Terminal cargo na lotnisku Szanghaj Pudong wstrzymał prace
Po wykryciu koronawirusa u pracowników terminalu towarowego na lotnisku Szanghaj Pudong zadecydowano o wstrzymaniu lotów samolotów cargo. To kolejne poważne zakłócenie w światowych łańcuchach dostaw.
Chińska polityka „zero tolerancji” dla zakażeń covid-19 coraz bardzie utrudnia pracę operatorom logistycznym. W ostatnich tygodniach zaostrzono środki kwarantanny i wprowadzono nowe blokady m.in. w portach morskich. 20 sierpnia na terenie Pudong Air Cargo Terminal odkryto kolejne ognisko epidemii, w związku z czym podjęto decyzję o zamknięciu obiektu.
Czytaj też: Przywrócono pracę terminalu Ningbo – Meishan
Zamknięcie terminalu PACT dotknęło jednej trzeciej lotów z szanghajskiego lotniska. Ograniczenia w pracy wprowadzono też na lotniskach w Pekinie i Xiamen, których przepustowość zmniejszono o 43% i 66%. Kwarantanna załogi mocno wpływa na możliwości pracy lotnisk. W Szanghaj Pudong pracownicy zostali poproszeni o pracę przez siedem dni, kwarantannę w hotelu przez siedem dni, a następnie kwarantannę w domu przez kolejne siedem dni.
— W wyniku odejścia personelu odnotowano długi czas obsługi (2-3 razy dłuższy niż normalnie), a niektóre loty cargo rozpoczęły się z bardzo małą ilością ładunku lub bez ładunku w weekend. To z kolei stworzyło zaległości dla nadchodzących lotów — poinformowano w komunikacie Ligentia.
Kluczowy hub
Szanghaj Pudong jest jednym z największych terminali cargo lotniczego w Chinach. Roczne przeładunki wynoszą tam 3,1 mln ton. Z powodu ograniczeń operatorzy logistyczni szukają alternatywnych metod transportu. SEKO postanowiło przewieźć część ładunków drogą morską do Singapuru, skąd zostaną wysłane samolotami. Maersk zapowiedział zwiększenie pojemności ładunkowej w samolotach startujących z innych lotnisk w Chinach.
Stawki frachtu lotniczego dla ładunków eksportowych z Chin 16 sierpnia wyniosły 8,1 dol za kilogram, o 6% więcej niż w lipcu. Wzrost cen przewozu widoczny jest w ostatnim czasie we wszystkich gałęziach transportu, co jest skutkiem narastających problemów z kongestią i opóźnieniami.
Operatorzy logistyczni oczekują, że lotnisko Szanghaj Pudong wróci do 100% pracy w terminalu cargo po 1 września. Do tego czasu część operacji została skierowana do Hong Kongu i innych portów lotniczych.