PCOL zapoczątkuje rewolucję w branży transportowej?
Kilkadziesiąt miliardów złotych zysku rocznie oraz bezpieczeństwo transportowe kraju – tyle zdaniem ekspertów zyskamy na Polskim Cyfrowym Operatorze Logistycznym (PCOL), który wystartuje jesienią br. O projekcie, którym zajmuje się Giełda Papierów Wartościowych, z Anną Majowicz rozmawia jego koordynator Marek Harasny.

Czym będzie Polski Cyfrowy Operator Logistyczny?
Transport ma strategiczne znaczenie dla gospodarki narodowej. Wartość tego rynku jest szacowana na 140 mld zł rocznie i odpowiada za 6% PKB. Obsługujemy niemal 33% transportu międzynarodowego i 17% wszystkich przewozów na terenie Państw Członkowskich. Dlatego też przyszedł czas na stworzenie jednej z największych w Polsce cyfrowych spedycji, a dokładnie operatora logistycznego. Docelowo, poza transportem drogowym, zajmować się będziemy również pozostałymi gałęziami transportu – kolejowym, morskim i lotniczym. Docelowo chcemy, żeby powstał intermodalny cyfrowy operator logistyczny z prawdziwego zdarzenia. Projekt powstał z myślą o ochronie oraz zapewnieniu bezpieczeństwa polskiego łańcucha logistyki i transportu przed presją kapitału zagranicznego na obniżanie kosztów działalności polskich firm i obniżanie potencjalnych dochodów skarbu państwa. Bo jeśli spojrzymy na największych operatorów logistycznych w kraju, to tylko 1 na 10 jest z Polski, pozostali to operatorzy zagraniczni, którzy generują gigantyczne zyski. Polska musi zbudować PCOL-a, bo alternatywą jest, że wszystkie polskie firmy transportowe będą zarządzane przez zagraniczny kapitał, który jak wiadomo, nie zwraca się uwagi na interesy narodowe, tylko bezpośrednio na wyciśnięcie jak największych zysków z przewoźników. Z naszych obserwacji wynika, że nawet 40% wynosi różnica między tym, co płaci załadowca za usługę transportową, a tym co dostaje polski przewoźnik. Dzisiaj bezpieczeństwo kraju to również kontrola w obszarze transportu.
Narodowy operator logistyczny odbierze zyski zachodnim graczom?
Chcemy zbudować jedno z najnowocześniejszych rozwiązań w tym obszarze na świecie. Pozwoli to na optymalizacje kosztową po stronie spółek Skarbu Państwa oraz firm z sektora prywatnego w obszarach związanych z obsługą transportu i logistyki, przy jednoczesnym zachowaniu marży przez podmioty realizujące przewozy polskich przewoźników. Podpisaliśmy już listy intencyjne ze spółkami funkcjonującymi w obszarach m.in. transportu drogowego, kolejowego, lotniczego, morskiego a także działających w branży wydobywczej i energetycznej. Budowane przez nas usługi pozwolą na uszczelnienie systemu VAT poprzez ułatwienie kontroli transportu. Inicjatywa pozwoli również na wdrożenie monitoringu przewozu odpadów w Polsce.
Dzięki nowoczesnemu systemowi oraz specjalnym algorytmom będziemy mogli taniej i szybciej niż tradycyjne spedycje optymalizować transport dla każdej ze stron łańcucha transportowego. Dzięki przejmowaniu kolejnych segmentów transportu będziemy mieć dostęp do ponad miliona ładunków dziennie, co z pewnością przyczyni się do tego, że w perspektywie kilku lat zdobędziemy pozycję jednego z dominujących podmiotów wśród operatorów logistycznych. Na pewno będziemy więc poważną konkurencją na rynku europejskim oraz światowym.
PCOL powstał w ramach prac zespołu Synergia.
Ministerstwo Aktywów Państwowych, pod przewodnictwem wicepremiera Jacka Sasina, powołało Program Synergia, którego misją jest zbudowanie platformy dystrybucji informacji między spółkami Skarbu Państwa. Sprzyja ona uzyskiwaniu synergii we wszystkich możliwych dziedzinach działalności przedsiębiorstw: nawiązywaniu relacji biznesowych, wymianie doświadczeń i dobrych praktyk, inicjacji nowych projektów biznesowych, badaniach i rozwoju, marketingu i sponsoringu, działalności społecznej, czy edukacji managerskiej przez wyrównanie wiedzy o możliwościach jakimi dysponują spółki Skarbu Państwa. Programem bardzo sprawnie zarządza jego koordynator – Łukasz Turkowski. W ramach powołanego Zespołu, z inicjatywy Giełdy Papierów Wartościowych zostało wypracowane rozwiązanie logistyczne, którego efektem jest PCOL. Na utworzenie Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego GPW przeznaczyło w tym roku blisko 19 mln zł.
Dzięki współpracy z Krajową Administracją Skarbową, Polski Cyfrowy Operator Logistyczny zostanie przygotowany do przeprowadzenia pilotażu e-CMR i e-listu przewozowego.
Informatyzacja takich usług jak elektroniczny list przewozowy jest koniecznością. Ułatwi ona życie kierowcom, właścicielom firm transportowych oraz zlecającym. W połączeniu z automatyzacją i digitalizacją usług KAS, przełoży się na uszczelnienie systemu podatkowego i zapewni przedsiębiorcom wykorzystanie najnowszych technologii w prowadzonej przez nich działalności. Chcemy, żeby nasz system był dostosowany do powstającego systemu e-faktury. Mamy też nadzieję, że dane przekazywane z PCOL będą mogły być wykorzystane do uszczelniania systemu kontroli transportu odpadów.
Kiedy planowane jest uruchomienie platformy?
Polski Cyfrowy Operator Logistyczny powinien zacząć działać w czwartym kwartale 2021 roku, aczkolwiek pełną działalność operacyjną przewidujemy w roku 2022.