Ikea i JCL testują bezemisyjne łańcuchy dostaw
Ikea i JCL Logistics wspólnie dekarbonizują łańcuch dostaw dzięki przeniesieniu ładunków na kolej oraz wykorzystaniu elektrycznych samochodów do obsługi ostaniej mili w Niemczech.
Szwajcarski operator JCL Logistics oraz Ikea uruchomili bezemisyjny łańcuch transportu między Bremą a południem Niemiec. W czerwcu z pozytywnym wynikiem zakończono testowanie elektrycznych samochodów w przewozach na ostatniej mili. Równocześnie JCL przeniósł ładunki na kolej intermodalną. W tym celu operator wykorzystuje dwie lokomotywy Siemens Vectron Dual Mode, które mają wykorzystywać energię elektryczną w 100% pochodzącą z źródeł odnawialnych, co jest potwierdzone odpowiednim certyfikatem.
JCL zapowiada, że dzięki wykorzystaniu rozwiązania intermodalnego można będzie wykonać pracę przewozową porównywalną do 7500 przejazdów samochodów ciężarowych w ciągu roku. W ciągu tygodnia między Bremą a Hof i Neumarkt kursują trzy pary pociągów transportujących kontenery.
E-samochody w dostawach
Wspólnie z klientem: Ikeą operator wdraża też bezemisyjne rozwiązanie na ostatniej mili. W czerwcu przeprowadzono testy wykorzystania samochodów Citroën e-Jumper w dostawach dla klientów w rejonie Kolonii. Pojazdy te mają ładowność 965 kg i zasięg 200 km, dlatego można je wykorzystywać w realizacji zleceń e-commerce. JCL przekonuje, że już dzisiaj dysponujemy technologiami, które umożliwiają wprowadzenie łańcucha dostaw w 100% neutralnego klimatycznie.
— Jako globalny ekspert w dziedzinie logistyki, JCL jest świadomy swojej wielkiej odpowiedzialności wobec środowiska i przyszłych pokoleń. Dążymy do celu, jakim jest poszerzanie naszych usług w sposób przyjazny dla środowiska. Osiągamy nasz cel poprzez oszczędzanie szkodliwych emisji — skomentował Svend Hartog, prezes działu B2C JCL Logistics.
Ikea testuje elektryczne samochody dostawcze również w USA. W maju wprowadzono do obsługi dostaw dla klientów w Nowym Jorku 40 ciężarówek Lightning eMotors. Następne 50 takich pojazdów będzie obsługiwać dostawy w rejonie Los Angeles. Z kolei w Hiszpanii szwedzki koncern przeniósł niedawno przewozy ładunków miedzy portem Barcelona a terminalem Tarragona z dróg na kolej. Pociągi pokonują dystans 100 km co pokazuje, że nawet na tak krótkim odcinku wykorzystanie transportu kolejowego może być opłacalne i przyczynić się do zmniejszenia wpływu operacji logistycznych na środowisko.
Czytaj też: Elektryczne samochody zmienią tradycyjne łańcuchy dostaw