Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża transportowa zmierza w kierunku internetu fizycznego

Unia Europejska wspiera rozwój koncepcji internetu fizycznego, który jest trzecim obok pojazdów zeroemisyjnych i zielonej energii elementem koniecznym do osiagnięciu celów klimatycznych w branży transportowej. 

internetu fizycznego

Internet fizyczny to koncepcja połączenia infrastruktury cyfrowej i transportowej tak aby przesyłanie ładunków miedzy różnymi punktami sieci logistycznej odbywało się w sposób analogiczny do przesyłania pakietów danych w internecie. Nadawca ładunków będzie mógł korzystać z różnych gałęzi transportu i różnych tras, a odpowiednie narzędzia IT skonfigurują warianty tras w oparciu o określone parametry takie jak czas, czy koszt. Docelowo spedytor nie będzie musiał dokonywać wyboru konkretnej trasy, czy przewoźnika gdyż to system będzie optymalizował łańcuch logistyczny. Podobnie się dzieje, gdy wysyłamy dane w internecie, nie interesuje nas jakimi serwerami i światłowodami te dane są przesyłane. 

Czytaj też: Terminale intermodalne w przededniu rewolucji technologicznej

Głównym celem budowy internetu fizycznego jest zwiększenie przepustowości sieci transportowej oraz efektywności wykorzystania pojazdów i infrastruktury. Obecnie pojazdy wykorzystywane w transporcie towarowym są zapełnione średnio mniej niż 50% ładowności. Wynika to stąd, że ciężarówki często po dowiezieniu ładunku wracają do bazy puste. Podobnie dzieje się z kontenerami na niektórych trasach kolejowych np. między Chinami a Europą. Zwiększenie zapełnienia pojazdów i magazynów obniży koszty oraz wpływ transportu na środowisko. Internet fizyczny jest też odpowiedzią na wyzwania jakie przynosi rozwój handlu elektronicznego, który powoduje zwiększony ruch pojazdów na ulicach miast.

Obecnie operatorzy logistyczni często działają niezależnie od innych i są jedynymi podmiotami wykorzystującymi swoje zasoby taborowe i magazynowe. Inaczej jest w przypadku terminali intermodalnych, które zazwyczaj są otwarte dla wielu przewoźników i spedytorów. To właśnie transport intermodalny będzie podstawą budowy internetu fizycznego.

Wsparcie UE

Platforma technologiczna ALICE (Alians na Rzecz Innowacji w Logistyce Dzięki Współpracy) przedstawiła mapę drogową do realizacji koncepcji internetu fizycznego, który ma funkcjonować w 2040 r. Działania te wspiera Unia Europejska.

Pierwszym krokiem ma być standaryzacja i cyfryzacja węzłów logistycznych. W lotniskach, portach, magazynach i terminalach w większym stopniu trzeba wykorzystywać standaryzowane jednostki transportowe, nie tylko kontenery, ale też mniejszy sprzęt. Jednostki mają być zdigitalizowane, tak by ich ruch i stan był śledzony w czasie rzeczywistym.

Drugim krokiem będzie przekształcenie sieci logistycznych, które obecnie często są kontrolowane przez jednego przewoźnika lub operatora w sieć fizycznego internetu, w którym zasoby są otwarte dla wszystkich firm.

Następnym krokiem będzie tworzenie systemu zarządzającego łańuchami logistycznymi w ramach internetu fizycznego, który będzie dostępny dla wszystkich właścicieli sieci logistycznych. Kolejne kroki to wdrożenie systemu i zarządzanie nim. 

— Musimy być gotowi do dzielenia się w razie potrzeby i tworzenia otwartych ram współpracy między firmami i miastami. W obszarze miejskim koncepcje Internetu fizycznego pomogą firmom w sprostaniu bardziej rygorystycznym przepisom dostępu i normom dla pojazdów o niskiej/zerowej emisji, aby uniknąć zanieczyszczenia i zatorów w opłacalny sposób. Internet fizyczny może przezwyciężyć potencjalne kompromisy między dostępnością towarów i usług, jakością życia i aspektami środowiskowymi, osiągając mniejszą liczbę kilometrów przebytych w celu dostarczenia tej samej ilości towarów. Obawy te rosną wraz z rozwojem handlu elektronicznego, który powoduje znaczny wzrost przepływów towarowych w miastach, które dobrze zorganizowane mogą rzeczywiście uratować ruch związany z ludźmi. Fizyczne aplikacje internetowe w kontekście miasta przyniosą korzyści obywatelom, miastom i firmom — skomentował Francois Regis Le Tourneau, przewodniczący ALICE.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close