Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W Odessie dyskutowano o korytarzu intermodalnym Bałtyk – Morze Czarne

Spółka PKP Cargo Connect uczestniczyła w Forum Portów Ukraińskich. III edycja Forum zakończyła się 30 maja w Odessie. Kierunek ukraiński, mimo konfliktu z Rosją, wydaje się interesujący dla rozwoju biznesu, szczególnie ze względu na ekspozycję na szlaki wiodące z portów Morza Czarnego. Stąd Polska wiąże spore nadzieje z utworzeniem korytarza intermodalnego Morze Bałtyckie – Morze Czarne. 

Bałtyk – Morze Czarne

Polskę na Forum reprezentowali zarówno przedstawiciele biznesu, jak i urzędnicy rządowi. Delegacji kolejowej przewodniczył członek zarządu PKP S.A. Andrzej Olszewski, obecny był prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke, a PKP Cargo Connect reprezentował prokurent spółki Łukasz Strzelecki. 

Celem Forum było omówienie tematów z zakresu rozwoju infrastruktury portowej, innowacji i digitalizacji, finansowania projektów w sektorze portowym oraz zwiększenia bazy towarowej, przyciągania potoków ładunków, a wszystko dla kojarzenia partnerów biznesowych i uzupełniania logistyki przemysłowej przez projekty portowo-transportowe. 

Forum Portów Ukraińskich (Ukrainian Ports Forum) było dobrym miejscem do promocji korytarza intermodalnego Morze Bałtyckie – Morze Czarne, który to kierunek, jako spółka PKP Cargo Connect i cała Grupa PKP Cargo, chcemy rozwijać– mówi Łukasz Strzelecki, prokurent spółki PKP Cargo Connect. Port Odessa przyjmuje z miesiąca na miesiąc coraz więcej kontenerów, a klienci widzą dużą potrzebę ustanowienia stałego połączenia z portem w Gdańsku. Podczas spotkań biznesowych prezentowaliśmy możliwości naszych terminali przeładunkowych na wschodniej granicy. Medyka to miejsce, gdzie przeładowujemy kontenery, a Dorohusk to dobra lokalizacja dla materiałów sypkich. Cieszy duże zainteresowanie okazywane przez naszych ukraińskich partnerów. Rozmawialiśmy też o uruchomieniu pociągów intermodalnych w korytarzu Port Odessa – Port Gdańsk oraz połączeniach w kierunku ukraińskim z polskich portów i Nowego Jedwabnego Szlaku. Zacieśnianie współpracy z Ukrainą w zakresie przewozów kontenerów, ale i naczep multimodalnych, wpisuje się w strategię naszej spółki i poszerzanie sieci pociągów operatorskich – dodaje Łukasz Strzelecki.

Prezes PKP Cargo S.A. Czesław Warsewicz wskazuje na duży potencjał szlaków transportowych łączących Polskę z Ukrainą. Po pierwsze, wyjaśnia prezes Warsewicz, obroty handlowe między Polską a Ukrainą wyniosły w tamtym roku prawie 7,5 mld dolarów, co dało Polsce miano trzeciego partnera handlowego Ukrainy po Niemczech i Chinach. Po drugie, przy dyskusjach o handlu trzeba uwzględnić międzynarodową pozycję Kijowa. – Basen Morza Czarnego to ważna część geopolitycznego projektu Trójmorza, a Ukraina to trzeci po Rosji i Turcji kraj leżący nad tym akwenem. Dla wielu przedsiębiorstw wysyłanie towarów z Ukrainy lub tranzytem przez ten kraj do odbiorców w Europie Zachodniej i na innych kontynentach, jak również w drugą stronę, może być bardziej opłacalne przez Gdańsk i pozostałe polskie porty niż przewożenie ich przez Morze Śródziemne– mówi Czesław Warsewicz. – Gospodarka ukraińska także przeżywa proces konteneryzacji, co otwiera szerokie perspektywy przed operatorami logistycznymi i kolejowymi przewoźnikami intermodalnymi – dodaje Warsewicz.

Po zakończeniu sesji panelowej „Korytarz transportu intermodalnego: Morze Czarne – Morze Bałtyckie. Rozwój, strategia, projekty” przedstawiciele PKP Cargo Connect i Portu Gdańsk wzięli udział w spotkaniu grupy roboczej w zakresie współpracy intermodalnej w korytarzu Morze Bałtyckie – Morze Czarne, która miała na celu rozwinięcie projektu po ubiegłorocznej, październikowej wizycie prezydenta Andrzeja Dudy na Ukrainie i podpisaniu porozumienia między portami morskimi Ukrainy i Polski. Dodatkowo podczas Forum odbyły się spotkania handlowe, których celem było doprowadzenie do uruchomienia pierwszych pociągów w korytarzu Gdańsk – Odessa. Rolą PKP Cargo Connect byłoby zabezpieczenie polskiego odcinka przewozów kolejowych. Dzięki temu, że spółka jest znaczącym operatorem logistycznym, może zapewnić pełny łańcuch usług door-to-door we współpracy z partnerami ukraińskimi i portem w Gdańsku.

Podczas Forum toczyły się rozmowy na temat przewozów towarów spożywczych oraz rozwijania transportu ładunków z kierunków tureckich, a także z Gruzji i Azerbejdżanu, które przez port w Gdańsku mogą trafiać na rynki: brytyjski oraz amerykańskie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close