Statki autonomiczne i zielone technologie wspierane przez Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny
Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny (BSSC) wspiera innowacyjne start-upy oraz rozwój technologii zeroemisyjnej w branży morskiej. Jednym rozwijanych obszarów jest zastosowanie statków bezzałogowych do badania akwenów zamkniętych.
BSSC powstały w 2018 r. w wyniku przekształcenia Polskiego Klastra Morskie jest pierwszym, klastrem który skupia się na transferze wiedzy i technologii między branżą kosmiczną a morską. Oprócz wspierania rozwoju technologii zajmuje się też zagadnieniami prawnymi.
— Okazuje się, że wiele regulacji prawnych, które stosujemy w żegludze na morzach otwartych jest przenoszone w obszar związany z eksploracją i eksploatacją kosmosu. Z tego powodu wraz z prof. Edmundem Wittbrodtem i prof. Zdzisławem Brodeckim doszliśmy do wniosku, że styk morza i kosmosu jest czymś naturalnym dlatego postanowiliśmy przekształcić nasz klaster w morski i kosmiczny. Ponieważ jest jednym z aktywniejszych w rejonie Morza Bałtyckiego, to przekształciliśmy go z klastra polskiego w bałtycki, gdyż zajmuje się zagadnieniami międzynarodowymi. Poszliśmy unikalną droga, ponieważ klastry kosmiczne z reguły współpracują z lotnictwem. My jesteśmy jedynym klastrem morsko — kosmicznym, co zostało zauważone i docenione. Dzięki temu zaproszono nas do projektów np. z programu Horyzont 2020 — skomentował prof. Marek Grzybowski, wiceprezes zarządu BSSC.
Technologie kosmiczne wykorzystywane są do wspierania i nadzoru transportu morskiego. Ułatwiają omijanie potencjalnych zagrożeń na morzu, optymalizują trasy. Wykorzystuje się je też do nadzoru bezpieczeństwa w branży. Internet rzeczy ma coraz więcej zastosowanń w optymalizacji transportu towarowego. To niektóre z obszarów, w których aktywny jest klaster.
W ostatnim czasie BSSC został zaproszony do projektu GALATEA przez Pôle Mer Méditerranée oraz Aerospace Valley z Francji. Jest to kontynuacja projektu „NEPTUNE, INNOSUP-1, Blue Growth Accelerator”. Oba projekty finansowane są z programu Horyzont 2020. Adresowane są do małych i średnich form z branży morskiej, aby wesprzeć je we wdrażaniu innowacji na rynek międzynarodowy. Finansowane będą działania w obszarach: porty, stocznie, statki oraz kontrola i nadzór nad akwenami morskimi. Wśród firm, które potrzymały granty znalazły się polskie start-upy: SeaData i REXS.IO.
Wsparcie dla MSP
Inne działania, w które zaangażowany jest BSSC to program Ecoprodigy, który dotyczy cyfryzacji sektora morskiego w rejonie Bałtyku oraz ELMAR, którego celem jest wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw z rejonu południowego Bałtyku przy wejściu na międzynarodowe rynki produkcji statków i okrętów z napędem elektrycznym.
— Wspieramy transfer technologii z sektora kosmicznego do branży morskiej i odwrotnie. Obejmuje to także obszary cywilne. Obecnie rozwija się prywatny przemysł kosmiczny, który również korzysta z rozwiązań wypracowanych w gospodarce morskiej. Jednym z przykładów jest problematyka ryzyka i ubezpieczeń działalności związanej z eksploracją i eksploatacją kosmosu, która korzysta z rozwiązań stosowanych w branży morskiej — wyjaśnia prof. Grzybowski.
Klaster jak i jego członkowie korzystają także z funduszy norweskich. Jednym z przykładów projektów wspartych w ten sposób jest HydroDron, czyli mobilna jednostka przystosowaną do wykonywania misji pomiarowych na akwenach ograniczonych. Projekt ten realizowany jest przez Marine Technology we współpracy z Portem Gdynia.
Czytaj też: Fundusze norweskie płyną do Portu Gdynia
— Obecnie wdrażane są technologie, które pozwalają aby na wodach zamkniętych, na krótkich trasach, tam gdzie nie ma zagrożenia kolizją wykorzystywać statki sterowane z lądu. Rozwijane są też statki autonomiczne. Dwie firmy zrzeszone w naszym klastrze mają jednostki autonomiczne, które są wyposażone w urządzenia pomiarowe do badania akwenów zamkniętych i basenów portowych. Dzięki nim powstają mapy dna portów, czy akwenów zamkniętych — mówi wiceprezes BSSC.
Klaster uczestniczy także w pracach nad opracowaniem zeroemisyjnych statków. Wraz z partnerami z Chorwacji i Norwegii bierze udział w projekcie “Strengthening Transnational Co-operation, Knowledge and Technology Transfer in Development of Electric Vessels and Fostering Innovations in SMEs”, którego celem jest wsparcie dla projektantów i producentów statków z napędem elektrycznym. Projekt ten również jest wspierany z Funduszy Norweskich.