Partnerzy portalu

Organizacja transportu ładunków ponadgabarytowych

Części linii produkcyjnych, specjalistyczne maszyny w tym maszyny rolnicze, różnego rodzaju zbiorniki i pojazdy gąsienicowe – to najczęściej transportowane gabaryty w naszej firmie – podkreśla Piotr Grabiński, Key Account Specjalist w P.S.T. OstSped Sp. z o.o.

Organizacja transportu ładunków ponadgabarytowych
Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: Canva

Transport ponadgabarytowy to nic innego jak przewóz ładunków przekraczających standardowe wymiary i/lub wagi określone przez krajowe oraz międzynarodowe przepisy prawa drogowego oraz przepisy o drogach publicznych. O czym należy pamiętać wykonując przewozy gabarytów?

– W przewozie gabarytów wymagane jest posiadanie odpowiednio wysokiego ubezpieczenia oraz specjalistycznego taboru. Wśród najczęściej wykorzystywanych naczep w przewozie gabarytów są: naczepa typu SEMI trailer, Tiefbett, Telesatel. Należy pamiętać, iż przewóz ładunku ponadgabarytowego wymaga posiadania przez przewoźników odpowiednich zezwoleń określających warunki transportu. Zezwolenia wydawane są przez właściwe organy (jak starosta, czy dyrektor GDDKiA) i dzielą się zależnie od kategorii – w sumie jest siedem rodzajów.

Co określają te kategorie?

– Poszczególne kategorie zezwoleń określają odpowiednio wymiary pojazdu dla danego rodzaju drogi jaką pojazd będzie się poruszał, dopuszczalny nacisk na osiach oraz termin na jaki zezwolenie jest wydawane. W przypadku gdy przewóz ponadgabarytów przekroczy granicę naszego kraju, wówczas wymagana jest także zgoda Naczelnika Urzędu Celnego. W zależności od rodzaju transportowanego towaru, niezbędne okazać może się również spełnienie kolejnego wymogu w postaci eskorty Policji na czas przewozu towaru przez tereny miejskie lub specjalistycznego pilotażu. Wymóg ten jednak pozostaje w gestii odpowiedniego organu, do którego zwracamy się o wydanie zezwolenia na przewóz.

Co jest potrzebne do uzyskania pozwolenia?

– Posiadając pełną specyfikację ładunku z dokładnym określeniem jego wagi, wymiarów, wartości towaru oraz warunków przewozowych, możemy zgłosić się do odpowiednich organów, które to w oparciu o dodatkowe informacje dotyczące np. miejsca załadunku czy rozładunku, wyznaczą ściśle określone warunki przewozu oraz trasę przejazdu. Czas oczekiwania na dokument wynosi od 2 do ok. 6 tygodni. Należy podkreślić, iż za brak zezwolenia czy przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi, wymiarów pojazdu oraz przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, grożą sankcje karne w wysokości od 500 do kilkunastu tysięcy złotych. Warto również wiedzieć, że w naszym kraju obowiązujące przepisy zezwalają w szczególnych wypadkach na wykonywanie transportu pojazdami o masie całkowitej nawet do 60 ton i długości ładunku, który nie przekracza 30 metrów.

Co jest najtrudniejsze w organizacji transportów ponadnormatywnych?

– Przy nowych projektach najtrudniejsze jest zebranie informacji o ładunku, w taki sposób, aby na ich podstawie przygotować możliwości oraz najlepszą ofertę. Niejednokrotnie zdarza się, że klienci na etapie przygotowania się do transportu, nie znają ostatecznych wymiarów i parametrów. Często okazuje się, że ustalenia z etapu wyceny są inne niż w momencie realizacji. W przypadku regularnej współpracy ten problem ustaje.

Jakie transporty do tej pory zrealizował OstSped?  

– Realizując transport towarów niestandardowych, jesteśmy przygotowani do bardzo indywidualnych potrzeb klientów. W ramach krajowego i międzynarodowego przewozu ponadgabarytowego można zlecić nam przetransportowanie pod wskazany adres między innymi takich ładunków, jak: maszyny budowlane i przemysłowe, wiatraki, jachty, pojazdy wolnobieżne, zbiorniki, transformatory, przęsła, duże części i elementy stosowane w przemyśle czy budownictwie. Jeżeli dana rzecz nie kwalifikuje się do standardowego przewozu, rozwiązaniem jest oferowany przez nas transport ponadgabarytowy.

W jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na segment transportu ponadgabarytowego?

– Chińskie koncerny prześwietlają polski rynek pod kątem założenia w naszym kraju fabryk. Na taką decyzję przedsiębiorców z Państwa Środka wpłynął zarówno koronawirus, jak i dobre połączenia znad Wisły na cały kontynent. Po wybuchu pandemii łańcuchy dostaw z Chin zostały przerwane, przez co towary nie docierały do Europy. To skłoniło firmy z tego kraju do poszukiwania nowej lokalizacji dla swoich fabryk. Jak informują chińscy przedsiębiorcy – rozważają otwieranie punktów produkcyjnych w naszym kraju, co doprowadzi do przenoszenia całości linii produkcyjnych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close