Partnerzy portalu

Usprawnienie kolejowych przejść granicznych kluczem do neutralności klimatycznej

Komentarz: Paweł Pucek, członek zarządu ds. Sprzedaży DB Cargo Polska

Unijna zielona agenda nie pozostawia złudzeń – Europa chce być neutralna klimatycznie do 2050. W obszarze transportu Europejski Zielony Ład wyznaczył cel redukcji gazów cieplarnianych do 2050 r. o 90%. Kolej, mając niekwestionowane atuty, stoi przed historyczną szansą bycia liderem tych zielonych zmian.

fot. DB Cargo Polska

Równocześnie zmienia się perspektywa rynkowa dla zielonych produktów transportowych. Już dziś coraz większa liczba firm deklaruje stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, co odzwierciedla się w ich codziennych działaniach biznesowych. Poszukują one zielonych produktów i dostawców, którzy mogą je im zapewnić.

Tutaj kolej, mając niekwestionowaną ekologiczną przewagę, staje się środkiem transportu pierwszego wyboru. Dlatego tak ważnym jest by tę przewagę wzmacniać, zarówno po stronie przewoźników, jaki i infrastruktury kolejowej, czy rozwiązań systemowych. Dla DB Cargo Polska, przewoźnika realizującego transporty na Nowym Jedwabnym Szlaku kolejowe przejścia graniczne są kluczowe. Stanowią one newralgiczny punkt, który istotnie wpływa na nasze systemy logistyczne, ich jakość i stabilność. 

Realizując ponad 50% transportów w ruchu transgranicznym, często spotykamy się z sytuacją ograniczonej przepustowości, czy niskich parametrów technicznych występujących na przejściach granicznych. Sytuacja ta przede wszystkim dotyczy tzw. ściany wschodniej, gdzie obecnie jedynym kolejowym przejściem granicznym spełniającym techniczno-eksploatacyjne i wydajnościowe wymagania, są Małaszewicze-Terespol. Kuźnia Białostocka-Bruzgi, czy Siemianówka-Swisłocz to przejścia, których przepustowość jest ponad dwukrotnie mniejsza, a w przypadku tego drugiego, z powodu braku trakcji elektrycznej, dochodzi konieczność użycia lokomotywy spalinowej. Podobnie rzecz się ma w przypadku Czeremchy. Chcąc poprawić pozycję ofertową, tym samym wzmocnić pozycję konkurencyjną przewoźników kolejowych, należy zapewnić parametry pozwalające na płynne i niezakłócone przekraczanie kolejowych punktów granicznych. W przeciwnym razie rynek będzie poszukiwał alternatyw, co ma już miejsce dziś. Coraz więcej przewozów realizowanych jest transportem kolejowym z Chin do Kazachstanu, a z Kazachstanu do Europy transportem drogowym. Bądź też rozwijane będą alternatywne szlaki kolejowe omijające Polskę, jak chociażby przez Obwód Kaliningradzki. 

Potrzeby w tym obszarze są duże, dlatego tak ważne jest byśmy wspólnie jako branża kolejowa o tym rozmawiali, starając się wypracować optymalne dla nas rozwiązania. Konferencja „Kolejowe przejścia graniczne”, organizowana w tak ważnym dla branży kolejowej miejscu jakim są Małaszewicze, to doskonała okazja do wymiany myśli i dialogu. Dialogu, który mam nadzieję zostanie wysłuchany, a jego główne przesłania zostaną przekute w realne działania pozwalające wykorzystać historyczną szansę, przed którą stoi kolej. 

Zapraszamy do dalszej dyskusji podczas październikowej konferencji.

Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:

mail: malaszewicze@kolej365.pl

https://kolej365.pl/kolejowe-przejscia-graniczne/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close