Rząd przyjął ustawę o terminalu instalacyjnym w Porcie Gdynia
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zaplecze do budowy farm wiatrowych powstanie w Porcie Gdynia

W Polskim Ładzie ważnym aspektem są odnawialne źródła energii. Program uwzględnia m.in. inwestycje w farmy wiatrowe. Rząd stworzy odpowiednie zaplecze portowe do obsługi morskich farm wiatrowych (MFW) w Porcie Gdynia. Terminal instalacyjny zapewni skuteczny rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. Dzięki temu uda się m.in. zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne państwa oraz zaktywizować proces rozwoju gospodarki. Działania te realizują cele „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” – napisano w komunikacie ministerstwa.
Duże znaczenie terminalu instalacyjnego
Jak informuje MI, przy wyborze lokalizacji terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych wzięto pod uwagę warunki techniczne polskich portów morskich. Istotnym aspektem było także ich położenie, które ma znaczenie z punktu widzenia ekonomicznej efektywności procesów inwestycyjnych w instalacje MFW na Bałtyku.
– Biorąc pod uwagę powyższe czynniki wybór Portu Gdynia jest optymalny. Port jest zlokalizowany najbliżej względem przyszłych morskich farm wiatrowych, które planowane są w ramach pierwszego etapu rozwoju tzw. projektu polskiego offshore. Dodatkowo już obecnie Port Gdynia jest wykorzystywany do przeładunków wielu elementów konstrukcyjnych farm wiatrowych. Według przyjętych założeń, ma być to obiekt o charakterze stricte instalacyjnym dla MFW – napisano w komunikacie.
Uchwała zakłada przygotowanie w Porcie Gdynia odpowiedniego zaplecza portowego do obsługi morskich farm wiatrowych oraz stworzenie wymaganej infrastruktury.
Polska ma duże możliwości rozwoju energetyki wiatrowej na Morzu Bałtyckim. Eksperci szacują potencjał offoshore na polskiej strefie ekonomicznej nawet na 30 GW mocy wytwórczej. Do 2040 zbudowane mają zostać farmy wiatrowe o łącznej mocy zainstalowanej 10 GW. Duże znaczenie w tym projekcie ma też przygotowanie odpowiedniego zaplecza, które powstać ma na nowym terminalu planowanym w Porcie Gdynia. Zbudowanie w Polsce hubu konstrukcyjno – logistycznego dla projektów offshore jest warunkiem, aby polskie firmy brały udział w produkcji elementów i budowie farm wiatrowych.
Czytaj też: Port Gdynia ma duży potencjał w sektorze offshore
Opr. ŁK