TSB Cargo testuje kolejkę magnetyczną do transportu kontenerów
W miejscowości Sengenthal w Niemczech ruszyły testy linii kolei magnetycznej, która może być wykorzystywana do transportu pasażerskiego i towarowego. Celem projektu jest opracowanie niskoemisyjnego systemu transportowego.
Spółka Transport System Bögl rozpoczęła testy na odcinku kolei magnetycznej o długości 860 m. Technologia lewitacji magnetycznej pozwala na znaczącą redukcję hałasu i zużycia energii elektrycznej. Specjalnie zaprojektowane wagony przewożą kontenery z prędkością 150 km/h w 20-sekundowym cyklu. W ciągu godziny kolejka może przewieźć 180 kontenerów w jedną stroną. System jest w pełni zautomatyzowany.
Drugi 120-metrowy tor jest obecnie budowany na terenie ITS World Congress in Hamburg i będzie zaprezentowany podczas tego wydarzenia 11-15 października 2021 r.
Jako praktyczne zastosowanie technologii lewitacji magnetycznej wskazuje się dystrybucję ładunków w zatłoczonych hubach logistycznych oraz między terminalami lądowymi. TSB Cargo zapewnia, że opracowany przez nich system będzie mógł przejąć część ładunków z transportu samochodowego.
Magnetyczna lewitacja obniża zużycie pojazdów i infrastruktury o 50% w porównaniu z klasycznymi technologiami. Linie maglev oparte ma betonowych filarach mogą być zintegrowane z istniejącą infrastrukturą drogową lub kolejową.
System TSB to autorski projekt Grupy Max Bögl, który do tej pory był finansowany wyłącznie ze środków własnych grupy. Dzięki programowi dofinansowania niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury, system został w krótkim czasie zaadaptowany z transportu pasażerskiego do w pełni zautomatyzowanego transportu kontenerowego – informuje spółka.