BASF i DB Cargo wdrażają 45-stopowe tank kontenery
BASF we współpracy z DB Cargo i belgijską firmą Van Hool opracowali system infralogistyki obejmujący pojazdy autonomiczne oraz innowacyjne tank kontenery 45-stopowe, które mogą być wykorzystane również w przewozach na sieci kolejowej. Nowy typ kontenerów zwiększa konkurencyjność transportu intermodalnego w przewozach chemikaliów.

Tank kontenery 20 i 30-stopowe są powszechnie stosowane w transporcie intermodalnym do przewozu różnego rodzaju chemikaliów. Niemiecki gigant branży chemicznej BASF postanowił jednak we współpracy z partnerami opracować nowy tym tank kontenera, który ma zastąpić cysterny samochodowe w przewozach pomiędzy zakładami grupy. Obiekty BASF w Ludwigshafen zajmują obszar porównywalny do średniego miasta i połączone są gęstą siecią linii kolejowych. Firma postanowiła wykorzystać tę infrastrukturę do transportu półproduktów między fabrykami. Rozwiązanie na jakie się zdecydowano obejmuje 45-stopowe tank kontenery na wagonach platformach i pojazdach AGV.
Zaletą rozwiązania intermodalnego jest możliwość przeładowywania kontenera z wagonu na autonomiczny pojazd AGV. W tym celu BASF wykorzystuje specjalne dźwigi do dużych obciążeń. Pojazdy AGV z 32 kołami transportują kontenery często przez wąskie tereny fabryczne do obiektów, do których nie można podjechać pociągiem. BASF planuje wykorzystywać 8 takich pojazdów, których pracę będzie nadzorować centrum kontroli.
Uniwersalne rozwiązanie
Tank kontenery 45-stopowe mogą być wykorzystywane nie tylko w operacjach infralogistycznych, ale też w przewozach krajowych i międzynarodowych, gdzie będą stanowić alternatywę dla cystern. Ważną rolę odgrywa również kwestia ochrony środowiska – kontenery są elementem zrównoważonego transportu kolejowego.
— Naszym celem jest wspólne opracowywanie koncepcji logistyki kolejowej, które przynoszą korzyści naszym klientom i dostarczają coraz więcej towarów na tory. Uważamy, że nowe kontenery mogą wywołać efekt przyciągania. Dlatego chcieliśmy pokazać przykład współpracy przy tej inwestycji — skomentowała Jennifer Thierbach, kierownik działu chemii w DB Cargo BTT.
Prototyp 45-stopowego tankkontenera został zaprezentowany w 2015 r. przez firmę Van Hool. Wykorzystanie takich jednostek łączy zalety konwencjonalnego transportu kolejowego, czyli dużą pojemność cystern z możliwościami przeładunków i elastycznością jakie daje transport intermodalny. Jednostki mają pojemność 63 m3 i możliwość przewozu 75 t ładunku — dwukrotnie więcej niż konwencjonalne tank kontenery i porównywalnie do wagonów cystern. Jednostki mogą być przewożone koleją, drogami wodnymi śródlądowymi, a puste także samochodami. Wyposażono je w nowoczesne systemy izolacji i ogrzewania.