Partnerzy portalu

Nowe rozporządzenie w sprawie interoperacyjności

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie interoperacyjności. Rozporządzenie wchodzi w życie 28 lipca 2021 r. wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Nowelizacje dotyczą wprowadzenia technicznego filaru IV pakietu kolejowego.

rozporządzenie
fot. PKP PLK

Nowe rozporządzenie w sprawie interoperacyjności określa:

  • zasadnicze wymagania systemu kolei;
  • warunki przeprowadzania weryfikacji WE podsystemu;
  • procedury oceny zgodności podsystemów z właściwymi krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei, w tym moduły oceny zgodności, oraz wykaz parametrów pojazdu kolejowego do skontrolowania, w celu sprawdzenia zgodności technicznej między pojazdem kolejowym a siecią kolejową;
  • zakres dokumentacji technicznej dołączanej do deklaracji weryfikacji WE podsystemu.

W zakresie wzorów deklaracji WE i certyfikatów dotyczących składników interoperacyjności i podsystemów strukturalnych kolei właściwe pozostaje rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/250[i], obowiązujące od 31 października 2020 r.

IV pakiet wprowadził podział na jednostki notyfikowane (badające zgodność z TSI) i jednostki wyznaczone (badające zgodność z krajowymi przepisami technicznymi). Oznacza to, że jednostki notyfikowane muszą uzyskać dodatkowe uprawnienia. Przepisy przejściowe (art. 2 ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym[ii]) umożliwiają podmiotom uprawnionym i jednostkom notyfikowanym przeprowadzania oceny zgodności podsystemów na zgodność z krajowymi przepisami technicznymi do czasu wyznaczenia przez Prezesa UTK podmiotów do wykonywania zadań jednostki wyznaczonej. Pozwala to na zachowanie ciągłości funkcjonowania tych jednostek w obszarze oceny na zgodność z krajowymi przepisami technicznymi. Zapis art. 2 ustawy zmieniającej nie oznacza, że wraz z nadaniem uprawnień pierwszej jednostce wyznaczonej, pozostałe jednostki notyfikowane tracą uprawnienia w zakresie oceny na zgodność z krajowymi przepisami technicznymi.

Każda jednostka notyfikowana na podstawie art. 25i ustawy o transporcie kolejowym może wykonywać ocenę na zgodność z krajowymi przepisami technicznymi do czasu uzyskania uprawnień jednostki wyznaczonej.

Do weryfikacji WE podsystemów wszczętych i  niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia stosuje się przepisy nowego rozporządzenia (§ 12 rozporządzenia).

źródło: UTK

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close