Partnerzy portalu

Międzynarodowe konsorcjum pracuje nad rozwiązaniami AI dla łańcuchów dostaw

PKP S.A. i 35 firm oraz uczelni z kilku państw Europy, Ameryki i Azji uczestniczą w projekcie ePIcenter dot. rozwoju sztucznej inteligencji i innych innowacyjnych technologii, których celem ma być usprawnienie łańcuchów dostaw np. na sieci TEN-T. Liderem projektu jest Port Antwerpia.

ePIcenter
fot. KE

Projekt ePIcenter realizowany jest w ramach programu Unii Europejskiej Horyzont 2020. Jego celem jest opracowanie narzędzi IT wykorzystujących sztuczną inteligencję, nowych technologii transportowych i metodologi wsparcia dla zwiększenia efektywności globalnych łańcuchów logistycznych i zmniejszenia ich wpływu na środowisko. 

Zobacz także: Sztuczna inteligencja nadzoruje pracę terminali morskich

Projekt  skupia się na dwóch obszarach, które wskazywane są jako wyzwania dla branży: pierwszym jest widoczność, która pozwoli poprawić transparentność operacji logistycznych dzięki cyfryzacji i wymiany informacji. Drugim jest optymalizacja czyli opracowanie algorytmów AI i technologii symulacyjnych które poprawią planowanie i zoptymalizują operacje logistyczne. Rozwój tych technologii będzie głównym krokiem ku realizacji koncepcji Internetu Fizycznego.— czyli przekształcenia wymiany towarów w łańcuchach logistycznych tak by działała podobnie do przekazywania informacji w Internecie, aby odpowiednie narzędzia IT proponowały optymalną trasę dostaw dla klienta, który chce wysłać ładunek z punktu A do B. Terminale przeładunkowe i połączenia kolejowe będą odpowiednikami routerów i kabli, a kontenery będą traktowane jak pakiety danych. 

Dzięki temu możliwe będzie najbardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury i zwiększenie przepustowości łańcuchów dostaw. Algorytmy wykorzystujące AI będą w stanie zaproponować spedytorom kilka alternatywnych metod transportu, wykorzystujących różne połączenia kolejowe, terminale i przewoźników a także obliczą czynniki takie jak koszt przewozu, czas dostawy i ślad węglowy operacji.

Gdzie jest ładunek?

Kwestia widoczności dotyczy śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym. — W świecie łączności personalnej, smartfonów i GPS przedsiębiorstwa nurtuje ciągle pytanie gdzie są moje ładunki? — skomentował Adam Mussomeli z Deloitte.

Bardziej złożonym zagadnieniem jest optymalizacja codziennych operacji i planowania w czasie rzeczywistym. Dotyczy to zarówno planowania na sieci transportowej (projekt ePI-Link) jak i operacji na terminalach (narzędzie ePI-Node). W ramach projektu opracowane będą symulacje dla nowych rozwiązań transportowych takie jak żegluga na szlaku arktycznym (m.in wpływ na tamtejszą przyrodę), wykorzystanie pojazdów autonomicznych czy Hyperloop.

— Port w Antwerpii chce dać przykład ambicji, stając się portem neutralnym dla klimatu do 2050 r. i osiągnąć transformację cyfrową. Projekt ePIcenter pomaga nam osiągnąć te cele. Pomaga nam w ustanowieniu globalnej łączności z innymi społecznościami portowymi i wspiera cyfryzację naszych operacji portowych i połączeń z lądem. Przyczynia się to do wydajniejszego i bardziej ekologicznego działania naszego portu i naszych klientów. Na przykład w ePIcenter współpracujemy z portem w Montrealu, aby zdigitalizować i zoptymalizować transatlantyckie przepływy handlowe między obydwoma portami — skomentował Erwin Verstraelen, kierownik biuroa cyfryzacji i innowacji Portu Antwerpia.

Jednym z pierwszych obszarów gdzie będą testowane nowe technologie będą kluczowe magistrale sieci TEN-T, co będzie koordynowała portugalska spółka TIS jeden z partnerów projektu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close