60 lat standardu europalety
W 1961 r. Rail Cargo, przewoźnik towarowy należący do Kolei Austriackich zarejestrował znak towarowy europalety. Dzięki standaryzowanym wymiarom paleta EUR zrewolucjonizowała logistykę.
Wprowadzenie palety EUR w 1961 roku zmieniło logistykę w całej Europie i poza nią. Już samo użycie palet skróciło o połowę czas potrzebny do załadunku wagonów kolejowych.
— Świat logistyki opiera się na standardach: od wymiarów powierzchni magazynowych, poprzez systemy transportowe, aż po powierzchnie magazynowe w samochodach ciężarowych i ciężarowych. Dzięki szybkiemu rozprzestrzenianiu się od samego początku ugruntował się również międzynarodowy system wymiany. Dzięki temu europaleta szybko się przyjęła. Obecnie na całym świecie w użyciu jest 600 milionów europalet — skomentowały rocznicę ustanowienia standardu Koleje Austriackie.
Europalety nie tylko usprawniły logistykę, ale też przyczyniły się do ochrony środowiska, dzięki możliwości wielokrotnego użytku. Do ich wytworzenia stosuje się drewno, którego pozyskanie nie niszczy cennych lasów. W zależności od zastosowania, jedna europaleta może być wykorzystana w transporcie średnio od sześciu do siedmiu razy, zanim zostanie naprawiona, a następnie ponownie użyta. Symbol „EUR” na palecie jest gwarantem jej wymienialności.
Istotnym czynnikiem sukcesu tego standardu jest ścisła kontrola jakości. Europalety mogą być produkowane i naprawiane wyłącznie przez autoryzowane firmy. Stosuje się odpowiedni gatunek drewna o odpowiedniej wilgotności maksymalnej drewna i nośności max. 1500 kg.
Licencje UIC
Kontrolę jakości produkcji i naprawy przeprowadza międzynarodowy związek kolejowy Internationale des chemins de fer (UIC). Tylko palety, które są oznakowane charakterystycznym symbolem „EUR”, spełniają wymagania jakościowe. UIC będzie nadal przeprowadzać standaryzację palet EUR w portfelu oraz wydawanie licencji i potwierdzanie jakości za pośrednictwem członków tej organizacji.
Choć w ostatnich latach coraz większą popularnością zwłaszcza poza Europą cieszą się palety zgodne ze standardem ISO, które lepiej mieszczą się w standardowych kontenerach stosowanych w transporcie morskim, to EUR ciągle jest najcześciej spotykanym rodzajem palet w logistyce. W Europie z kolei coraz częściej stosuje się kontenery poszerzane 40 i 45-stopowe PW zoptymalizowane do załadunku towarów w europaletach. Odrębne standardy palet funkcjonują w USA i Australii.