Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zaplecze intermodalne kluczowe dla rozwoju portów Szczecin i Świnoujście

Autor: Monika Woźniak-Lewandowska

Współczesny port, by być atrakcyjnym dla gestorów ładunków i firm logistycznych musi posiadać nie tylko dobrze rozwiniętą infrastrukturę portową ale też odpowiednie połączenie z zapleczem. Jest to szczególnie ważne w świetle zwiększającej się z roku na rok masy ładunkowej przechodzącej przez porty oraz trendów w światowym handlu i transporcie. Wymienić tu możemy chociażby rosnącą konteneryzację połączoną ze zwiększaniem parametrów kontenerowców zawijających do portów, rosnące znaczenie transportu intermodalnego, czy wreszcie konieczność większej dbałości o środowisko naturalne. Dlatego też niezbędne jest tworzenie nowych i poprawa warunków funkcjonowania istniejących już morsko-lądowych łańcuchów transportowych ze szczególnym naciskiem na nowoczesny i bardziej ekologiczny transport intermodalny.

fot. ZMPSiŚ

Mając to na uwadze ZMPSiŚ S.A realizuje m.in. inwestycję polegającą na dostosowaniu Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi ruchu intermodalnego. Warto też dodać, że planowany terminal kontenerowy w Świnoujściu również będzie dostosowany do obsługi ruchu intermodalnego.

Ponadto Zarząd portu wraz z PKL PLK prowadzi wspólną inwestycję p.n.  „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”, której zakończenie planowane jest na połowę 2022 roku.  Inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury w samym porcie oraz infrastruktury dostępowej do portu czyli tzw. „ostatniej mili”. Po jej realizacji poprawi się przepustowość i bezpieczeństwo a infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi transportu intermodalnego, czyli do składów pociągów o długości 750 m, prędkości do 120 km/godz. oraz maksymalnego nacisku na oś 221 kN. W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej, wymienionych zostanie 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108), podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa poprzez  montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnica oraz 3 wiadukty kolejowe. 

Dodatkowo PKP PLK prowadzi szereg inwestycji na dwóch magistralach wiodących do portów w Szczecinie i Świnoujściu E-59 i CE-59. Ich zakończenie planowane jest na koniec 2022 roku. Obie linie są kluczowe dla obsługi ruchu towarowego w relacji porty w Szczecinie i Świnoujściu a Polska zachodnia i południowo-zachodnia oraz dalej środkowa i południowa Europa (europejski korytarz transportowy Bałyk/Adriatyk). W wyniku modernizacji zwiększona zostanie przepustowości linii, bezpieczeństwo, wyeliminowane zostaną tzw. wąskie gardła, a infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi długich i ciężkich składów intermodalnych.

„Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu” to wydarzenie podczas, którego uczestnicy wspólnie będą dyskutować o kluczowych sprawach związanych ze znaczeniem kolei w globalnym łańcuchu dostaw towarów, w tym także w relacji z portami morskimi. Takie wydarzenie to doskonała platforma komunikacji skupiająca wszystkich zainteresowanych tą tematyką, to również doskonała okazja do edukacji społeczeństwa na temat znaczenia zrównoważonego transportu towarów dla polskiej gospodarki i portów.  Staranny dobór prelegentów zapewnia wysoki poziom tego wydarzenia, a profesjonalne prezentacje pozwolą ekspertom i uczestnikom konferencji na cenną wymianę doświadczeń w zakresie problematyki objętej programem konferencji. 

Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:

mail: malaszewicze@kolej365.pl

https://kolej365.pl/kolejowe-przejscia-graniczne/

 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close