu stawek frachtu pozostaje wyraźna. Drewry podkreślił, że był to 19-ty z rzędu tydzień wzrostów, zwiększając ogólną średnią cenę do ponad czterech i pół razy (+351 proc.).

Stawki frachtu w Szanghaju do Rotterdamu zyskały w minionym tygodniu 89 USD, osiągając 13 787 USD/FEU. Stabilne pozostały stawki frachtu z Rotterdamu do Nowego Jorku i z Rotterdamu do Szanghaju.

Byle jaka usługa

W lipcu, kolejny miesiąc, pogorszyła się niezawodność realizacji stałych połączeń morskich 60 głównych linii żeglugowych. Wskaźnik punktualnego przybycia zmalał o 3,8 pp, do 35,6 proc.

„Średnie opóźnienie przybycia statków zwiększyło się o 0,35 dnia w porównaniach miesiąc do miesiąca i wynosiło w lipcu 6,88 dnia. Poziom opóźnień w 2021 r. był najwyższy w każdym miesiącu w porównaniu z poprzednimi latami” – powiedział Alan Murphy, dyrektor generalny Sea-Intelligence.

W lipcu żaden z przewoźników nie odnotował poprawy niezawodności miesiąc/miesiąca. Najbardziej punktualnym przewoźnikiem w grupie Too-14 był Maersk (47,3 proc.) przed Hamburg Sud (40 proc.). Najniższy wskaźnik niezawodności w tej grupie zanotował Evergreen (16,2 proc.). 

Statki tracą czas 

W końcu sierpniaporty w Los Angeles i Long Beach w Kalifornii zgłosiły rekordowe liczby statków kotwiczących na morzu w oczekiwaniu na pozwolenie zawinięcia do nich – łącznie 39. W Los Angeles w sierpniu statki czekały średnio na kotwicy 7,6 dnia, wynika z danych Platts.

Opóźnienia w obsłudze statków nasiliły się z powodu zamknięcia portów w Chinach i problemów z transportem intermodalnym w USA, w warunkach nie malejącego popytu na transport towarów. Platts zanotował też rosnące opóźnienia w Rotterdamie, gdzie w ub. tygodniu na kotwicy stało 12 kontenerowców.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close