Partnerzy portalu

Pięć głównych trendów w portach Wielkiej Brytanii w 2020 roku

Sektor portowy ma zasadnicze znaczenie dla gospodarki Wielkiej Brytanii, ponieważ około 95 procent całego importu i eksportu jest transportowanych drogą morską. Poniżej przedstawiamy najważniejsze fragmenty raportu brytyjskiego rządu, aby zrozumieć, jakie procesy miały miejsce w brytyjskich portach na tle pandemii i Brexitu w minionym roku.

fot. Teesport, źródło: PD Ports

W 2020 roku tonaż przeładowywany przez porty Wielkiej Brytanii spadł o 9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Zgodnie z rocznym raportem, brytyjskie porty łącznie obsłużyły 438,9 mln ton ładunków. Wszystkie grupy ładunków w głównych portach Wielkiej Brytanii zmniejszyły się w 2020 r., ale najbardziej ucierpiała masa płynna ze względu na brak popytu na ropę naftową i produkty naftowe.

Ruch międzynarodowy zmniejszył się o 10 proc. pod względem przeładunków (do 343,2 mln ton). Unia Europejska pozostała największym partnerem w imporcie i eksporcie przez porty brytyjskie pomimo Brexitu. Wolumen towarów przetransportowanych między Wielką Brytanią a UE wyniósł 190 milionów ton (44 procent całkowitego ruchu w głównych portach). Azja doświadczyła największego bezwzględnego spadku tonażu spośród wszystkich regionów świata, o 24 proc. w 2020 r. Dzięki temu region amerykański stał się trzecią co do wielkości trasą międzynarodową dla portów brytyjskich po UE i innych krajach europejskich i śródziemnomorskich.

Wiodące porty: ta sama góra, ale mniejsza liczba

Pięć największych portów Wielkiej Brytanii pod względem przeładunków w 2020 r. to Londyn, Grimsby i Immingham, Milford Haven, Liverpool, Tees i Hartlepool. Czołówka pozostaje niezmieniona od 2019 roku, z wyjątkiem Tees & Hartlepool, które zastąpiły Southampton (która jest teraz 6.). Ale jeśli spojrzeć na zmiany głośności, widać dużą różnicę. Pod względem tonażu w ubiegłym roku prawie wszystkie główne porty obsłużyły od 4 do 16 procent mniej niż w 2019 r. Dover, największy port ro-ro w królestwie, doświadczył największego spadku w wartościach bezwzględnych (1,6 mln sztuk). Całkowita liczba zawinięć statków towarowych do głównych portów brytyjskich spadła w ubiegłym roku o 14 procent.

Gwałtowny spadek przeładunków masowych

Główne porty w Wielkiej Brytanii przeładowały w ubiegłym roku 165,6 mln ton płynnych towarów luzem. Stanowiło to nadal najwyższy odsetek ze wszystkich grup ładunkowych (39 proc.). Ale w ostatnich dziesięcioleciach wolumeny te spadają. W 2020 r. spadek ruchu spowodowany był zmniejszeniem przewozów produktów naftowych, które spadły o 17,1 mln ton. Gaz płynny był jedyną kategorią płynnych ładunków masowych, która odnotowała wzrost w 2020 r. o 1 proc. (0,1 mln ton).

Kontenery: echo lock-downu

Mierzony w dwudziestostopowych jednostkach ekwiwalentnych (TEU), ruch Lo-Lo przez porty w Wielkiej Brytanii zmniejszył się o 7 procent w 2020 r., do 9,7 mln TEU. Jedną z głównych przyczyn była pandemia covid-19 w produkcji w Chinach, która spowodowała zmniejszenie liczby przesyłek kontenerowych od lutego 2020 r., a także blokady w większości gospodarek na świecie w kolejnych miesiącach. Tonaż Lo-Lo wyraźnie spadł w 2020 r. między Wielką Brytanią a wszystkimi regionami świata z wyjątkiem UE (która odnotowała wzrost).

terminal Liverpool2 fot. Peel Ports Group

Ro-Ro w dół

Pod względem tonażu ruch ro-ro przez brytyjskie porty spadł w ubiegłym roku o 5 proc. Ale pod względem liczby jednostek sytuacja wygląda gorzej. Ruch spadł o 31 proc., do 12,3 mln sztuk. Wśród nich 3,8 mln sztuk to drogowe pojazdy ciężarowe, 3,2 mln sztuk to naczepy. Handel (import/eksport) pojazdów samochodowych osiągnął poziom 2,7 mln sztuk. Brytyjskie porty obsłużyły 2 mln pojazdów pasażerskich i 600 tys. wagonów kolejowych lub naczep okrętowych.

Liczba przewiezionych pojazdów osobowych zmniejszyła się ponad trzykrotnie w porównaniu do 2019 r. i osiągnęła najniższy poziom od 2000 r. Wolumen pojazdów handlowych zmniejszył się o jedną trzecią. Liczba pojazdów drogowych, które wymagają od kierowcy pozostania w samochodzie, spadła o 10 proc. w jednostkach, głównie z powodu ograniczeń Covid-19.

Transport dalekomorski: zmiany historyczne

19-procentowy spadek frachtu dalekomorskiego był wynikiem spadku wszystkich grup ładunków, zwłaszcza płynnych towarów masowych (ropa naftowa i produkty naftowe). W 2020 r. główne porty Wielkiej Brytanii obsłużyły 98,1 mln ton ładunków dalekomorskich (wobec 120,9 mln ton w 2019 r.).

W ubiegłym roku nastąpiła największa zmiana w ruchu dalekomorskim Lo-Lo w ciągu ostatnich 20 lat, mianowicie spadek o 15 procent. Top 5 dalekomorskich szlaków handlowych w 2020 roku: Chiny (-9 proc.), Singapur (-18 proc.), Indie (-10 proc.), USA (-32 proc.), Malezja (-3 proc.).

Stany Zjednoczone pozostały największym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii pod względem obsługiwanego tonażu. Korea Południowa stała się gospodarką o największym bezwzględnym wzroście handlu (+1,3 mln ton).

Źródło: https://intermodalnews.eu

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close