Partnerzy portalu

Powietrzne przewozy towarowe – na dwoje babka wróżyła?

Po wzroście w czterech pierwszych miesięcy br. (z wyjątkiem marca) przewozów cargo lotniczego, w maju znów zmalały one o 4 proc. w porównaniu do 2019 r. (sprzed covid-19).

Powietrzne przewozy towarowe
Źródło: Wikimediaimages z Pixabay

Z ustaleniem, jaka występuje tendencja na rynku, trzeba jednak poczekać do końca czerwca, by mieć dłuższy okres do porównań. Tak uważają autorzy analizy, Clive Data Services i TAC Index.
Przypomnijmy, że Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) przewidywało ma początku maja, że popyt na ładunki lotnicze w 2021 r. wzrośnie o 13 proc. w porównaniu z 2020 r. i będzie o 2,8 proc. wyższy niż w 2019 r. 

Patrz też: Na rynku cargo lotniczego nie zapowiada się obniżka stawek frachtu

Co zakłóca porównanie?

Ważnym czynnikiem zakłócającym ocenę jest to, że tegoroczny maj miał mniej korzystny kalendarz dni roboczych, niż w 2019 r. Autorzy wskazują, że w maju br. było kilka (przedłużonych) dni ustawowo wolnych od pracy lub nie w tym wymiarze, co w maju 2019 r. (w Chinach, Rosji oraz w krajach muzułmańskich pod koniec Ramadanu – Eid al-Fitr), co miało negatywny wpływ na miesięczną stopę wzrostu.

Innym czynnikiem wpływającym na porównania danych jest niewiadoma, czy wzrost przewozów . (liczonych wagowo) o 1 proc. w kwietniu w porównaniu do kwietnia 2019 r. nie był wywołany bardziej optymistycznymi prognozami globalnego wzrostu PKB, czy pewnego rodzaju odbiciem, po ich spadku w marcu (- 3 proc. w porównywalnym okresie).

Zasada porównań do 2019 r. jest natomiast słuszna, gdyż I połowa 2020 r. cechowała się duża zmiennością przewozów cargo lotniczego.

Co niepokoi?

W danych z maja br. pojawiają się sygnały, które mogą być powodem do niepokoju dla przewoźników, wskazują autorzy.
Szczególnie chodzi o duży spadek, bo aż o 9 proc., wolumenu ładunków lotniczych w Europie w porównaniu z majem 2019 r. Także inne wskaźniki mogą sugerować, że prognozowana na ten rok ścieżka wzrostu przewozów lotniczych może zwolnić.

Np.  dynamiczny współczynnik obciążenia Clive (uwzględniający wolumen przeozów i dostępność mocy przewozowych) za maj miał wartość 69 pkt. i był co prawda wyższy o 7 pp niż w maju 2019 r., ale niższy o 2 pp niż w kwietniu br. i o 4 pp niższy niż w marcu.

Dostępne zdolności przewozowe w maju 2021 r. były o 21 proc. mniejsze w porównaniu z poziomem z maja 2019 r., a różnica ta zwiększyła się wobec porównań dla kwietnia (-18 proc.) i marca (-14 proc.). Wskazuje to, że luka w capacity linii lotniczych ponownie się powiększa w porównaniu do 2019 r., choć wcześniejsze informacje wskazywały, że problem nierównowagi popytu i podaży usług maleje, bo poderwano więcej samolotów pasażerskich i zagospodarowano te uziemione, przekształcając je na quasi frachtowe.

Słabym pocieszeniem jest to, że porównanie danych z maja 2021 r. i z maja 2020 r. wykazują wzrost o 41 proc. tonażu ładunków, o 42 proc. dostępnej zdolności przewozowej i o 1 proc. wzrost dynamicznego współczynnika obciążenia.

Ceny pozostają silne

Ponieważ popyt na transport lotniczy na kilku głównych trasach nadal przewyższa podaż, stawki frachtu cargo lotniczego w maju – w porównaniu z kwietniem – utrzymywały się na wysokim poziomie, choć ogólnie nie rosły. Na niektórych zaczęły nawet maleć od drugiego tygodnia maja.

Np. w przewozach z Chin (Honkongu) do USA i do Europy stawki rosły nadal w pierwszym tygodniu maja, osiągając kolejne w tym roku szczyty, ale zaczęły maleć w dwu ostatnich tygodniach. W Hongkongu do Europy (Frankfurt) fracht podrożał na początku maja średnio o 5 proc. (wobec kwietnia), po czym malał i w ostatnim tygodniu spadł do poziomu 5,07 USD/kg.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close