Partnerzy portalu

Samoloty przejmują część ładunków z opóźnionych statków

Najnowsze dane Baltic Exchange Air Freight Index (BAI) pokazują, że w czerwcu spadły ceny frachtu lotniczego na trzech głównych kierunkach, objętych wskaźnikiem. Jest to zbieżne z ocenami lekkiego spadku wolumenu przewozów, w oczekiwaniu na jesienny szczyt.

ceny frachtu lotniczego
fot. Pixabay

Średnie ceny transportu z Hongkongu do Europy wynosiły w czerwcu 4,64 USD/ kg, w porównaniu z 4,73 USD w maju (spadek 1,9 proc.), choć zarazem były wyższe niż w tegorocznym „dołku” cenowym w marcu (4,05 dolary), a z kolei niższe niż w szczycie „wszechczasów”, tj. w grudniu 2020 r. (5,59 USD/kg).

Podobna była tendencja, choć z niższymi poziomami cen frachtu, w przewozach z Frankfurtu do Ameryki Północnej. Koszt transportu w czerwcu wynosił średnio 4,07 USD/kg, wobec 4,41 dolarów w maju i 4,52 dolarów w lutym, najlepszym w br. miesiącu dla przewoźników (w grudniu 2020 r. – 5 USD/kg).

W czerwcu spadły także, w notowaniach BAI, średnie ceny transportu z Hongkongu do Ameryki Północnej – z 8,70 dolarów za kg w maju, do 7,89 USD.

Tendencja – jak wcześniej

Spadki te są zgodne z normalnymi trendami sezonowymi, oceniają analitycy WorldACD i oceniają, że odzwierciedlają spodziewane, coroczne spowolnienie popytu na transport lotniczy latem, przed jesiennym szczytem.

W istocie, w ciągu ostatnich 10 lat WorldACD notował spadek wolumenu przewozów w czerwcu w porównaniu do maja na średnim poziomie 0,4 proc. Także tendencje wzrostu i spadków w pierwszych pięciu miesiącach br. były podobne, jak średnio wcześniej, w tym w 2019 roku.

Wolumen przewozów 

WorldACD szacuje, że w czerwcu wolumen przewozów cargo lotniczego na świecie zmalał o 1 proc. w porównaniu z niecovidowym 2019 r., a w  ciągu pierwszych pięciu miesięcy był mniej więcej zgodny z wolumenem sprzed dwu lat, w kwietniu nawet wyższy o 1 proc. 

Prawdopodobnie w także w czerwcu występowało regionalnie zróżnicowanie w popycie na transport powietrzny. W maju np. w regionie Azji i Pacyfiku wzrósł on o 8 proc. w  Ameryce Północnej o 3 proc., ale w Europie zmalał o 8 proc.vJest to pochodną zarówno utraty zdolności przewozowych z powodu uziemienia samolotów pasażerskich (średnio o 77 proc. na świecie, przy sporym zróżnicowaniu regionalnym), jak i różną aktywnością gospodarek. „Różne rynki wykazują różne wyniki, ma to więc znaczenie, gdzie robisz interesy”, skomentował analityk WorldACD.

Pełne ręce roboty

Przykładem utrzymującego się popytu na przewozy jest Cathay Pacific Cargo z Hongkongu. W ubiegłym tygodniu linia ta ogłosiła, że wyjmie siedzenia z dodatkowych dwóch samolotów B777, aby zwiększyć moce przewozowe i sprostać zamówieniom. Jego przedstawiciele stwierdzili, że popyt na transport lotniczy utrzymuje się na poziomie sprzed lat, tym bardziej, że w tym roku występują zakłócenia w żegludze oceanicznej. 

Z tego ostatniego powodu firma Crane Worldwide dodała loty czarterowe B747. W jej opinii, choć najgorsze zakłócenia z przeładunkami w morskich portach w Chinach mijają to skutki destabilizacji w nadawaniu ładunków „mogą być odczuwalne przez dłuższy czas”.

Na ożywiony popyt wskazują też przewoźnicy lotniczy i spedytorzy, specjalizujący się w ładunkach niewymiarowych, wskazując – jak Eleven Danir19 – na transfer ładunków ze statków na samoloty.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close