Partnerzy portalu

Covid przyspieszył modernizację Kolei Transsyberyjskiej

Kolej transsyberyjska (TSR), główna tętnica Rosji przemierzająca kontynent euroazjatycki, przechodzi modernizację, donosi Japan Times. Z wizyty dziennikarza tej gazety wynika, że szybko wprowadza się ulepszenia na odcinku azjatyckim tej trasy, liczącej z Władywostoku do Moskwy blisko 9300 kilometrów.

Kolej transsyberyjska
fot. Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii Wikimedia Commons

Głównym impulsem stały się zakłócenia w transporcie morskim i lotniczym i wzrost stawek ich frachtu, co napędziło popyt na kolej. Stawki frachtu na kolei stały się konkurencyjne nawet dla transportu morskiego pod względem kosztów przewozy 1 FEU, a bezkonkurencyjne – pod względem transit time.

Dziennikarz skupia się na opisie modernizacji odcinka Bajkał – Amur, który leży na północ od TSR i przemierza wschodnią Syberię i rosyjski Daleki Wschód. Jest to mniej eksploatowana trasa, niż prowadząca z Chin przez Kazachstan, lecz odgrywa ważną rolę w transporcie z północnych Chin do Europy oraz dla transportu z Władywostoku, czyli towarów z Japonii.

Według informacji Japan Times, w 2020 r. Kolej Transsyberyjska linią Bajkał-Amur przewiozła 144 mln ton towarów. W porównaniu z 2012 r. oznacza to wzrost o 50 proc.

Prace w okolicach Irkucka

Pod koniec maja w miejscowości Andrianowska, na południowy zachód od Irkucku, jednego z głównych miast we wschodniej Syberii, rozpoczęto trasowanie nowej linii w zboczu gór. Ma ona „wyprostować” układ torów, likwidując lokalne wąskie gardło.  

Prace te są częścią większego projektu regionalnego, mającego na celu zwiększenie średniej prędkości pociągów towarowych z 60 kilometrów na godzinę do 80 km. 

„Poprawa prędkości jest niezbędna do rozszerzenia usługi. Ale musimy również zmniejszyć ryzyko wykolejeń, które mają tendencję rosnącą, bo wzrosła liczba pociągów i ich długość, i oczekuje się szybszej ich odprawy” – powiedział Siergiej Fursow, inżynier wschodniosyberyjskiej odnogi linii Kolei Rosyjskich.

Seria ulepszeń i likwidacji lokalnych wąskich przyczyni się do maksymalnego wydłużenia składów, do 1 km, czyli wzrost doczepianych wagonów towarowych o 20 procent. Do tego odcinka Transsibira dochodzi odcinek tzw. transmongolski, skąd najbliżej jest do Pekinu.

Prace w Buriacji

W końcu maja ruszyły też finalne prace budowy drugiej nitki w tunelu Bajkał-Amur w pobliżu miejscowości Siewierobajkał w Rosyjskiej Republice Buriacji. Pierwsza nitka została oddana do użytku w 2003 r., skracając przejazd 55 km odcinkiem omijającym pasmo górskie z trzech godzin do 15 minut. 

Tunel bajkalski (lub północnoamurski) prowadzi pod Górami Północnomujskimi i jest drugim co do wielkości w Rosji – liczy ponad 15 km długości. Dotychczas przepustowość całej linii kolejowej nie przekracza 16 mln ton ładunków, a rząd planuje powiększyć go sześciokrotnie.

„Będziemy wspierać ekspansję eksportu surowców do Chin, Japonii i Korei Południowej. Inwestycja ta będzie również przydatna dla rozwoju obszarów wzdłuż linii kolejowej” – powiedział Władimir Gonczarow, zastępca dyrektora w departamencie przygotowania budowlanego regionalnej sieci kolejowej.

Towary trafiają do Polski

Wśród firm z krajów azjatyckich, które chcą skorzystać z ekspansji usług kolejowych, są dwie japońskie firmy logistyczne: Hankyu Hanshin Express Co. i Toyo Trans Inc., informuje Japan Times. Rozpoczęły one regularne przewozy towarowe statkami wypływającymi z Nowego Portu Toyama w prefekturze Toyama i docierającymi do portu we Władywostoku, największym rosyjskim porcie na Pacyfiku. Stamtąd towary ekspediowane są drogą kolejową do Europy. 

Choć obie firmy japońskie działają niezależnie, to korzystają z tej samej linii kolejowej. Towary pociągami docierają do Polski, pisze Japan Times i dalej ekspediowane po całej Europie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close