Logistyka komercyjna przenosi się w przestrzeń kosmiczną?
US Air Force ujawniła nowy projekt o nazwie Vanguard. Według założeń, jego celem jest zbadanie, czy można używać rakiet w przestrzeni kosmicznej i na Ziemi do transportu ładunków.

Formalnie, dla potrzeb globalnej logistyki Departamentu Obrony, ale być może także w ofercie komercyjnej. Tak czy inaczej, przetarte zostaną nowe ścieżki dla rozwoju logistyki. Warto pamiętać, że nie tylko armia amerykańska lub NASA straciły już monopol na użytkowanie rakiet, co dowodzi program kosmiczny Elona Muska i jego firmy SpaceX.
Założenia Vanguard
Stosowne analizy naukowe i technologiczne wykona centrum badawcze sił powietrznych (Air Force Research Laboratory). Mają one określić przede wszystkim zdolność do lądowania rakiet na „szerokiej gamie powierzchni”, w tym z niestandardowych materiałów, czyli – także w różnych warunkach i miejscach. Naukowcy i inżynierowie USAF określa też, jakie są warunki bezpiecznego lądowania rakiet w pobliżu personelu logistycznego i różnych obiektów infrastruktury, a następnie – warunki szybkiego załadunku i rozładunku. Na końcu analiza ma wykazać rentowność i użyteczność takiej usługi logistycznej.
„Siły powietrzne przez dziesięciolecia zapewniały szybką globalną mobilność, a ładunek rakietowy jest nowym sposobem takiego działania” – powiedział pełniący obowiązki sekretarza Sił Powietrznych John Roth.
Usługa zewnętrzna
Program badawczy oceni również możliwości użycia rakiet dla usług komercyjnych, czyli ich potencjalne warunki i możliwości wykorzystania do szybkiego transportu materiałów na całym świecie. Służy temu podprogram o nazwie „Rocket Cargo Vanguard”.
„Jest on wyraźnym wskazaniem tego, że jak Siły Kosmiczne dążą do opracowania innowacyjnych rozwiązań jako usługi logistycznej, zapewniającej w szczególności zdolność do przenoszenia towarów poprzez przestrzeń kosmiczną. W przypadku konfliktu lub kryzysu humanitarnego Siły Kosmiczne będą w stanie zapewnić naszym krajowym przywódcom niezależną opcję osiągnięcia celów strategicznych” – powiedział szef operacji kosmicznych, generał John Raymond.
Według niego, po zrealizowaniu programu Rocket Cargo „zasadniczo zmieni się krajobraz szybkiej logistyki”. Możliwe będzie też łączenie przewozu towarów z użyciem rakiet i odrzutowych samolotów.
Co się zmieniło?
Transport ładunków z użyciem rakiet nie jest nową koncepcją. Jednak dotychczas wysokie koszty startu oraz ograniczone możliwości wielokrotnego użycia rakiet powodowały, że koszty transportu cargo były zbyt wygórowane. W dodatku rodzaje ładunków możliwych do takiego transportu limitowała niewielka zdolność komór ładunkowych rakiet.
Sytuację się zmieniła w ostatnich kilku latach. Krajobraz zmienia rozwój komercyjnych operacji rakietowych, takich jak firmy SpaceX. Szczególnie opracowanie nowych konstrukcji dużych rakiet, które bezpiecznie lądują z powrotem na Ziemi.
Dzisiaj kilka firm komercyjnych jest już zdolnych do rozwoju usług logistyki komercyjnej. Z pewnością, na początku będzie ona droga, ale wraz z rozszerzaniem skali działalności, cena takiego transportu spadnie. Być może kwestią czasu jest to, czy usługi takie pierwszy uruchomi sektor publiczny, tj. US Air Force, czy sektor prywatny.