W Wielkiej Brytanii brakuje 90 tysięcy kierowców
Brexit i trwająca pandemia dotknęły brytyjski sektor logistyczny. Spowodowało to m.in. brak 90 000 kierowców. Stowarzyszenie branżowe Logistics UK zaproponowało wprowadzenie wiz czasowych dla zagranicznych kierowców i stymulowanie praktyk zawodowych dla nowych kierowców na wyspach.

Brak kierowców ciężarówek nie jest nowością dla brytyjskiego sektora logistycznego. Staje się jednak coraz bardziej zauważalny ze względu na Brexit. „Logistyka od wielu lat polega na kierowcach z UE, a ich strata na początku roku w wyniku Brexitu mocno uderzyła w sektor” – zauważył Alex Veitch, dyrektor generalny ds. polityki publicznej w Logistics UK. Związek branżowy, który reprezentuje, oszacował brak kierowców na około 90 000 kierowców.
Możliwe rozwiązania
Organizacja brytyjskiego sektora logistycznego zaproponowała dwa możliwe rozwiązania tego problemu. Najpierw wezwała rząd do ułatwienia wydawania wiz zagranicznym kierowcom poprzez wprowadzenie tymczasowych dokumentów. „Rząd już to zrobił dla pracowników rolnych poprzez Program Pracowników Sezonowych, więc ustanowiono precedens: i jaki jest sens zezwalania ludziom na zbieranie żywności, jeśli nie można jej nigdzie przetransportować z powodu braku dostępnego personelu?” dodał Alex Veitch.
Inne rozwiązanie wiąże się ze wsparciem lokalnej siły roboczej. Tymczasem przeszkolenie nowych kierowców wymaga znacznie więcej czasu, nawet do dziewięciu miesięcy. „Wyjazdy rozpoczną się w sierpniu i potrzeba trochę czasu, aby widoczny był wpływ szkoleń, a zaległości w testach kierowców prawdopodobnie nie zostaną nadrobione do Nowego Roku” – wyjaśnił dyrektor generalny Logistics UK.
Firmy transportowe mogą same szkolić nowych kierowców, ale wymaga to specjalnego wsparcia finansowego ze strony rządu. „Wiele firm z naszego sektora doświadczyło poważnych trudności finansowych w wyniku przestojów gospodarczych w szczytowym momencie pandemii, a wiele organizacji wciąż jest na drodze do odzyskania płynności. Nie mają zatem wolnej gotówki na sfinansowanie wynagrodzenia nowych pracowników – podsumował Alex Veitch z Logistics UK.
Źródło: IntermodalNews.eu