Międzynarodowe konsorcjum pracuje nad rozwiązaniami AI dla łańcuchów dostaw
PKP S.A. i 35 firm oraz uczelni z kilku państw Europy, Ameryki i Azji uczestniczą w projekcie ePIcenter dot. rozwoju sztucznej inteligencji i innych innowacyjnych technologii, których celem ma być usprawnienie łańcuchów dostaw np. na sieci TEN-T. Liderem projektu jest Port Antwerpia.

Projekt ePIcenter realizowany jest w ramach programu Unii Europejskiej Horyzont 2020. Jego celem jest opracowanie narzędzi IT wykorzystujących sztuczną inteligencję, nowych technologii transportowych i metodologi wsparcia dla zwiększenia efektywności globalnych łańcuchów logistycznych i zmniejszenia ich wpływu na środowisko.
Zobacz także: Sztuczna inteligencja nadzoruje pracę terminali morskich
Projekt skupia się na dwóch obszarach, które wskazywane są jako wyzwania dla branży: pierwszym jest widoczność, która pozwoli poprawić transparentność operacji logistycznych dzięki cyfryzacji i wymiany informacji. Drugim jest optymalizacja czyli opracowanie algorytmów AI i technologii symulacyjnych które poprawią planowanie i zoptymalizują operacje logistyczne. Rozwój tych technologii będzie głównym krokiem ku realizacji koncepcji Internetu Fizycznego.— czyli przekształcenia wymiany towarów w łańcuchach logistycznych tak by działała podobnie do przekazywania informacji w Internecie, aby odpowiednie narzędzia IT proponowały optymalną trasę dostaw dla klienta, który chce wysłać ładunek z punktu A do B. Terminale przeładunkowe i połączenia kolejowe będą odpowiednikami routerów i kabli, a kontenery będą traktowane jak pakiety danych.
Dzięki temu możliwe będzie najbardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury i zwiększenie przepustowości łańcuchów dostaw. Algorytmy wykorzystujące AI będą w stanie zaproponować spedytorom kilka alternatywnych metod transportu, wykorzystujących różne połączenia kolejowe, terminale i przewoźników a także obliczą czynniki takie jak koszt przewozu, czas dostawy i ślad węglowy operacji.
Gdzie jest ładunek?
Kwestia widoczności dotyczy śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym. — W świecie łączności personalnej, smartfonów i GPS przedsiębiorstwa nurtuje ciągle pytanie gdzie są moje ładunki? — skomentował Adam Mussomeli z Deloitte.
Bardziej złożonym zagadnieniem jest optymalizacja codziennych operacji i planowania w czasie rzeczywistym. Dotyczy to zarówno planowania na sieci transportowej (projekt ePI-Link) jak i operacji na terminalach (narzędzie ePI-Node). W ramach projektu opracowane będą symulacje dla nowych rozwiązań transportowych takie jak żegluga na szlaku arktycznym (m.in wpływ na tamtejszą przyrodę), wykorzystanie pojazdów autonomicznych czy Hyperloop.
— Port w Antwerpii chce dać przykład ambicji, stając się portem neutralnym dla klimatu do 2050 r. i osiągnąć transformację cyfrową. Projekt ePIcenter pomaga nam osiągnąć te cele. Pomaga nam w ustanowieniu globalnej łączności z innymi społecznościami portowymi i wspiera cyfryzację naszych operacji portowych i połączeń z lądem. Przyczynia się to do wydajniejszego i bardziej ekologicznego działania naszego portu i naszych klientów. Na przykład w ePIcenter współpracujemy z portem w Montrealu, aby zdigitalizować i zoptymalizować transatlantyckie przepływy handlowe między obydwoma portami — skomentował Erwin Verstraelen, kierownik biuroa cyfryzacji i innowacji Portu Antwerpia.
Jednym z pierwszych obszarów gdzie będą testowane nowe technologie będą kluczowe magistrale sieci TEN-T, co będzie koordynowała portugalska spółka TIS jeden z partnerów projektu.