Partnerzy portalu

Francuzi w konsolidacji portów dostrzegają wiele efektów synergii

Tagi: Haropa,

Porty w Hawrze, Rouen i Paryżu (dwa ostatnie śródlądowe, leżące nad Sekwaną), które współpracowały od 2012 r. pod szyldem Portu HaRoPa gospodarując wydzielonymi zasobami, od 1 czerwca oficjalnie połączyły się i ogłosiły inwestycje infrastrukturalne. 

fot. Haropa

Obecnie jest to największy port we Francji i piąty wśród portów północnej Europy. Obsługuje głównie rynek Paryża i mieszkańców regionu wokół niego położonego, liczącego 25 milionów konsumentów, tj. drugiego co do wielkości w Europie. Haropa Port ma siedzibę w Hawrze. 

Rząd pomaga

Ze skąpych raczej informacji wynika, że jednym z powodów połączenia jest potrzeba skupienia środków, by zlikwidować ograniczenia w przepustowości poszczególnych portów, przy okazji osiągając lepsze efekty synergii.

Natomiast nowe impulsy do zacieśnienia współpracy nadał m.in. rząd centralny Francji, który przeznaczył na ten kompleks portów 1,45 miliarda euro dofinansowania w okresie 2021-2027 r. Środki te mają pomóc sfinansować rozwój obiektów portowych Haropa. 

„Haropa Port da nam wyższy profil w konkurencyjnym środowisku Europy i zapewni preferencyjną lokalizację dla nowych operacji przemysłowych generujących nowe miejsca pracy. Zakładamy uzyskanie z powrotem większego udziału w rynku logistyki, oferując rozszerzone możliwości portu i systemu logistycznego do obsługi klientów i partnerów we Francji i za granicą” – powiedział dyrektor generalny Stéphane Raison. 

Infrastruktura

W ostatnich latach Haropa obsługiwała po ok. 30 milionów ton ładunków transportowanych drogą morską i śródlądową (rzekami i kanałami). Jest to największe centrum logistyczne we Francji, dysponujące ponad 2,5 m kw. powierzchni magazynowych. Zapewnia połączenia z 650 portami na świecie. Łącznie z miejscami firm powiązanych z portem, zapewnia pracę 160 tys. pracownikom.

Port Haropa dysponuje różnymi rodzajami terminali, w tym kontenerowymi (10 morskich, 5 śródlądowych, 1 multimodalny), konwencjonalnymi (7) i typu ro-ro (2), zdolne do załadunku i rozładunku ponad 1000 pojazdów dziennie. Największy w grupie jest port w Hawrze, który w 2020 r. przeładował m.in. 2,4 mln TEU towarów w kontenerach (mniej o 14 proc. niż rok wcześniej).

Ważną rolę odgrywa rzeczny Ports de Paris, któremupowierzono misję rozwoju transportu nie tylko śródlądowego, ale i multimodalnego w regionie Ile de France. Rocznie obsługuje ponad 2 mln ton ładunków przywożonych barkami, co oznacza zmniejszenie o 100 tys. ciężarówek z ruchu w regionie Paryża.

Plany rozwoju

W porcie w Hawrze występują co najmniej dwa ograniczenia: małego zaplecza dla ruchu ciężarówek (może obecnie obsługiwać ok. 350 000 pojazdów rocznie) i przestrzeni magazynowej. Duża część prac modernizacyjnych będzie polegać na zwiększeniu obu tych pojemności. Np. zakłada się, że w 2025 r. port ten będzie przyjmował 400 tys. pojazdów rocznie. Na nowe magazyny i place planuje się przeznaczyć 43 ha dodatkowych terenów.

Zarząd portu chce też usprawnić obsługę przeładunków towarów w imporcie, które stanowią 2/3 wszystkich przeładunków. Obecnie, jak wyjaśnia Raison, czas oczekiwania na wywiezienie towarów importowanych jest znacznie dłuższy, niż eksportowanych, ze względu zarówno na procedury administracyjne, jak i wady w organizacji pracy zespołu portowego.

Ponadto projekty inwestycyjne skupiają się na „nowej generacji” zadaniach, które uwzględniają lepszą ochronę środowiska i współdzielenie zasobów. Do 2023 r. planuje się też m.in. zainstalowanie paneli fotowoltaiczne na parkingach, stacji ładowania pojazdów elektrycznych, instalacji światłowodowej i sieci 5G.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close