W 2021 roku na Nowy Jedwabny Szlak wyjedzie nawet 14 tys. pociągów
W 2021 roku chińscy operatorzy logistyczni planują uruchomić 14000 pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Po 10 latach od uruchomienia pierwszego składu, który dotarł z Chin do Europy ten rodzaj przewozów intermodalnych stał się dojrzałą usługą biznesową.

W ubiegłym roku na Nowym Jedwabnym Szlaku wyprawiono 12400 pociągów intermodalnych z Chin do Europy co stanowiło wzrost o 50% w porównaniu z 2019 r. Rok 2020 był rekordowy zarówno pod względem liczby połączeń jak i pod względem dynamiki rozwoju usługi China Europe Express.
Na tak szybki wzrost przyczyniło się kilka czynników, w tym zakłócenia w transporcie lotniczym i morskim spowodowane pandemią. W 2021 r. chińskie przedsiębiorstwa logistyczne przewidują dalszy wzrost liczby pociągów na NJS, choć dynamika nie będzie już tak duża i szacuje się, że trasy z Chin do Europy pokona ok. 14000 składów. Usługi kolejowe na trasach transeuoroazjatyckich przyciągają nowych klientów, którzy wcześniej korzystali z innych gałęzi transportu.
— Wielu spedytorów chce zaoferować swoim klientom nową usługę w postaci kolejowego transportu towarów z Chin do Europy. Popularność tego rozwiązania wzrosła w ostatnim czasie kiedy pojawiły się problemy kongestii i wysokich stawek frachtu w transporcie morskim. Transport kolejowy jest też bardziej niezawodny i niezależny od pogody. Generalnie zasady bookowania miejsca załadunku i rozładunku dla kolei są podobne jak w przypadku transportu lotniczego i morskiego. Jedyną istotną różnicą jest to, że opłaty za transport muszą zostać uiszczone w Chinach, na co zwracamy uwagę naszym klientom — powiedział Will Kong, T.H.I. Railway Business Unit podczas RailFreight Networking Days.
Istotnym czynnikiem rozwoju połączeń na NJS jest uruchamianie nowych tras. Obecnie pociągi blokowe z Chin docierają do 30 miast w Europie. Dzięki nowym trasom takim jak szlak przez port Władywostok i Kolej Transsyberyjską do Nowego Jedwabnego Szlaku dołączyli klienci z Korei i Japonii. Rozwijają się też alternatywne trasy po stronie europejskiej w tym m.in. przez Kaliningrad.
Rentowna usługa
Przez pierwszy okres rozwoju NJS głównym czynnikiem zachęcającym klientów były dotacje udzielane przez władze chińskich prowincji. Obecnie wiele połączeń jest już rentownych i zarabia na siebie. Dla dalszego rozwoju kluczowe są obecnie inwestycje w transgranicznych terminalach w Polsce i Kazachstanie.
— Po 10 latach funkcjonowania można powiedzieć, że China Europe Express jest już ofertą dojrzałą. Obecnie przewoźnicy kolejowi oferują stabilną, szybką i regularną usługę, choć w ubiegłym roku widzieliśmy zakłócenia spowodowany zbyt szybkim tempem uruchamiania nowych pociągów, co spowodowało kongestię na granicach. Jednakże dzięki realizowanym obecnie inwestycją w terminalach w Polsce i Kazachstanie problem ten zostanie rozwiązany co spowoduje ponowne przyspieszenie rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku. Duży wpływ na to będzie mieć atrakcyjność kosztowa i czasowa kolei w porównaniu do frachtu morskiego — skomentował Will Kong.
O inwestycjach na kolejowych przejściach granicznych oraz rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku będziemy debatowali na konferencji „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu”