Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Innowacje poprawią jakość wody w portach

Zielony trend w przemyśle portowym przejawia się nie tylko w wykorzystaniu nowych źródeł energii, ale także w ostrożniejszym podejściu do głównego zasobu każdego portu – wody. Jakie rozwiązania wdrożono w portach?

AMORAS
AMORAS system oczyszczania wody, fot. Jan de Nul

Być może jeden z najbardziej ambitnych projektów realizowany jest w porcie w Antwerpii od 2006 roku. Jest nim 20-letni program AMORAS, zainicjowany wspólnie przez rząd flamandzki i Zarząd Portu w Antwerpii i poświęcony mechanicznemu odwadnianiu, przetwarzaniu oraz wykorzystaniu osadów z pogłębiania. Jego szacowany całkowity koszt sięga 482 milionów euro. Dwie wiodące belgijskie firmy pogłębiające, Jan de Nul i DEME Group, uczestniczą w projekcie jako wykonawcy.

AMORAS musi zapewnić wielostopniowy system oczyszczania wody i piasku. Jego ostatecznym celem jest umożliwienie ponownego wykorzystania tych zasobów. Na razie badania pokazują, że około 20 procent osadów z pogłębiania w porcie w Antwerpii jest zanieczyszczone i wymaga osobnego oczyszczania. Program obejmuje mechaniczną separację piasku, odwodnienie osadów, uzdatnianie wody i powietrza, a na koniec usuwanie osadów, których nie można oczyścić. Wszystkie te etapy będą możliwe dzięki systemowi wirówek, rurociągów i osadników.

Jednym z problemów, które AMORAS musi rozwiązać, jest eliminacja zanieczyszczeń TBT. TBT (Tribylocyna) to składnik stosowany na całym świecie w farbach okrętowych w celu zapobiegania rozwojowi małży i glonów od lat 70. XX wieku. Jednak od 2003 roku został zakazany jako szkodliwy dla środowiska i trudny do degradacji.

Drony wodne

Holenderski port Rotterdam toruje drogę bezzałogowym pojazdom do monitorowania stanu i oczyszczania wody. Kilka lat temu zaprezentowano kilka dronów wodnych. Na przykład AquasmartXL to mała bezzałogowa łódź, wyposażona w kamerę. Waste Shark to urządzenie wielkości samochodu osobowego, posiada „otwartą paszczę” służącą do usuwania z wody do 500 kg śmieci. Wodny dron sprawdza konstrukcje betonowe pod kątem terminalu naftowego i wizualizuje je w 3D. Stosuje się go w miejscach, które są zbyt trudne, niebezpieczne lub niepożądane, aby stosować rozwiązania załogowe.

źródło: AquaSmartXL

Drony będą również wykorzystywane w Porcie Gdynia. Polski port ogłosił niedawno postępowanie przetargowe mające na celu wyłonienie wykonawcy na wykonanie badań, pomiarów i analiz jakości wód portowych. W pierwszym etapie planowana jest instalacja stacji pogodowej i radaru do monitorowania jakości wody. Kolejnym krokiem będą pomiary pojazdami bezzałogowymi.

Inteligentne czujniki

Port Morza Północnego, dwukrajowe przedsiębiorstwo powstałe w wyniku połączenia holenderskich portów Zeeland Seaports i belgijskiego portu Gandawa, jest zaangażowane w inicjatywę Internet of Water, która obejmuje wykorzystanie inteligentnych technologii do monitorowania jakości wody w całym Flandria. Czteroletni projekt rozpoczął się w 2019 roku. Jego głównym celem jest stałe monitorowanie parametrów takich jak kwasowość (pH), stężenie soli i temperatura do 2023 roku.

Port Morza Północnego jest już częścią sieci. Inteligentne czujniki zostały umieszczone w czterech miejscach na kanale Gandawa-Terneuzen. Z monitoringu skorzysta również sam port. Na przykład pomoże kontrolować zasolenie, które negatywnie wpływa na konstrukcje stalowe i drewniane portu, takie jak nabrzeża i fundamenty.

Kontenerowiec w porcie Wenecja, fot.  North Adriatic Sea Port Authority

Po drugiej stronie Europy czujniki są również wykorzystywane do monitorowania jakości wody. To port w Wenecji współdziała z unikalnym ekosystemem morskim. Ważnym problemem we włoskim mieście jest zanieczyszczenie wynikające ze spływu wód opadowych z terenu portu. Zarząd Portu w Wenecji dąży do zachowania jakości wody poprzez unikanie wycieków, a także możliwego skażenia spowodowanego spływaniem wody deszczowej z nabrzeży portowych i dziedzińców. Dlatego zaprojektowano specjalną sieć monitoringu wraz ze stacjami zainstalowanymi w kanalizacji deszczowej. Każda stacja monitoruje pewne „kluczowe” parametry, przydatne do oceny ogólnej jakości odprowadzanej wody deszczowej. System ten został wdrożony dzięki europejskiemu projektowi SAFEPORT.

Źródło: IntermodalNews.eu

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close