IATA i UNCTAD będą współpracować w rozwoju rynku e-handlu
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) zawarło porozumienie z Konferencją Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) ws. współpracy w rozwoju handlu elektronicznego. Organizację będą wspólnie rozwijać system wymiany danych handlowych.

IATA i UNCTAD rozszerzyły swoją współpracę w dziedzinie handlu międzynarodowego, w szczególności e-commerce. Zawarte porozumienie obejmuje integrację standardów przesyłania komunikatów ładunków lotniczych (Cargo-XML) ze zautomatyzowanym systemem zarządzania celnego UNCTAD, ASYCUDAWorld. System ten umożliwia to bardziej wydajne przetwarzanie przesyłek lotniczych. Najnowsza wersja została wdrożona już w ponad 100 krajach.
Kolejny etap współpracy skoncentruje się na umożliwieniu ASYCUDAWorld bardziej efektywnego zarządzania przesyłkami e-commerce. Obejmie on dodanie oceny ryzyka dla przesyłek pocztowych i ułatwienie dostępu do platformy IATA rozszerzonej identyfikacji i łączności partnerów (EPIC). Umożliwi to organom celnym dzielenie się informacjami o ładunku w całym zdigitalizowanym łańcuchu dostaw obejmujących operatorów logistycznych i przewoźników.
Krok ku cyfryzacji
Jak poinformowano w komunikacie, współpraca obejmie również potencjalną wymianę dodatkowych operacyjnych informacji elektronicznych, takich jak przepisy dotyczące ładunków lotniczych, rozkłady lotów i inne, które mogą pomóc urzędnikom celnym w ich ocenie ryzyka.
— UNCTAD i IATA współpracują, aby wspierać ekonomiczne możliwości handlu elektronicznego poprzez modernizację wymiany danych potrzebnej do odprawy celnej. Globalne standardy umożliwiają dokładne informacje i skuteczną ocenę ryzyka. To z kolei promuje silniejszą zgodność i przyczyni się do bezpiecznego łańcucha dostaw, co powinno dać władzom pewność modernizacji procesów – powiedział Nick Careen, starszy wiceprezes IATA ds. operacji, bezpieczeństwa i ochrony.
Platforma EPIC uruchomiona przez IATA w marcu 2021 usprawnia cyfryzację lotniczych przewozów towarowych. System upraszcza złożony proces tworzenia połączeń cyfrowych w łańcuchu wartości ładunku lotniczego, w tym umożliwia wydajną wymianę krytycznych informacji.
Komentatorzy zwracają jednak uwagę na potencjalny konflikt interesu wynikający z statusu IATA, które jest z jednej strony monopolistycznym stowarzyszeniem przewoźników, a z drugiej organizacją działającą komercyjnie. EPIC obecnie został wdrożony przez 32 przewoźników lotniczych i 94 operatorów logistycznych. Współpraca z UNCTAD może zwiększyć przychody IATA z sprzedaży tego systemu.