Partner portalu

Letnia stabilizacja frachtu lotniczego, ale jesienią będzie znów drożej

Ceny frachtu lotniczego na głównych szlakach handlowych wschód-zachód w lipcu pozostały stabilne, ale prognozy wskazują, że znów będą rosnąć.  

frachtu lotniczego
fot. Chris Taylor Wikimedia Commons

Dzieje się tak, ponieważ rynek frachtu drogą powietrzną nadal cierpi na zbyt mały potencjał w porównaniu do popytu. Najwięksi spedytorzy oceniają, że takie niezbilansowanie utrzyma się także w przyszłym roku (np. Kuehne+Nagel), a najwięksi przewoźnicy, że do 2024 r. (FedEx). To jest determinantą dla stawek frachtu.

Co pokazują indeksy?

W lipcu dostępne zdolności przewozowe (capacity) cargo lotniczego były o 29 proc. wyższe w porównaniu z 2020 r., ale niższe o 18 proc. do poziomu obserwowanego w 2019 r. przed pandemią, oceniaClive Data Services. Taka zdolność przewozowa przyczyniła się do wzrostu o 5 pp współczynnika obciążenia dynamicznego (DLF) w porównaniu z 2019 r. – do poziomu 66 proc. Mierzy on masę przewożonego ładunku i dostępną pojemność (samolotu, rynku). Lipcowy poziom DLG wskazuje, że linie lotnicze poprawiły swoje zdolności przepustowości. Zarazem wartość DLG w lipcu br. była o 3 pp niższa w porównaniu z lipcem w 2020 r. i najniższa od początku kryzysu covid-19, podał CLIVE. 

„W porównaniu z tym, gdzie rynek był rok temu, tegoroczne wyniki lepsze niż z lipca 2019 r. z pewnością nie są złą wiadomością. Jednak stosunek popytu do podaży pozostanie napięty, zwłaszcza bez wyraźnych sygnałów, że w najbliższym czasie się ożywi międzykontynentalny rynek pasażerski” – skomentował Niall van de Wouw, dyrektor zarządzający CLIVE

W jego ocenie, poziom 66 proc. DLG w lipcu br. był wypadkową niskiego obciążenia samolotów na początku miesiąca (bo przewoźnicy zareagowali na spowolnienie popytu, ograniczając moce) i wyższego w ostatnim tygodniu (wzrost do 68 proc.). Takie obciążenie było też obserwowane w pierwszym tygodniu sierpnia.

W lipcu wskaźnik ładunku opłaconego (chargeable weight – waga brutto lub waga wolumetryczna przesyłki, w zależności od tego, która z tych wartości jest większa) wzrósł o 23 pp rdr, natomiast  był o 1 pp niższy niż dwa lata temu.

Stawki frachtu

W ocenie analityków, współczynniki podawane przez Clive Data Services wykazują jednak jedno- lub dwutygodniowe opóźnienia dostosowania się do nich stawek frachtu. Podobnie oceniany jest TAC Index. Według tego indeksu, opartej na analizie 17 głównych tras,  średnie stopy w lipcu wzrosły w porównaniu z czerwcem o 2 proc. ex Heathrow i Frankfurt, natomiast w porównaniach rocznych – o 62 pp w wysyłce z Frankfurtu i o 202 proc. z Heathrow.

Natomiast średnia miesięczna BAI (Baltic Air Freight Indices) wzrosła w lipcu o 2 proc. w porównaniach rocznych, ale była o 6 proc, od poziomu z maja br. W lipcu średnie stawki frachtu lotniczego z Hongkongu do Ameryki Północnej pozostały niemal bez zmian w porównaniu z czerwcem i wynosiły 7,90 USD za kg, zarazem były o 59,3 proc. wyższe w porównaniach rdr. 

Na trasach z Hongkongu do Europy nastąpił niewielki miesięczny wzrost w lipcu o 0,24 USD, do 4,58 USD za kg, podczas gdy w porównaniu z rokiem ubiegłym koszty transportu wzrosły o 44,5 proc.

Także w przewozach z Frankfurtu do Ameryki Północnej średnie stawki frachtu w lipcu pozostały na poziomie z czerwca, 4,10 USD/kg, ale wzrosły o 9,9 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. 

Prognozy

Oceny analityków wskazują, że w sierpniu stawki frachtu mogą się nadal stabilizować, co jest charakterystyczne dla letniego sezonu, ale wzrosną jesienią. Znów dadzą o sobie znać czynniki fundamentalne, czyli brak równowagi na rynku.

Jak długo? Kuehne+Nagel (K+N) spodziewa się, że niedobory zdolności przewozowych frachtu lotniczego utrzymają się także w przyszłym roku. Natomiast FedEx nie spodziewa się pełnego ożywienia zdolności przewozowych aż do 2024 roku.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close