Partnerzy portalu

Statki autonomiczne i zielone technologie wspierane przez Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny

Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny (BSSC) wspiera innowacyjne start-upy oraz rozwój technologii zeroemisyjnej w branży morskiej. Jednym rozwijanych obszarów jest zastosowanie statków bezzałogowych do badania akwenów zamkniętych.

klaster
fot. Port Gdynia

BSSC powstały w 2018 r. w wyniku przekształcenia Polskiego Klastra Morskie jest pierwszym, klastrem który skupia się na transferze wiedzy i technologii między branżą kosmiczną a morską. Oprócz wspierania rozwoju technologii zajmuje się też zagadnieniami prawnymi. 

— Okazuje się, że wiele regulacji prawnych, które stosujemy w żegludze na morzach otwartych jest przenoszone w obszar związany z eksploracją i eksploatacją kosmosu. Z tego powodu wraz z prof. Edmundem Wittbrodtem i prof. Zdzisławem Brodeckim doszliśmy do wniosku, że styk morza i kosmosu jest czymś naturalnym dlatego postanowiliśmy przekształcić nasz klaster w morski i kosmiczny. Ponieważ jest jednym z aktywniejszych w rejonie Morza Bałtyckiego, to przekształciliśmy go z klastra polskiego w bałtycki, gdyż zajmuje się zagadnieniami międzynarodowymi. Poszliśmy unikalną droga, ponieważ klastry kosmiczne z reguły współpracują z lotnictwem. My jesteśmy jedynym klastrem morsko — kosmicznym, co zostało zauważone i docenione. Dzięki temu zaproszono nas do projektów np. z programu Horyzont 2020 — skomentował prof. Marek Grzybowski, wiceprezes zarządu BSSC.

Technologie kosmiczne wykorzystywane są do wspierania i nadzoru transportu morskiego. Ułatwiają omijanie potencjalnych zagrożeń na morzu, optymalizują trasy. Wykorzystuje się je też do nadzoru bezpieczeństwa w branży. Internet rzeczy ma coraz więcej zastosowanń w optymalizacji transportu towarowego. To niektóre z obszarów, w których aktywny jest klaster. 

W ostatnim czasie BSSC został zaproszony do projektu GALATEA przez Pôle Mer Méditerranée oraz Aerospace Valley z Francji. Jest to kontynuacja projektu „NEPTUNE, INNOSUP-1, Blue Growth Accelerator”. Oba projekty finansowane są z programu Horyzont 2020. Adresowane są do małych i średnich form z branży morskiej, aby  wesprzeć je we wdrażaniu innowacji na rynek międzynarodowy. Finansowane będą działania w obszarach: porty, stocznie, statki oraz kontrola i nadzór nad akwenami morskimi. Wśród firm, które potrzymały granty znalazły się polskie start-upy: SeaData i REXS.IO. 

Wsparcie dla MSP

Inne działania, w które zaangażowany jest BSSC to program Ecoprodigy, który dotyczy cyfryzacji sektora morskiego w rejonie Bałtyku oraz ELMAR, którego celem jest wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw z rejonu południowego Bałtyku przy wejściu na międzynarodowe rynki produkcji statków i okrętów z napędem elektrycznym.

— Wspieramy transfer technologii z sektora kosmicznego do branży morskiej i odwrotnie. Obejmuje to także obszary cywilne. Obecnie rozwija się prywatny przemysł kosmiczny, który również korzysta z rozwiązań wypracowanych w gospodarce morskiej. Jednym z przykładów jest problematyka ryzyka i ubezpieczeń działalności związanej z eksploracją i eksploatacją kosmosu, która korzysta z rozwiązań stosowanych w branży morskiej — wyjaśnia prof. Grzybowski.

Klaster jak i jego członkowie korzystają także z funduszy norweskich. Jednym z przykładów projektów wspartych w ten sposób jest HydroDron, czyli mobilna jednostka przystosowaną do wykonywania misji pomiarowych na akwenach ograniczonych. Projekt ten realizowany jest przez Marine Technology we współpracy z Portem Gdynia.

Czytaj też: Fundusze norweskie płyną do Portu Gdynia

— Obecnie wdrażane są technologie, które pozwalają aby na wodach zamkniętych, na krótkich  trasach, tam gdzie nie ma zagrożenia kolizją wykorzystywać statki sterowane z lądu. Rozwijane są też statki autonomiczne. Dwie firmy zrzeszone w naszym klastrze mają jednostki autonomiczne, które są wyposażone w urządzenia pomiarowe do badania akwenów zamkniętych i basenów portowych. Dzięki nim powstają mapy dna portów, czy akwenów zamkniętych — mówi wiceprezes BSSC.

Klaster uczestniczy także w pracach nad opracowaniem zeroemisyjnych statków. Wraz z partnerami z Chorwacji i Norwegii bierze udział w projekcie “Strengthening Transnational Co-operation, Knowledge and Technology Transfer in Development of Electric Vessels and Fostering Innovations in SMEs”, którego celem jest wsparcie  dla projektantów i producentów statków z napędem elektrycznym. Projekt ten również jest wspierany z Funduszy Norweskich. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close