Rosja otwiera więcej możliwości tranzytu towarów objętych sankcjami
Rosja trzeci rok z rzędu stopniowo znosi sankcje na towary z UE przewożone z i do krajów trzecich. Tym razem rząd zezwolił na tranzytowe przesyłki wspomnianych ładunków przez trzy porty. Ponadto dla tego ruchu otwarto również kilka nowych lądowych przejść granicznych.

Dwa lata temu, w lipcu 2019 r., Rosja zniosła niektóre ograniczenia dotyczące towarów objętych sankcjami UE, zwłaszcza w przypadku tranzytowych przewozów drogowych i kolejowych kilku rodzajów produktów spożywczych. W ubiegłym tygodniu rząd Rosji rozszerzył listę środków transportu dostępnych dla wspomnianej kategorii ładunków. Zgodnie z wprowadzonymi poprawkami, przejścia graniczne w trzech portach takich jak Wostoczny, Władywostok, Sankt Petersburg otrzymały zezwolenie na obsługę kontenerów tranzytowych z towarami objętymi sankcjami UE. Wszystkie wymienione porty mają kluczowe znaczenie dla rozwoju usług multimodalnych między Japonią/Koreą Południową a Europą.
Włączenie tych trzech portów do wykazu przejazdów kolejowych otwartych dla przewozów tranzytowych towarów objętych sankcjami UE zostało zainicjowane głównie przez dwie rosyjskie organizacje patronackie na początku 2020 r.: Stowarzyszenie Morskich Portów Handlowych i Stowarzyszenie Operatorów Taboru Chłodniczego.
Inne ulepszenia
Nowelizacja ustawy rozszerzyła również listę drogowych i kolejowych przejść granicznych. Dla transportu drogowego dodano jeden punkt stacjonarny i jeden mobilny. Pierwsze przejście znajduje się w Niżnym Zaramagu przy granicy z Republiką Południowej Osetii, półautonomiczną częścią Gruzji, uznaną przez Rosję za niepodległe państwo. Tymczasem drugi punkt to instalacja mobilna, która znajduje się w Wiazmie przy granicy z Białorusią. Dzięki temu rozszerzeniu liczba punktów kontrolnych między Rosją a Białorusią, które są w stanie obsługiwać tranzytowe przesyłki towarów objętych sankcjami UE, wzrosła do czterech. Jednocześnie liczba mobilnych punktów transportu drogowego na granicy z Kazachstanem została zmniejszona z czterech do trzech poprzez usunięcie z listy Wiesiołojarska.

W przypadku kolejowych przejść granicznych dodano trzy lokalizacje: jedną w pobliżu Ukrainy (Valuyki), jedną w pobliżu Azerbejdżanu (Derbent) i jedną w pobliżu Mongolii (Nauszki). O ile granica z Ukrainą uzyskała drugi punkt, to te z Azerbejdżanem i Mongolią są pierwszymi, których dotyczy ruch tranzytowy towarów objętych sankcjami UE. Wcześniej kontenery z Europy do obu krajów mogły być dostarczane tylko transportem drogowym. Ogólnie liczba przejść granicznych otwartych dla przesyłek tranzytowych produktów objętych sankcjami UE wzrosła z 30 do 37.
Obowiązkowe plombowanie
Warto przypomnieć, że przewozy tranzytowe towarów objętych sankcjami UE przez Rosję wymagają zastosowania specjalnych plomb wyposażonych w system GLONASS. Przede wszystkim załadowcy, spedytorzy lub inne zainteresowane strony muszą zarejestrować się na stronie internetowej Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych (w skrócie po rosyjsku CRCP) lub zrobić to bezpośrednio na autoryzowanych przejściach granicznych. Po rejestracji należy podpisać umowę o plombowaniu frachtu i świadczenie innych powiązanych usług.
Mówiąc dokładniej, instalacja i usuwanie pieczęci elektronicznej, a także jej stosowanie to różne usługi. Sama pieczęć kosztuje około 30 000 rubli (około 340 euro). Można go wypożyczyć za 960 rubli dziennie (prawie 11 euro). Za te usługi należy zapłacić z góry. Zakładanie i zdejmowanie plomb elektronicznych wykonywane jest wyłącznie przez pracowników Centrum.
Źródło: https://intermodalnews.eu