Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pandemia ma nadal negatywny wpływ na przychody kolei w UE

Sytuacja gospodarcza państw Unii Europejskiej w pierwszych miesiącach 2021 przejawiała niewiele znaków poprawy. Od stycznia  do maja nadal widoczny był negatywny wpływ pandemii na przychody firm sektora kolejowego — informuje Wspólnota Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i  Infrastrukturalnych (CER).

CER
fot. PKP PLK

Od stycznia 2021 przychody przedsiębiorstw kolejowych w porównaniu do okresu przez pandemią (2019 rok) były niższe o 50% dla sektora pasażerskiego, 11% dla kolei towarowej i 12% dla przedsiębiorstw z sektora infrastruktury.

CER podkreśla że liczba danych zebranych z rynku przewozów towarowych nie jest wystarczająca dla raportowania. Ci przewoźnicy, którzy dostarczyli dane średnio mieli na początku 2021 r. przychody niższe o 10 – 11% niż przed kryzysem.

Praca przewozowa w pociągokilometrach realizowana na europejskiej sieci kolejowej w marcu wróciła do poziomu zbliżonego do czasów przedkryzysowych. Jednakże przychody zarządców infrastruktury były w maju nadal o 10% niższe niż w 2019 r. Dwóch zarządców poniosło zdecydowanie większe straty niż reszta, co związane było z wprowadzeniem obniżek opłat pobieranych od przewoźników, które nie zostały zrekompensowane przez kraje członkowskie. Te dwa przedsiębiorstwa powodują widoczną różnicę miedzy spadkiem przychodów, a spadkiem pracy przewozowej.

CER wspiera działania pomocowe

Ogółem transport towarowy był w okresie pandemii r. mniej poszkodowany niż pasażerski. CER pozytywnie przyjęła podjętą w czerwcu decyzję Komisji Europejskiej o wydłużeniu stosowania Regulacji 2020/1429 która pozwala krajom członkowskim autoryzować zarządcom infrastrukturym redukcję lub zawieszenie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej do końca roku. Przedstawiciele branży kolejowej doceniają zgody udzielone przez Generalny Dyrektoriat Konkurencji KE poszczególnym państwom członkowskim na działania pomocowe, które obniżają opłaty ponoszone przez przewoźników. Jednakże skutkiem tych działań jest spadek przychodów zarządców infrastruktury. CER apeluje do państw członkowskich o pokrycie tych strat. 

— Polityka pomocy państw członkowskich i Komisji Europejskiej powinna być dostosowana do celów środowiskowych UE. Sektory ponoszące mniej więcej takie same straty w UE jak kolej, ale znacznie mniej przyjazne dla środowiska, otrzymały pięciokrotnie większą pomoc państwa w celu złagodzenia negatywnego wpływu COVID-19 niż sektor kolejowy. Kluczowe znaczenie ma naprawienie tej nierównowagi poparcia — apeluje Alberto Mazzola, dyrektor wykonawczy CER.

Czytaj także: Duże straty kolei w UE

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close