Partnerzy portalu

Hupac uruchamia nowe połączenia i wydłuża pociągi

Hupac uruchamia nowe transalpejskie połączenia kolejowe między Włochami a Niemcami i Holandią. Od 2022 r. przewoźnik chce wydłużyć składy kursujące na tych szlakach. Dalszy rozwój tych połączeń wymaga jednak sporych inwestycji na całym korytarzu transportowym.

Hupac uruchamia nowe połączenia i wydłuża pociągi
fot. Hupac

25 maja wznowiono połączenie między Novarą a Pordenone w północnych Włoszech, które jest częścią siatki usług intermodalnych łączących Włochy z Niemcami, Belgią i Holandią. 1 czerwca uruchomione z kolei zostanie połączenie pomiędzy Pordenone a Rotterdamem z ofertą przeprawy promowej do Wielkiej Brytanii. Hupac planuje uruchamiać 3 pary pociągów tygodniowo na tym szlaku transalpejskim. 

Linie kolejowe łączące Europę Północą z Włochami przebiegające przez Austrię i Szwajcarię są jednymi z najważniejszych magistral na mapie transportu intermodalnego na Starym Kontynencie. Zwiększenie przepustowości tych szlaków będzie miało kluczowe znacznie dla realizacji założeń Europejskiego Zielonego ładu dla transportu cargo. 

Zarówno Austria jak i Szwajcaria mogą być uznane za europejskich liderów w przenoszeniu transportu towarów z dróg na kolej. W przypadku tych państw inwestycje oraz zachęty dla przewoźników, którzy chcą zmienić wykorzystywaną gałąź transportu rozpoczęto wprowadzać już w latach 70-tych, co wynikało z chęci zmniejszenia uciążliwości transportu samochodowego na zatłoczonych drogach wiodących przez alpejskie cieśniny.

Dłuższe pociągi

Dalsze zwiększenie wolumenu przewozów kolejowych cargo na trasach transalpejskich wymagać będzie jednak wydłużenia składów – docelowo do 740 m oraz podwyższenia skrajni do 4 m. Obecnie większa część korytarzy transportowych w Szwajcarii spełnia te kryteria ale ciągle są odcinki, które nie mogą przyjmować tak długich i wysokich składów. To z kolei zmniejsza konkurencyjność transportu kolejowego w porównaniu do drogowego.

Zobacz także: Europejski Zielony Ład: KE stawia na intermodal

W 2022 r. Hupac chce uruchomić pierwsze dłuższe niż 600 m pociągi: o długości 690 które będą kursować przez Luino oraz 625 m przez Chiasso.

— Tylko dzięki najdłuższym i najcięższym pociągom będziemy w stanie przyjąć nadchodzącą wyraźną redukcję finansowania. W tym przypadku projektanci rozkładów jazdy operatorów sieci mają wyzwanie, aby w dzisiejszym etapie rozbudowy maksymalnie wykorzystać infrastrukturę: liczy się każdy metr — komentuje Michail Stahlhut, prezes Hupac.

Wprowadzenie pociągów o długości 740 możliwe będzie jednak dopiero w 2030 r. kiedy ukończone zostaną inwestycje na liniach kolejowych w Niemczech, Belgii i Holandii, które wchodzą w skład korytarzy transportowych północ — południe. Jednym z najważniejszych zadań dla zarządców infrastruktury będzie zmodernizowanie systemów zasilania oraz sieci trakcyjnej tak by była w stanie przyjąć lokomotywy ciągnące pociągi o masie 2 tys. t. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close