Gefco zmieni kolejny raz właścicieli?
Powraca sprawa sprzedaży przez Koleje Rosyjskie (RŻD) części pakietu akcji Gefco. Raczej nie ze względu na sezon letni, lecz zmienione warunki rynkowe.

Jak donosi agencja Reuters, w tej sprawie współpracują już z obecnymi właścicielami Gefco banki JP Morgan i Rothschild. W puli są wystawione nie tylko udziały RŻD, ale i grupy Stellantis, czyli francusko-włosko-amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego utworzonego w tym roku w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler Automobiles z francuską spółką Groupe PSA. Łącznie transakcja ma być warta 2 mld euro. Gefco, jego właściciele i banki odmówiły komentarza, zaznacza Reuters.
Ale pośrednio potwierdza te informacje francuska gazeta biznesowa Les Echos. Według niej, decyzja o sprzedaży pakietu akcji Gefco nie jest zaskoczeniem, bowiem w RŻD trwa przegląd strategiczny z którego m.in. wynika, że „jego udział w francuskiej grupie jest dziś uważany za mniej naturalny niż kilka lat temu”.
O Gefco
Gefco (skrót od: Groupages Express de Franche-Comté) to międzynarodowa firma logistyczna o francuskim rodowodzie, z multimodalną siecią transportu drogowego i kolejowego, o rosnącym udziale segmentów obsługi pozostałych rynków transportowych oraz magazynowania i usług dodanych.
Spółka została utworzona w 1947 r. jako dział transportu i logistyki grupy motoryzacyjnej PSA. Z czasem rozszerzyła usługi świadczone nie tylko dla innych koncernów motoryzacyjnych, ale także firm z innych sektorów.
Gefco jest nadal nr 1 w logistyce transportu nowych pojazdów samochodowych w Europie, w 2020 r. spółka przewiozła ich ok. 4,2 mln (w 2019 r. przed pandemią covid – ponad 5 mln). Zatrudnia 11,5 tys. pracowników w 46 krajach (w tym w Polsce).
Wyniki finansowe
W 2020 r. jej przychody Gefco wyniosły 3,81 mld euro i z powodu kryzysu w sprzedaży samochodów zmalało o prawie 1 mld euro (4,74 mld w 2019 r.). W 2020 r. EBIT spółki miał wartość 140 mln euro, zysk netto 149 mln euro.
Ponad 39 proc. przychodów pochodziło w 2020 r. z usług na rzecz koncernu PSA, 11 proc. – grupy Opel Vauxhall, reszta – dla innych klientów (w tym RŻD – 7,3 mln euro).
Ok. 41 proc. udział w łącznych przychodach miał dział FVL (składowanie, dystrybucja i przygotowanie samochodów; zmalały rdr o 22 proc.), 48 proc. – dział OVL & CL (dział transportu drogowego, obsługi celnej i podatkowej), reszta z pozostałych działalności.
Łączne skonsolidowane przychody Gefco w I kwartale br. sięgnęły 1,1 mld euro, co oznacza wzrost o 0,7 proc. Wyraźnie powiększyło się znaczenie działu Air & Sea, który w I kwartale 2021 r. zwiększył obroty o 22 proc. rdr – do ponad 100 mln euro.
Właściciele
Po światowym kryzysie gospodarczym 2008-09 r. grupa PSA i Gefco przeżywały trudne chwile. W efekcie PSA zdecydowała się sprzedać w 2012 r. 75 proc. udziałów Kolejom Rosyjskim.
Choć przez kilka pierwszych lat ówczesny prezes RŻD Oleg Belozierow podkreślał, że ten zakup był „przykładem dywersyfikacji Kolei Rosyjskich”, już w 2017 r. główny akcjonariusz publicznie zaczął informować, że rozważa opcję sprzedaży akcji Gefco. Pierwotnie planował sprzedaż do 25 proc., by zachować dominujący udział 50 plus jeden. W komentarza ch zaznaczano wówczas, że byłby to spory zastrzyk gotówki dla tej grupy.
Także PSA, które niewątpliwie skorzystało z pośrednictwa RŻD w przewozach do/z Chin, z powodów politycznych zaczął uwierać taki akcjonariat. Koncern planował go „rozwodnić” w 2019 r., planując wejść na giełdę Euronext, lecz analizy wówczas wykazały zbyt małe zainteresowanie IPO przez potencjalnych inwestorów.
Obecnie nie jest znany mechanizm sprzedaży udziałów Gefco. Według Reutersa, do negocjacji są zaproszeni wybrani, potencjalni nabywcy. Być może także spoza sektora motoryzacyjnego, bowiem rośnie silnie popyt w innych segmentach logistyki, niż świadczonych na rzecz przemysłu motoryzacyjnego.