Pesa rozwija pojazdy wodorowe i niskoemisyjne
Pesa stawia na rozwój produktów, nowe technologie i ekspansję zagraniczną. Chce by produkowane przez nią pojazdy odpowiadały zapotrzebowaniu na niskoemisyjny transport i były „hydrogen ready’.

Pesa rozpoczęła realizację nowej strategii – rozpoczęła inwestycje, wdraża innowacyjne technologie i uruchamia produkcję tramwajów, lokomotyw i pojazdów w ramach nowej platformy Regio160, która ma być odpowiedzią na potrzeby zeroemisyjnego transportu wynikającego z realizacji Zielonego Ładu. Zdobyte w przeszłości doświadczenie wsparte współpracą ze strategicznymi partnerami technologicznymi ma zagwarantować spółce stabilny rozwój, zagraniczną ekspansję i umocnienie pozycji lidera wśród krajowych producentów pojazdów szynowych.
Strategia Pesa z perspektywą 2025+ zakłada między innymi rozwój nowych technologii i silnych narzędzi IT, optymalizację kosztową obecnych produktów, przebudowę modelu biznesowego i organizacyjnego Grupy; konsolidację funkcji wsparcia, zbudowanie rentownego segmentu „Aftersale”, czy, rozwój platformy pojazdów Regio 160 i zdobycie kompetencji dla produkcji taboru o prędkości powyżej 200km/h. Wszystko to ma przynieść spółce wzmocnienie pozycji lidera krajowego rynku i ekspansję na kolejnych rynkach zagranicznych.
W tej chwili Pesa realizuje produkcję elektrycznych zespołów trakcyjnych ELF2 dla Kolei Małopolskich i Kolei Dolnośląskich, nowego pojazdu 654 dla czeskiego przewoźnika Regio Jet, Linków dla NEB i pojazdów nowej generacji z ekologicznymi silnikami klasy Stage V dla Ceskich Drah, lokomotyw Gama dla RCP, Pol Miedź Trans PCC Intermodal oraz tramwajów dla Śląska, Torunia i rumuńskiego Iasi. W poniedziałek podpisała umowę tramwajów dla kolejnego miasta w Rumunii – Craiova.
Portfolio firmy uzupełnią lokomotywy w ramach rozwijanej rodziny Gama – będą to lokomotywa dwunapędowa /elektryczno-spalinowa/, lokomotywa elektryczna z silnikiem dojazdowym oraz lokomotywa wielosystemowa / 3kV, 15 kV i 25 kV/, która ma poruszać się z prędkością do 200 km/h. Pesa rozwija je poprzez konsolidację w ramach Grupy, poza zakładami ZNTK Mińsk Maz. w ciągu kilku lat powstać mają krajowe i zagraniczne oddziały świadczące usługi serwisowe i utrzymaniowe, które mają mieć znaczący udział w przychodach grupy.
Strategia realizowana jest w oparciu o cząstkowe cele w ramach 16 projektów strategicznych i szczegółowo zaplanowana na najbliższe pięć lat.
„Pesa jako największy krajowy producent taboru kolejowego dzięki stabilnemu inwestorowi, jakim jest PFR SA, może skoncentrować się dziś na rozwijaniu nowoczesnych technologii oraz nowych pojazdów odpowiadających potrzebom pasażerów, przemysłu oraz wymogów środowiskowych. Przykładem są lokomotywy z napędem wodorowym lub pojazdy regionalne, które wejdą do eksploatacji w najbliższym czasie. Wierzę, że realizacja tej strategii będzie służyła rozwojowi spółki, czyniąc ją największym producentem nowoczesnego taboru kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej” – powiedział Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju SA.
Najbliższe tygodnie będą dla Grupy Pesa bardzo pracowite – spółka rozpoczyna dostawy pojazdów dla Kolei Małopolskich, czy tramwajów dla Iasi oraz testy elektrycznego zespołu trakcyjnego 654 dla Regio Jet, który jako pierwszy pojazd dwunapięciowy będzie przygotowany do pracy na liniach międzynarodowych. Właśnie pojazd dla Regio Jet i lokomotywę wodorową PESA planuje zaprezentować premierowo podczas wrześniowych Targów Trako w Gdańsku.
Źródło: Pesa