LTE i PKP Energetyka inwestują w OZE
Przewoźnik towarowy LTE Polska podpisał z PKP Energetyka list intencyjny w sprawie montażu i eksploatacji instalacji fotowoltaicznych. Ma to związek z koniecznością redukcji śladu węglowego transportu i dążeniem do osiągnięcia unijnych celów klimatycznych. Obie firmy zadeklarowały podjęcie współpracy, dzięki której przewoźnik będzie w stanie produkować na własne potrzeby nietrakcyjną energię elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł.

LTE Polska Sp. z o.o. jest częścią międzynarodowej grupy logistycznej – przewoźnik ten oraz dziewięć jego siostrzanych spółek działających w różnych europejskich krajach są jednymi z najbardziej innowacyjnych towarowych operatorów kolejowych na naszym kontynencie. Wykorzystując flotę w większości hybrydowych i wielosystemowych lokomotyw, już teraz biorą pod uwagę wymagania, które w niedalekiej przyszłości spełnić będą musieli wszyscy rynkowi gracze. „W przeszłości stawialiśmy na doskonałe pojazdy i kompetentny zespół, co zaowocowało wypracowaniem przez nas ogromnych przewag konkurencyjnych, odkąd kilka lat temu w Polsce powstała spółka córka naszej grupy” – mówi Arthur Kaldynski, dyrektor zarządzający LTE Polska.
Na mocy zawartego porozumienia, już wkrótce rozpoczną się prace nad wyborem formuły budowy i eksploatacji instalacji fotowoltaicznych, które zasilą budynki i zaplecze techniczne wykorzystywane przez LTE Polska. PKP Energetyka podzieli się z przewoźnikiem swoim doświadczeniem we wdrażaniu najnowocześniejszych, efektywnych rozwiązań zapewniających dostęp do zielonej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł.
PKP Energetyka, jak i LTE Polska współpracują także w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) – powołanego z inicjatywy polskiej branży kolejowej, działającego na rzecz bardziej konkurencyjnego, a jednocześnie energooszczędnego i przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Głównym celem CEEK jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, przez co do 2030 r. możliwe będzie zmniejszenie jej zużycia przez kolej w naszym kraju o 1,2 TWh i zredukowanie emisji dwutlenku węgla do atmosfery o 1 milion ton. Aby osiągnąć ten cel, należące do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei podmioty współpracują nad rozwojem i implementacją rozwiązań wykorzystujących rekuperację energii elektrycznej, szerokim zastosowaniem techniki eco-drivingu czy montażem instalacji fotowoltaicznych na kolejowych budynkach i infrastrukturze. Od 2019 roku CEEK realizuje również Program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 roku 2,5 TWh (85% energii trakcyjnej zużywanej przez sektor kolejowy) będzie pochodziło z OZE, co przełoży się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. Rolę integratora Programu Zielona Kolej CEEK powierzył PKP Energetyka.