Zaplecze intermodalne kluczowe dla rozwoju portów Szczecin i Świnoujście
Autor: Monika Woźniak-Lewandowska
Współczesny port, by być atrakcyjnym dla gestorów ładunków i firm logistycznych musi posiadać nie tylko dobrze rozwiniętą infrastrukturę portową ale też odpowiednie połączenie z zapleczem. Jest to szczególnie ważne w świetle zwiększającej się z roku na rok masy ładunkowej przechodzącej przez porty oraz trendów w światowym handlu i transporcie. Wymienić tu możemy chociażby rosnącą konteneryzację połączoną ze zwiększaniem parametrów kontenerowców zawijających do portów, rosnące znaczenie transportu intermodalnego, czy wreszcie konieczność większej dbałości o środowisko naturalne. Dlatego też niezbędne jest tworzenie nowych i poprawa warunków funkcjonowania istniejących już morsko-lądowych łańcuchów transportowych ze szczególnym naciskiem na nowoczesny i bardziej ekologiczny transport intermodalny.

Mając to na uwadze ZMPSiŚ S.A realizuje m.in. inwestycję polegającą na dostosowaniu Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi ruchu intermodalnego. Warto też dodać, że planowany terminal kontenerowy w Świnoujściu również będzie dostosowany do obsługi ruchu intermodalnego.
Ponadto Zarząd portu wraz z PKL PLK prowadzi wspólną inwestycję p.n. „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”, której zakończenie planowane jest na połowę 2022 roku. Inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury w samym porcie oraz infrastruktury dostępowej do portu czyli tzw. „ostatniej mili”. Po jej realizacji poprawi się przepustowość i bezpieczeństwo a infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi transportu intermodalnego, czyli do składów pociągów o długości 750 m, prędkości do 120 km/godz. oraz maksymalnego nacisku na oś 221 kN. W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej, wymienionych zostanie 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108), podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa poprzez montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnica oraz 3 wiadukty kolejowe.
Dodatkowo PKP PLK prowadzi szereg inwestycji na dwóch magistralach wiodących do portów w Szczecinie i Świnoujściu E-59 i CE-59. Ich zakończenie planowane jest na koniec 2022 roku. Obie linie są kluczowe dla obsługi ruchu towarowego w relacji porty w Szczecinie i Świnoujściu a Polska zachodnia i południowo-zachodnia oraz dalej środkowa i południowa Europa (europejski korytarz transportowy Bałyk/Adriatyk). W wyniku modernizacji zwiększona zostanie przepustowości linii, bezpieczeństwo, wyeliminowane zostaną tzw. wąskie gardła, a infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi długich i ciężkich składów intermodalnych.
„Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu” to wydarzenie podczas, którego uczestnicy wspólnie będą dyskutować o kluczowych sprawach związanych ze znaczeniem kolei w globalnym łańcuchu dostaw towarów, w tym także w relacji z portami morskimi. Takie wydarzenie to doskonała platforma komunikacji skupiająca wszystkich zainteresowanych tą tematyką, to również doskonała okazja do edukacji społeczeństwa na temat znaczenia zrównoważonego transportu towarów dla polskiej gospodarki i portów. Staranny dobór prelegentów zapewnia wysoki poziom tego wydarzenia, a profesjonalne prezentacje pozwolą ekspertom i uczestnikom konferencji na cenną wymianę doświadczeń w zakresie problematyki objętej programem konferencji.
Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:
mail: malaszewicze@kolej365.pl
https://kolej365.pl/kolejowe-przejscia-graniczne/