Francuzi w konsolidacji portów dostrzegają wiele efektów synergii
Porty w Hawrze, Rouen i Paryżu (dwa ostatnie śródlądowe, leżące nad Sekwaną), które współpracowały od 2012 r. pod szyldem Portu HaRoPa gospodarując wydzielonymi zasobami, od 1 czerwca oficjalnie połączyły się i ogłosiły inwestycje infrastrukturalne.

Obecnie jest to największy port we Francji i piąty wśród portów północnej Europy. Obsługuje głównie rynek Paryża i mieszkańców regionu wokół niego położonego, liczącego 25 milionów konsumentów, tj. drugiego co do wielkości w Europie. Haropa Port ma siedzibę w Hawrze.
Rząd pomaga
Ze skąpych raczej informacji wynika, że jednym z powodów połączenia jest potrzeba skupienia środków, by zlikwidować ograniczenia w przepustowości poszczególnych portów, przy okazji osiągając lepsze efekty synergii.
Natomiast nowe impulsy do zacieśnienia współpracy nadał m.in. rząd centralny Francji, który przeznaczył na ten kompleks portów 1,45 miliarda euro dofinansowania w okresie 2021-2027 r. Środki te mają pomóc sfinansować rozwój obiektów portowych Haropa.
„Haropa Port da nam wyższy profil w konkurencyjnym środowisku Europy i zapewni preferencyjną lokalizację dla nowych operacji przemysłowych generujących nowe miejsca pracy. Zakładamy uzyskanie z powrotem większego udziału w rynku logistyki, oferując rozszerzone możliwości portu i systemu logistycznego do obsługi klientów i partnerów we Francji i za granicą” – powiedział dyrektor generalny Stéphane Raison.
Infrastruktura
W ostatnich latach Haropa obsługiwała po ok. 30 milionów ton ładunków transportowanych drogą morską i śródlądową (rzekami i kanałami). Jest to największe centrum logistyczne we Francji, dysponujące ponad 2,5 m kw. powierzchni magazynowych. Zapewnia połączenia z 650 portami na świecie. Łącznie z miejscami firm powiązanych z portem, zapewnia pracę 160 tys. pracownikom.
Port Haropa dysponuje różnymi rodzajami terminali, w tym kontenerowymi (10 morskich, 5 śródlądowych, 1 multimodalny), konwencjonalnymi (7) i typu ro-ro (2), zdolne do załadunku i rozładunku ponad 1000 pojazdów dziennie. Największy w grupie jest port w Hawrze, który w 2020 r. przeładował m.in. 2,4 mln TEU towarów w kontenerach (mniej o 14 proc. niż rok wcześniej).
Ważną rolę odgrywa rzeczny Ports de Paris, któremupowierzono misję rozwoju transportu nie tylko śródlądowego, ale i multimodalnego w regionie Ile de France. Rocznie obsługuje ponad 2 mln ton ładunków przywożonych barkami, co oznacza zmniejszenie o 100 tys. ciężarówek z ruchu w regionie Paryża.
Plany rozwoju
W porcie w Hawrze występują co najmniej dwa ograniczenia: małego zaplecza dla ruchu ciężarówek (może obecnie obsługiwać ok. 350 000 pojazdów rocznie) i przestrzeni magazynowej. Duża część prac modernizacyjnych będzie polegać na zwiększeniu obu tych pojemności. Np. zakłada się, że w 2025 r. port ten będzie przyjmował 400 tys. pojazdów rocznie. Na nowe magazyny i place planuje się przeznaczyć 43 ha dodatkowych terenów.
Zarząd portu chce też usprawnić obsługę przeładunków towarów w imporcie, które stanowią 2/3 wszystkich przeładunków. Obecnie, jak wyjaśnia Raison, czas oczekiwania na wywiezienie towarów importowanych jest znacznie dłuższy, niż eksportowanych, ze względu zarówno na procedury administracyjne, jak i wady w organizacji pracy zespołu portowego.
Ponadto projekty inwestycyjne skupiają się na „nowej generacji” zadaniach, które uwzględniają lepszą ochronę środowiska i współdzielenie zasobów. Do 2023 r. planuje się też m.in. zainstalowanie paneli fotowoltaiczne na parkingach, stacji ładowania pojazdów elektrycznych, instalacji światłowodowej i sieci 5G.