Covid przyspieszył modernizację Kolei Transsyberyjskiej
Kolej transsyberyjska (TSR), główna tętnica Rosji przemierzająca kontynent euroazjatycki, przechodzi modernizację, donosi Japan Times. Z wizyty dziennikarza tej gazety wynika, że szybko wprowadza się ulepszenia na odcinku azjatyckim tej trasy, liczącej z Władywostoku do Moskwy blisko 9300 kilometrów.

Głównym impulsem stały się zakłócenia w transporcie morskim i lotniczym i wzrost stawek ich frachtu, co napędziło popyt na kolej. Stawki frachtu na kolei stały się konkurencyjne nawet dla transportu morskiego pod względem kosztów przewozy 1 FEU, a bezkonkurencyjne – pod względem transit time.
Dziennikarz skupia się na opisie modernizacji odcinka Bajkał – Amur, który leży na północ od TSR i przemierza wschodnią Syberię i rosyjski Daleki Wschód. Jest to mniej eksploatowana trasa, niż prowadząca z Chin przez Kazachstan, lecz odgrywa ważną rolę w transporcie z północnych Chin do Europy oraz dla transportu z Władywostoku, czyli towarów z Japonii.
Według informacji Japan Times, w 2020 r. Kolej Transsyberyjska linią Bajkał-Amur przewiozła 144 mln ton towarów. W porównaniu z 2012 r. oznacza to wzrost o 50 proc.
Prace w okolicach Irkucka
Pod koniec maja w miejscowości Andrianowska, na południowy zachód od Irkucku, jednego z głównych miast we wschodniej Syberii, rozpoczęto trasowanie nowej linii w zboczu gór. Ma ona „wyprostować” układ torów, likwidując lokalne wąskie gardło.
Prace te są częścią większego projektu regionalnego, mającego na celu zwiększenie średniej prędkości pociągów towarowych z 60 kilometrów na godzinę do 80 km.
„Poprawa prędkości jest niezbędna do rozszerzenia usługi. Ale musimy również zmniejszyć ryzyko wykolejeń, które mają tendencję rosnącą, bo wzrosła liczba pociągów i ich długość, i oczekuje się szybszej ich odprawy” – powiedział Siergiej Fursow, inżynier wschodniosyberyjskiej odnogi linii Kolei Rosyjskich.
Seria ulepszeń i likwidacji lokalnych wąskich przyczyni się do maksymalnego wydłużenia składów, do 1 km, czyli wzrost doczepianych wagonów towarowych o 20 procent. Do tego odcinka Transsibira dochodzi odcinek tzw. transmongolski, skąd najbliżej jest do Pekinu.
Prace w Buriacji
W końcu maja ruszyły też finalne prace budowy drugiej nitki w tunelu Bajkał-Amur w pobliżu miejscowości Siewierobajkał w Rosyjskiej Republice Buriacji. Pierwsza nitka została oddana do użytku w 2003 r., skracając przejazd 55 km odcinkiem omijającym pasmo górskie z trzech godzin do 15 minut.
Tunel bajkalski (lub północnoamurski) prowadzi pod Górami Północnomujskimi i jest drugim co do wielkości w Rosji – liczy ponad 15 km długości. Dotychczas przepustowość całej linii kolejowej nie przekracza 16 mln ton ładunków, a rząd planuje powiększyć go sześciokrotnie.
„Będziemy wspierać ekspansję eksportu surowców do Chin, Japonii i Korei Południowej. Inwestycja ta będzie również przydatna dla rozwoju obszarów wzdłuż linii kolejowej” – powiedział Władimir Gonczarow, zastępca dyrektora w departamencie przygotowania budowlanego regionalnej sieci kolejowej.
Towary trafiają do Polski
Wśród firm z krajów azjatyckich, które chcą skorzystać z ekspansji usług kolejowych, są dwie japońskie firmy logistyczne: Hankyu Hanshin Express Co. i Toyo Trans Inc., informuje Japan Times. Rozpoczęły one regularne przewozy towarowe statkami wypływającymi z Nowego Portu Toyama w prefekturze Toyama i docierającymi do portu we Władywostoku, największym rosyjskim porcie na Pacyfiku. Stamtąd towary ekspediowane są drogą kolejową do Europy.
Choć obie firmy japońskie działają niezależnie, to korzystają z tej samej linii kolejowej. Towary pociągami docierają do Polski, pisze Japan Times i dalej ekspediowane po całej Europie.